Snoeien

Plaats reactie

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Snoeien

Bericht door loes1963 »

Afbeelding

Even een vraagje,over de plantjes die achterin mijn bak staan...Deze groeien als kool, maar helaas ook helemaal krom en naar mekaar toe.Zo hebben er al twee plantjes een boogje gevormd. :D
Kan je deze snoeien?En zo ja?Hoe en waar?
Bedankt voor jullie reacties. :zwaai:
Mea culpa

Bertus
1000+
1000+

Re: Snoeien

Bericht door Bertus »

Ja dat kan.

Gewoon het plantje er uit trekken en afknippen op lengte en het topje terug stoppen, die vormt vanzelf weer wortels. Dit kan bij alle stengel planten, wel even de onderste bladeren verwijderen die onder de grond zouden kunnen komen.

Heb je planten die vanaf de boden een kroon van bladeren vormen kun je die gewoon vanaf de buitenkant afknippen, bijvoorbeeld een Echinodorus soort.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Bertus schreef:Ja dat kan.

Gewoon het plantje er uit trekken en afknippen op lengte en het topje terug stoppen, die vormt vanzelf weer wortels. Dit kan bij alle stengel planten, wel even de onderste bladeren verwijderen die onder de grond zouden kunnen komen.

Heb je planten die vanaf de boden een kroon van bladeren vormen kun je die gewoon vanaf de buitenkant afknippen, bijvoorbeeld een Echinodorus soort.
:cry: Ai..eruit trekken? nou liever niet, dan krijg ik een zooitje, Kan het niet anders?
Mea culpa

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Bij stengel planten niet, knip je de toppen af zullen de onderste scheuten afsterven. Er zijn enkele planten waarbij je dit wel kan doen maar die zie ik hier niet staan.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Bertus schreef:Bij stengel planten niet, knip je de toppen af zullen de onderste scheuten afsterven. Er zijn enkele planten waarbij je dit wel kan doen maar die zie ik hier niet staan.
Dat is balen...Ze staan tussen mijn stenen dus het wordt erg lastig om ze weer netjes terug te krijgen...Maar dan moet ik het maar proberen,Volgende week ga ik toch veel "rommelen"in mijn bak,. ik wil dan een stuk hout erbij plaatsen dus dan moet ik het dan maar gelijk doen, en ook beginnen met mijn mos te knippen, want het groeit lekker! :zwaai:
Mea culpa

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Misschien is dan voor jou een planten pincet een goede optie, daarmee kun je bijna overal achter en tussen komen. Is het geen idee met visdraad een soort lus te knopen en die er voorzichtig omheen te doen en bovenaan op je achterwand vast te knopen op een klein zuignapje om zodoende de plant mooi te sturen in de vorm die jij graag ziet?

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Rita M schreef:Misschien is dan voor jou een planten pincet een goede optie, daarmee kun je bijna overal achter en tussen komen. Is het geen idee met visdraad een soort lus te knopen en die er voorzichtig omheen te doen en bovenaan op je achterwand vast te knopen op een klein zuignapje om zodoende de plant mooi te sturen in de vorm die jij graag ziet?
Ja dat is misschien wel een idee....zal eens kijken of dat lukt. Maar ik ga ook eens kijken voor die planten pincet.
Bedankt voor de tip.
Mea culpa

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik zou me geen raad weten zonder mijn pincet :lol: :lol:

Ik gebruik deze http://www.aquaplantsonline.nl/p/4325/d ... pincet-xl/
Ook mijn schaar gebruik ik veel http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=4189

Met je vingers beschadig je de plant eerder en hij blijft ook lastiger staan met poten.
net als knippen een goede schaar geeft een mooi gaaf snijvlak en laat de plant sneller herstellen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Die zijn erg prijzig zeg!!Maar vast wel beter dan gewoon een HTK schaartje.Gisteren heb ik geprobeerd mijn mos daarmee te knippen maar dat ging niet goed.Trok bijna al mijn mos uit de bodem en bovendien, het lijkt ook nog eens dat het nog niet goed vergroeid is met het grint.Misschien maar langer wachtten?
Mea culpa

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

is een beetje alle waar naar zijn geld, het is goed roestvrij staat spul dat gaat bij normaal gebruik langer mee dan wij zelf.

Als je deze duur vind zou ik zeker geen ADA nemen :)

http://www.azaqua.nl/scharen/64-pro-scissors-wave.html ook dit is alle waar naar zijn geld, ADA is super spul maar zeker flink aan de prijs, zelfde schaar was tot voor kort 150 euro dus hij zakt al lekker :)

ik vind het dennerle pincet voor 15 euro een echte aanrader, hij is lekker lang en dat werkt heel prettig even een plantje opvissen inkorten en terug zetten doe je dan sneller waardoor je meer plezier aan je bak beleeft.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0