Geslachtsonderscheid/voorplanting Apistogramma cacatuoides

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Nijkamp
0-200
0-200

Geslachtsonderscheid/voorplanting Apistogramma cacatuoides

Bericht door Nijkamp »

- Klopt het dat bij de Apistogramma cacatuoides de vrouwen donkere/zwarte buikvinnen hebben en de mannen lichte/wittige buikvinnen? Zo ja dan heb ik 2 mannen en 1 vrouw, i.t.t. tot wat ik wilde en wat de aquariumzaak me heeft wijsgemaakt.

- Verder heeft mijn vrouw een kuiltje in het aquariumzand gemaakt. Alles wat in de buurt komt wordt verjaagd (tijgerbotias, glasgarnalen, enz.). Ze heeft enkel wel moeite met de grote man. Deze wroet gewoon in de kuil en lijkt van iets tussen het gras te eten, zonder zich iets van het happen van het vrouwtje aan te trekken.
Wat heeft dit te betekenen?

Rickpad
1000+
1000+

Re: Geslachtsonderscheid/voorplanting Apistogramma cacatuoid

Bericht door Rickpad »

Ik weet niet welke vorm je hebt maar over het algemeen valt het mannetje op doordat die kleurrijker is. Ook word het mannetje een stuk groter. Daarnaast zijn de vrouwen als ze jongen hebben of er klaar voor zijn om te paren, knal geel.

De eitjes werden bij mij altijd in een holte gelegd. Maar als ze open een kuil maakt zou je als er eitjes zijn ze moeten kunnen zien lijkt me.

Kan het gewoon zijn dat je 3 vrouwtjes hebben die ieder een territorium willen terwijl de bak hier te klein voor is? of niet goed ervoor is ingericht?

Onderwerp auteur
Nijkamp
0-200
0-200

Bericht door Nijkamp »

hmmm. Het vrouwtje in de kuil is momenteel wel behoorlijk geel en zo'n 3 cm lang. Het andere vrouwtje (of mannetje dat weet ik dus niet) is zo'n 4 cm en grijs met oranje. De grote is absoluut een man zo'n 7 cm lang en fors. Deze laatste twee benaderen het gele vrouwtje voorzichtig en worden vervolgens weggejaagd. Vanmiddag zag ik het vrouwtje en de man/vrouw samen in de kuil, dat is nu voorbij het gele vrouwtje is daar nu alleen de baas.
Overigens zag ik vanavond de gele vrouw met haar staart zwaaien/slaan richting de grote man, interessant gedrag.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Grote kans dat ze dan binnenkort een poging tot het krijgen van jongen doen. Dat twijfelgeval is lastig te beoordelen zonder foto. Het zou een vrouwtje kunnen zijn (ook die hebben soms kleuren zoals een mannetje) maar het kan ook een laat opgebloeide man zijn.

Als het vrouwtje te veel stress ondervind is het handig om ervoor te zorgen dat er maar 1 man is en 2 vrouwtjes. Dan word de aandacht over de vrouwtjes verdeeld en zal er in de bak geen moordpartijen plaats vinden.

Probeer er dus goed achter te komen wat het twijvel geval precies is.