Zoals de titel al zegt, ik ben zn dikke 6 a 7 weken geleden begonnen aan het aquarium leven. Ik had een bak gekocht grind, lava stenen en wat hout voor in de bak en ben begonnen. Ik heb de stenen goed afgeborsteld want dit hoefde alleen maar volgens de verkoper. Het hout is goed gekookt een paar keer zelfs en het grind goed gewassen. Na dit allemaal heb ik het in de bak gedaan en water bijgevuld..
Probleem nummer 1.
Daar begon het al na 5 a 6 uur, mijn water was zo bruin geworden dat er niet meer in te kijken was, dit is door het hout gekomen dus bak leeg laten lopen en hout eruit gehaald en weer gekookt plus een aantal dagen laten weken. De bak weer laten vol lopen en nadat het hout nauwelijks tot bijna niet meer af deed geven deze weer terug in het aquarium geplaatst.
Toen kocht ik plantjes en deze ook geplaatst alles leek goed te gaan de bak zag netjes uit en alles ging goed DACHT IK.
Probleem 2.
Na een aantal dagen 2 weken ongeveer de bak te hebben laten draaien ben ik naar de winkel gegaan en het water eens laten testen om te kijken of ik op de goede weg was. Naja niet dus, het water sloeg bij nitriet donker rood aan, volgens de verkoper dus zeker dodelijk voor vissen en deze raden mij aan de bak zeker meer als de helft leeg te laten en deze opnieuw te vullen en over 3 dagen verdeeld bacterien toe te voegen en dan weer terug te komen. Naja dit natuurlijk opgevolgd en nu begint probleem 2.
Probleem 3.
Ik zie dat de plantjes best slecht gaan, een aantal worden donker groen en slijmerig de andere planten vallen uit elkaar en worden bruinig aan de onderkant. Terwijl ik meen toch alles te doen wat ik hoor te doen, ik geef dagelijks vloeibare planten voeding en een andere voeding 1x in de week. Ik heb van 11 uur smorgens tot 12 uur het savonds de lampen aan de rest gaan deze automatisch uit. Het water is 27 graden de pomp draait en de verwarming is aan. Kortom alles lijkt toch goed.
Ik begin een beetje de moed te verliezen, morgen moet ik weer terug het water laten testen maar ik heb echter weinig vertrouwen dat de waarden nu goed zijn. Als de planten al slecht gaan dan is er toch iets niet aan de haak in de bak....... Na tegenslag op tegenslag heb ik geen vertrouwen meer erin, ik zit nu alleen maar geld erin te steken want dan is dit, en dan moet ik dat kortom een hoop geld kost het tot nu toe en nog niet plezier ervan gehad laat staan vissen.....
Wat o wat doe ik toch verkeerd of wat kan er aan de hand zijn, ik weet het als leek niet meer en ben aan het eind van me latei. Wie o wie kan mij weer wat moed geven en vertellen wat kan hier aan de hand zijn en beter nog wat kan ik er aan doen???
Bedankt iedereen alvast voor het meedenken