Eerste keer gemeten. Hoe nu verder?+ nieuwe meting
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Eerste keer gemeten. Hoe nu verder?+ nieuwe meting
Ik heb vanmiddag voor de eerste keer mijn waardes gemeten. het aquarium draait nu 3 dagen, vanaf donderdag.
Toen ik het water in het aquarium deed, heb ik waterverbeteraar van Dennerle bijgevoegd. Dat spul werd tegelijk met het aquarium geleverd, samen met een flesje dagbemesting van Dennerle, dat ik ook dagelijks gebruik.
Dit even, omdat ik niet weet welke invloed dit heeft op de waardes.
De waardes die ik gemeten heb zijn deze:
PH: 8,5. Dit is te hoog, ik wil het op 6,5 hebben
GH: 10. Geen idee of dit goed is?
KH: 8. Is denk ik ook te hoog, weet ik niet zeker.
No2: 0. Kan dat al na pas 3 dagen?
No3: 0,05
PO4: 0. is denk ik ook te laag.
Wat klopt er van deze waardes, en wat niet? Hoe kan ik het het beste aanpassen?
Toen ik het water in het aquarium deed, heb ik waterverbeteraar van Dennerle bijgevoegd. Dat spul werd tegelijk met het aquarium geleverd, samen met een flesje dagbemesting van Dennerle, dat ik ook dagelijks gebruik.
Dit even, omdat ik niet weet welke invloed dit heeft op de waardes.
De waardes die ik gemeten heb zijn deze:
PH: 8,5. Dit is te hoog, ik wil het op 6,5 hebben
GH: 10. Geen idee of dit goed is?
KH: 8. Is denk ik ook te hoog, weet ik niet zeker.
No2: 0. Kan dat al na pas 3 dagen?
No3: 0,05
PO4: 0. is denk ik ook te laag.
Wat klopt er van deze waardes, en wat niet? Hoe kan ik het het beste aanpassen?
Laatst gewijzigd door karinD op 25 aug 2013 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Re: Eerste keer gemeen. Hoe nu verder?
Nu waardes testen heb je niks aan, de NO2 zal inderdaad nul zijn omdat er nog niks is gebeurd in je bak qua opbouw en afbraak. Vandaar dat we het een piek noemen en pas als die geweest is en het weer op nul staat kan je verder. Ph verlagen komt als je turf in je filter doet of een Ph verlager toevoegt.
Wacht maar even een week of drie met meten van je waarden en kijk dan nog eens hoe alles zich heeft ontwikkeld, dat is dan wel weer leuk dat je het naast de waarden van vandaag kunt leggen en zien hoe de verschillen zijn.
Wacht maar even een week of drie met meten van je waarden en kijk dan nog eens hoe alles zich heeft ontwikkeld, dat is dan wel weer leuk dat je het naast de waarden van vandaag kunt leggen en zien hoe de verschillen zijn.
-
wishmaster77
- 0-200

meten na 3 dagen heeft weinig zin
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

J, ik weet dat het te vroeg is, maar ik wilde de beginwaardes hebben. Ik dacht namelijk, dat je met een en ander aan te passen, een aantal waardes kon veranderen (PH en KH, en dat dat niet vanzelf ging. Vandaar mijn vraag.
Maar ik zal dan rustig afwachten en over een paar weken nog eens meten
Maar ik zal dan rustig afwachten en over een paar weken nog eens meten
Idd even rustig afwachten. 
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
Je kunt de waarden op dit formulier invullen http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=9 dan kun je straks mooi het verloop zien en het effect van veranderingen.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Dat is een mooi formulier. Ga ik zeker gebruiken 
Verrek, voor mij ook eerste keer dat ik die zie, zeker mooi formuliertje zeg en handig!
Idd een handig bladKevin schreef:Je kunt de waarden op dit formulier invullen http://www.AquaforA.nl/viewtopic.php?f=6&t=9 dan kun je straks mooi het verloop zien en het effect van veranderingen.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Re: Eerste keer gemeten. Hoe nu verder?+ nieuwe meting
Net een nieuwe meting gedaan. De PH is terug naar 8, die was 8,5. KH is geen 8 meer maar 6. GH is 9.
Nitriet is nog steeds 0, ik denk dat ik er wel van uit mag gaan dat dan nu, na 3 en een halve week, de piek al geweest is?
Nitriet is nog steeds 0, ik denk dat ik er wel van uit mag gaan dat dan nu, na 3 en een halve week, de piek al geweest is?
Dat mag je 
kan me haast niet voorstellen dat ie niet al geweest is vooral omdat je overige waarden zo mooi zijn nu, de bak lijkt "gerijpt"
kan me haast niet voorstellen dat ie niet al geweest is vooral omdat je overige waarden zo mooi zijn nu, de bak lijkt "gerijpt"
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Dat dacht ik ook al maar ik wilde het even zeker weten. Zeker na 2x per week een beetje gevoerd te hebben, moeten die filterbacteriën haast wel flink aanwezig zijn nu 
O, de Po4 is nog steeds 0, kan dat kwaad? Dat is toch voor de planten? Moet dat niet iets van 1 zijn ofzo?
En de Nitraat is nog steeds of alweer 0,05. Ook netjes, lijkt me.
O, de Po4 is nog steeds 0, kan dat kwaad? Dat is toch voor de planten? Moet dat niet iets van 1 zijn ofzo?
En de Nitraat is nog steeds of alweer 0,05. Ook netjes, lijkt me.
Nitraat liever wat hoger, tussen de 10 en 25 zegt men en fosfor moet niet te hoog zijn en komt ook pas als er echt gevoerd wordt met levend voer ed volgens mij.
hier een goede link w b waterwaarden
hier een goede link w b waterwaarden
Er kunnen zeker dieren in nu maar let op..... als je NO3 (nitraat) zo laag is dan is je filter nog niet volledig stabiel. Een goed aquarium heeft altijd meer nitraat, zeker met planten en zoals je zegt met het voeren van het filter op zijn tijd.
Langzaam een klein groepje visjes uitzetten is prima voor de belasting, langzaamaan maak je zo je bestandje kompleet
ps:heb je hout in het aquarium? zoja dan kan de pH ietsje zakken idd anders heb je niet goed gemeten hoor
gh en kh veranderen niet in een opstarttijd.
Dus visjes toevoegen en goed blijven meten met wekelijks een lekkere waterwissel van 30% minstens dan komt het helemaal goed.
Langzaam een klein groepje visjes uitzetten is prima voor de belasting, langzaamaan maak je zo je bestandje kompleet
ps:heb je hout in het aquarium? zoja dan kan de pH ietsje zakken idd anders heb je niet goed gemeten hoor
gh en kh veranderen niet in een opstarttijd.
Dus visjes toevoegen en goed blijven meten met wekelijks een lekkere waterwissel van 30% minstens dan komt het helemaal goed.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

PH heb ik beide metingen behalve zelf, ook door mijn man laten controleren. De eerste keer was hij duidelijk 8,5 maar nu zat hij echt lager. Ergens tussen de 7,5 en de 8 in zelfs. Nee, ik heb nog geen hout in mijn aquarium. Komt nog wel.
En de GH en de KH heb ik beide metingen samen met mijn man gedaan, en voor de zekerheid 2x uitgevoerd. De waardes kloppen echt, zowel 3 weken geleden als gisteren.
Hoe komt de nitraat omhoog? Komt dat vanzelf?
En de GH en de KH heb ik beide metingen samen met mijn man gedaan, en voor de zekerheid 2x uitgevoerd. De waardes kloppen echt, zowel 3 weken geleden als gisteren.
Hoe komt de nitraat omhoog? Komt dat vanzelf?