Hey,
Ik heb eventjes een korte vraag, mijn bak is zoals in mijn aquarium topic te lezen is aan het opstarten.
Als ik bijvoorbeeld met me handen of met het netje in het water ga zie ik gelijk van alles drijven in het water.
Het lijkt heel erg op stof alleen is het best veel. Het is al zichtbaar en het reageert al als ik bijvoorbeeld de vloeibare plante voeding erin doe. Ook als ik kijk naar het oppervlak waar de pomp het water terug pompt is het netjes helder en de rest is een beetje wazig zoals ik zeg net of het stoffig is in het water.
Laat het de bak met rust is er niks te zien dan alleen op het oppervlak. Is dit niks of is dit iets wat ik moet verhelpen?? Ik weet namelijk niet wat het is....
AndroiDer.
Vuil zien drijven als ik wat in aquarium doe
Re: Vuil zien drijven als ik wat in aquarium doe
Dat wat je ziet dwarrelen door de bak is zweefvuil. Als het mogelijk is zou je meer filterwatten in je filter kunnen doen 
Die stoffige laag op het water is de kamlaag (ook wel kaamlaag). In feite zijn het dode bacteriën die kunnen komen door:
- slechte oppervlakte stroming. Kan je verbeteren door de uitstroom anders te richten
- te veel voeren (en vooral drijvend voer als witte muggenlarven, vlokvoer enz.)
Wegnemen zonder de oorzaak kan ook:
- velletjes keukenpapier over het wateroppervlak leggen en wegnemen als ze helemaal doorweekt zijn
- flesje/glas naar beneden duwen in het water zodat het oppervlaktewater naar binnen stroomt.
Die stoffige laag op het water is de kamlaag (ook wel kaamlaag). In feite zijn het dode bacteriën die kunnen komen door:
- slechte oppervlakte stroming. Kan je verbeteren door de uitstroom anders te richten
- te veel voeren (en vooral drijvend voer als witte muggenlarven, vlokvoer enz.)
Wegnemen zonder de oorzaak kan ook:
- velletjes keukenpapier over het wateroppervlak leggen en wegnemen als ze helemaal doorweekt zijn
- flesje/glas naar beneden duwen in het water zodat het oppervlaktewater naar binnen stroomt.
Dus het is niks wat mijn waardes kan over hoop gooien en iets waar ik me druk om moet gaan maken, van het voeren etc kan het nog niet zijn dit gebeurd namelijk nog niet omdat er geen vissen in zitten 
Ik heb een Aquaball 130 (type 2402) Deze bestaat uit 2 los koppelbaren delen en de kop (de bal) kan er ook vanaf.
De 2 los koppelbaren delen zitten beide 1 filter ring/spons in... Dit is standaard vanuit de fabriek gedaan, moet ik hier zelf nog wat indoen of toevoegen of moet dit eigenlijk genoeg zijn?? Ik heb de filter alleen in de bak gehangen en aangesloten, want ik dacht dat de bijgeleverde sponzen/ filters genoeg waren of is dit ook zo??
Ook de vraag er wordt aangegeven dat mogelijk de oppervlakte stroming slecht is, hoe en wat is het beste om deze in te stellen of is dat voor iedere bak anders?? Ik heb nu de stroming zo staan dat het buisje naar de oppervlakte wijst en dus de water uitstroming dus helemaal op het oppervak is. (je ziet een soort bultje van water op het oppervlak van het uitkomend water) Is dit goed of zeggen jullie laat de spuitkop eens wat meer zakken in het water, zodat het uitstromend water meer naar onder wordt gepompt.
Haha weet sommige uitleg is beetje gek of dergelijke maar anders is het zo moeilijk uit te leggen.
Bedankt voor je snelle en goede uitleg, hoop dat jij of andere ook snel antwoord hebben op bovenstaande.
AndroiDer.
Ik heb een Aquaball 130 (type 2402) Deze bestaat uit 2 los koppelbaren delen en de kop (de bal) kan er ook vanaf.
De 2 los koppelbaren delen zitten beide 1 filter ring/spons in... Dit is standaard vanuit de fabriek gedaan, moet ik hier zelf nog wat indoen of toevoegen of moet dit eigenlijk genoeg zijn?? Ik heb de filter alleen in de bak gehangen en aangesloten, want ik dacht dat de bijgeleverde sponzen/ filters genoeg waren of is dit ook zo??
Ook de vraag er wordt aangegeven dat mogelijk de oppervlakte stroming slecht is, hoe en wat is het beste om deze in te stellen of is dat voor iedere bak anders?? Ik heb nu de stroming zo staan dat het buisje naar de oppervlakte wijst en dus de water uitstroming dus helemaal op het oppervak is. (je ziet een soort bultje van water op het oppervlak van het uitkomend water) Is dit goed of zeggen jullie laat de spuitkop eens wat meer zakken in het water, zodat het uitstromend water meer naar onder wordt gepompt.
Haha weet sommige uitleg is beetje gek of dergelijke maar anders is het zo moeilijk uit te leggen.
Bedankt voor je snelle en goede uitleg, hoop dat jij of andere ook snel antwoord hebben op bovenstaande.
AndroiDer.
Als ik met mijn handen in de bak geweest ben zie ik ook altijd wat op het water oppervlak zweven, het zouden ook huidschilvers kunnen zijn of andere dingen die op je huis zitten. Omdat ik ook last heb van een olie achtige laag (kaamlaag) heb ik een oppervlakte zuiger gemonteerd wat hier prima werkt.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Oke, en de andere vragen nog ff aan de aandacht.
- De 2 los koppelbaren delen zitten beide 1 filter ring/spons in... Dit is standaard vanuit de fabriek gedaan, moet ik hier zelf nog wat indoen of toevoegen of moet dit eigenlijk genoeg zijn?? Ik heb de filter alleen in de bak gehangen en aangesloten, want ik dacht dat de bijgeleverde sponzen/ filters genoeg waren of is dit ook zo??
- Ook de vraag er wordt aangegeven dat mogelijk de oppervlakte stroming slecht is, hoe en wat is het beste om deze in te stellen of is dat voor iedere bak anders?? Ik heb nu de stroming zo staan dat het buisje naar de oppervlakte wijst en dus de water uitstroming dus helemaal op het oppervak is. (je ziet een soort bultje van water op het oppervlak van het uitkomend water) Is dit goed of zeggen jullie laat de spuitkop eens wat meer zakken in het water, zodat het uitstromend water meer naar onder wordt gepompt.
b.v.d.
AndroiDer.
- De 2 los koppelbaren delen zitten beide 1 filter ring/spons in... Dit is standaard vanuit de fabriek gedaan, moet ik hier zelf nog wat indoen of toevoegen of moet dit eigenlijk genoeg zijn?? Ik heb de filter alleen in de bak gehangen en aangesloten, want ik dacht dat de bijgeleverde sponzen/ filters genoeg waren of is dit ook zo??
- Ook de vraag er wordt aangegeven dat mogelijk de oppervlakte stroming slecht is, hoe en wat is het beste om deze in te stellen of is dat voor iedere bak anders?? Ik heb nu de stroming zo staan dat het buisje naar de oppervlakte wijst en dus de water uitstroming dus helemaal op het oppervak is. (je ziet een soort bultje van water op het oppervlak van het uitkomend water) Is dit goed of zeggen jullie laat de spuitkop eens wat meer zakken in het water, zodat het uitstromend water meer naar onder wordt gepompt.
b.v.d.
AndroiDer.
Je zou kunnen kijken voor een extern filter. Dit biedt veel meer mogelijkheid qua filtermateriaal en heeft ook een grotere capaciteit.
ik vindt die aquaball eigenlijk te klein en vraagt veel onderhoud denk ik.
Je zou de uitstroom zo kunnen richten , dat je je oppervlaktewater ziet rondcirculeren. Mijn ervaring is dat die kaamlaag dan vanzelf verdwijnt.
ik vindt die aquaball eigenlijk te klein en vraagt veel onderhoud denk ik.
Je zou de uitstroom zo kunnen richten , dat je je oppervlaktewater ziet rondcirculeren. Mijn ervaring is dat die kaamlaag dan vanzelf verdwijnt.
Greetings...
Ik had ooit voor de record 600 ook een aquaball gekocht maar heb die er heel snel weer uit gehaald, ik vond het een ongelooflijk slecht filtertje eerlijk gezegd. Via MP kun je hele mooie filters kopen maar je kunt ook eens googlen op SunSun filters die zijn goed en voor een heel leuk prijsje. Wel zorgen, qua capaciteit, dat je bak per uur minstens 3 x helemaal gefilterd wordt hoor.
Ik heb hem al naar de oppervlakte staan dus ff wachten of het verbeterd.
De filter zat bij het aquarium hij is als set gekocht. De filter kan meer aan dan mijn bak is en tot nu toe vangt hij goed alles op... Merk ik in de toekomst dat het inderdaad niks is kijk ik wel voor een alternatief maar voor nu vind ik het enig sinds zonde als ik hier een spiksplinternieuwe heb draaien een nieuwe filter te halen.
Filterlaag op t water is btw al minder nu ik hem versteld heb gisteren. Eens kijken hoe en wat... kan trouwens in de open ruimtes van mijn filter dit gevuld worden met extra watten voor te filteren of moet er ook voldoende ruimte in de compartimenten blijven??
De filter zat bij het aquarium hij is als set gekocht. De filter kan meer aan dan mijn bak is en tot nu toe vangt hij goed alles op... Merk ik in de toekomst dat het inderdaad niks is kijk ik wel voor een alternatief maar voor nu vind ik het enig sinds zonde als ik hier een spiksplinternieuwe heb draaien een nieuwe filter te halen.
Filterlaag op t water is btw al minder nu ik hem versteld heb gisteren. Eens kijken hoe en wat... kan trouwens in de open ruimtes van mijn filter dit gevuld worden met extra watten voor te filteren of moet er ook voldoende ruimte in de compartimenten blijven??
Dat kun je volgens mij goed opvullen met een prop filterwatten hoor
Ja volgens mij ook en hoeft er geen ruimte te zijn toch?Rita M schreef:Dat kun je volgens mij goed opvullen met een prop filterwatten hoor
Als ik er extra wat filter watten in doe zal ook wel weer wat meer tegen gehouden worden dan de standaard filter ringen die erin zitten. De structuur van de filter ringen ogen ook wat grover dan de watten. Maar goed zal allemaal wel werken zoals het hoort en wat extra helpen kan volgens mij geen kwaad
Bedankt voor de hulp