tuimelende blauwe neon

Plaats reactie

Onderwerp auteur
s+s
0-200
0-200

tuimelende blauwe neon

Bericht door s+s »

Hallo allemaal,
Wij hebben een schooltje tetra's bestaande uit kardinalen, neon's en blauwe tetra's.
Sinds een dag of vijf vertoont één van de blauwe neons af en toe vreemd zwemgedrag, nl op zijn zij tuimelen en weer terug. Hij doet dit dan een paar keer en dan is het voor de rest van de dag weer over. Het lijkt vooral na voedertijd, alhoewel ik hem eigenlijk niet zie eten. Verder gaat zijn bekje continu heel snel op en neer. Aan de buitenkant geen bijzonderheden te zien behalve dat zijn blauwe streep wat onderbroken is en hij over het geheel wat grijs-zwart is verkleurd.
Het water is getest bij de lfs en dit was in orde. Iemand enig idee wat het kan zijn????
Groetjes s+s

Eska
400-600
400-600

Re: tuimelende blauwe neon

Bericht door Eska »

Als hij hapt naar adem en tuimelt is dit idd geen goed teken...ik vrees er een beetje voor..zeker het niet eten baart me zorgen. Het kan een zwakker exemplaar zijn..valt niet veel aan te doen, vrees ik...ik denk dat die het jammer genoeg niet lang meer zal uithouden...

Onderwerp auteur
s+s
0-200
0-200

Bericht door s+s »

Gisteren met het voeren leek hij toch wat van het voer van de oppervlakte te eten. Opvallende was weer dat hij daarna weer op zijn zij tuimelde en ook een keer omrolde. Er lijkt echt een verband te zijn tussen eten en daarna omtuimelen, wat zou dat dan toch kunnen zijn? Iemand een idee?

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Het verband tussen eten en tuimelen zijn darmproblemen ( wat ook wijst op het minder eten),en daardoor problemen met de zwemblaas. De zwemblaas ligt vlak onder de ruggengraat boven de buikholte en heeft een verbinding met de darmen bij de meeste vissoorten. Als de vis dus darmproblemen heeft - dat kunnen bacteriën, parasieten of wormen zijn- kunnen die via de darm de zwemblaas infecteren en er een ontsteking van veroorzaken. Hierdoor kan de zwemblaas niet optimaal werken en dat verklaart het 'tuimelen'. Het is het 'gas' in de zwemblaas dat er voor zorgt dat een vis recht kan zwemmen, stijgen en dalen ;)

Onderwerp auteur
s+s
0-200
0-200

Bericht door s+s »

Wij dachten zelf dat het neonziekte kon zijn, nestelt die zich ook in de darmen? De vraag blijft dan nog of het zinvol is om hier medicatie tegen te geven, het liefst zouden we willen zien dat de vis weer beter wordt.....

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

"Neonziekte" is idd ook een parasiet in de darmen...nu darm-en zwemblaasproblemen, daar mag je sowieso van uitgaan...goh, je kan medicatie geven, of het veel gaat uithalen is iets anders jammer genoeg, maar ik zou het enkel doen als je de vis in quarantaine kan stoppen...Het volledige aquarium onder medicatie brengen voor één neon zou ik niet doen, zeker met alle gevolgen die medicatie kan hebben, zowel bacterieel ( en dus naar waterwaarden toe) als naar planten toe. Mocht je natuurlijk bij verschillende neons iets beginnen merken, kan je wel het aquarium onder medicatie brengen.

Ik begrijp zeer goed dat je de vis liefst ziet beter worden, maar als hij slecht blijft eten, tuimelen, of wegkruipt zou ik de vis uit zijn lijden verlossen :( en zeker als je kenmerken begint te zien als gezwollen buik, rode vlekken ( bloeduitstortingen) of een gezwel, mocht dit openbarsten is gans het aquarium besmet!

Onderwerp auteur
s+s
0-200
0-200

Bericht door s+s »

Eska,we waren zelf inderdaad ook al bang dat als hij doodgaat en andere vissen aan hem gaan knabbelen of als er iets bij de vis opengaat door een wond oid de andere vissen ook besmet raken. Helaas is ons kleine bakje bezet door een volkje plat baby's die nog te klein zijn voor de dierenwinkel, de quarantaine gaat niet lukken. Ik zal vanavond proberen aan een ander bakje te komen van een vriend, doodmaken hebben we toch moeite mee want hoe doe je dat op een humane manier?? De mogelijkheden die ik ken zijn in een klein bakje met water invriezen of een klap op de vis geven maar vinden we toch wreed klinken. Wat vind jij?

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Er zijn allerlei middeltjes, invriezen is zowat het ergste wat je kunt doen...je kan ze in een bad met kruidnagelolie stoppen, dan gaat het vrij vlug en pijnloos; maar goed, hoe cru het ook klinkt, de allersnelste en meest pijnloze manier is een klap geven, dat is wat ik doe en geloof me ik doe dit absoluut ook niet graag.