Hallo,
Pas geleden hebben we een 80l aquarium van iemand overgenomen, waar nog 2 black molly's, een barbeel en 4 kersenbuiken in zaten. Zelf hebben we hier nog een paar vissen aan toegevoegd. De waterwaarden zijn in orde, nitraat en nitriet zat goed, alleen de PH was iets hoger (8, waarschijnlijk doordat er hier aardig wat kalk in het water zit).
De kersenbuiken vormen eerst meerdere koppels, maar toen wij het aquarium gingen halen zaten er nog 3 vrouwtjes en 1 man in. Een tijdje ging het prima met ze, maar sinds anderhalve dag hangt 1 van de vrouwtjes een beetje lusteloos in een hoekje, ze lijkt wat vermagert en is erg flets qua kleur. Of ze wel of niet eet is lastig te zien, aangezien de kersenbuiken allemaal niet naar boven komen als we ze voeren, maar lijken te wachten op het zinkende voer (bijv. Tetrawafer).
Helaas hebben we meteen een aantal problemen met de bak, vrij snel nadat het opgestart was bleken er flaggelaten in de bak te zitten (waar 1 maanvis helaas aan overleden is). Dit wordt nu behandeld, en het lijkt aan te slaan. Maar sinds de Flagellol in de bak zit vertoont de kersenbuik vrouw dit gedrag. Kan het zijn dat ze slecht reageert op de Flagellol, of is ze ziek of gestresst door iets anders?
Een ander probleem: een andere kersenbuik vrouw lijkt witte stip te hebben, maar omdat er dus nu Flagellol in de bak zit hebben we alleen de temperatuur verhoogd naar 31 graden, in de hoop dat de parasieten hierdoor vanzelf weg gaan. Zo niet, gaan we na de behandeling voor de flaggelaten verder met een volgende behandeling.
We vragen ons langzaam af of we iets fout doen, aangezien de kersenbuiken in orde leken toen we ze kregen. Wat zou er nu mis kunnen zijn met de fletse kersenbuik vrouw? Alvast bedankt!
Groetjes,
Lizzeltje
Kersenbuik vrouwtje niet in orde
Re: Kersenbuik vrouwtje niet in orde
Correctie: de witte stip lijkt meer op gatenziekte, bij nader inzien. Dit zou een resultaat kunnen zijn van de flagellaten?
De Flagellol die we gebruiken zou ook de gatenziekte bestrijden, maar de kersenbuik lijkt er erger aan toe te zijn dan (eer)gisteren, toen we nog dachten dat het witte stip zou kunnen zijn. Wat zouden we het beste hiertegen kunnen doen?
Normaals bedankt,
Lizzeltje
De Flagellol die we gebruiken zou ook de gatenziekte bestrijden, maar de kersenbuik lijkt er erger aan toe te zijn dan (eer)gisteren, toen we nog dachten dat het witte stip zou kunnen zijn. Wat zouden we het beste hiertegen kunnen doen?
Normaals bedankt,
Lizzeltje
Lastig!
Ik zou als ik jou was eerst even afwachten hoe het medicijn verder uitpakt...
Wat betreft je kersenbuik vrouwtje: is zij veel opgejaagd geweest in de bak? Weet je toevallig hoe oud ze zijn? Wellicht is het ook gewoon ouderdom?
Ik zou als ik jou was eerst even afwachten hoe het medicijn verder uitpakt...
Wat betreft je kersenbuik vrouwtje: is zij veel opgejaagd geweest in de bak? Weet je toevallig hoe oud ze zijn? Wellicht is het ook gewoon ouderdom?
Bedankt voor je reactie!
Helaas is ze vannacht overleden. De vorige eigenaar had het aquarium 3 jaar gehad, en wie weet hoe lang ze daarvoor al geleefd had. Ze zag er verder ook niet raar uit, en ze was alleen flets, niet donker.
Het gat op de kop van het andere vrouwtje lijkt weer erger geworden. Helpt Flagellol hier eigenlijk wel tegen?
Helaas is ze vannacht overleden. De vorige eigenaar had het aquarium 3 jaar gehad, en wie weet hoe lang ze daarvoor al geleefd had. Ze zag er verder ook niet raar uit, en ze was alleen flets, niet donker.
Het gat op de kop van het andere vrouwtje lijkt weer erger geworden. Helpt Flagellol hier eigenlijk wel tegen?
Waarschijnlijk is het het opjagen geweest. Kersenbuiken zijn nogal agressief naar elkaar. En een 80 liter bak lijkt me een beetje erg aan de kleine kant voor 4 kersenbuiken. Ik zou aanraden dat als je ze graag wil (want ze zijn dus vrij agressief, helemaal als ze jongen hebben en die hebben ze vaak) echt maar 1 m en 1 v neemt.
Bedankt voor de tip. Het ziet er naar uit dat er binnenkort ook nog maar 1m en 1v over zullen zijn, het gaat steeds slechter met de kersenbuik vrouwtje met het gat in haar koppie.