[altispinosus] Agressie of juist niet?
-
Edwin010
Onderwerp auteur - 0-200

[altispinosus] Agressie of juist niet?
Ik heb nu 3 weken mijn bakkie en heb er een koppeltje Alti's in zitten. Nu zie ik ze af en toe iets doen wat lijkt op aanvallen en 'liptrekken'. Ik weet echter niets van het gedrag van vissen, is dit nu agressie of juist paringsdrang? Het vrouwtje gaat ook altijd terug naar links, en mannetje terug naar rechts in de bak, en zoeken elkaar steeds op voor dit 'gevecht' bij de mosbal in het midden van de bak. Ik heb het zojuist kunnen filmen. (Kan zijn dat youtube het filmpje nog aan het verwerken is...)
http://www.youtube.com/watch?v=Ry9PLOOE ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=Ry9PLOOE ... e=youtu.be
Re: [altispinosus] Agressie of juist niet?
Ben je zeker dat dit een koppel is Edwin? aan die grootte is het niet te zien ze, en dit lijkt me het typisch gedrag van twee territoriale mannetjes
-
Edwin010
Onderwerp auteur - 0-200

Geen idee! Volgens verkoopster was ééntje man, en de ander vrouw. Dit was volgens haar te zien aan de staartvin, bij de man sprieten eraan, bij de vrouw niet zoals onderstaande foto van internet (man?).

Op zich ga ik met de verkoopster mee ja, dat was het eerste dat ik dacht toen ik het filmpje bekeek dat het er wel uitzag als een man die een vrouw wegjaagt..
Enige wat het nog wel zou kunnen zijn is een nog niet volwassen mannetje die de typische manlijke kenmerken nog niet heeft. Je zou er voor de zekerheid een vrouw bij kunnen doen.
Enige wat het nog wel zou kunnen zijn is een nog niet volwassen mannetje die de typische manlijke kenmerken nog niet heeft. Je zou er voor de zekerheid een vrouw bij kunnen doen.
-
Edwin010
Onderwerp auteur - 0-200

Hm, heel moeilijk te zien dus voor de leek. Dan kan ik er denk ik het best nog een vrouw bij doen. Was ik al van plan, maar dacht als dit nu paargedrag blijkt te zijn, dan is een extra vrouw niet persé nodig.
-
Visje in het water
- 1000+

Stel dat het twee mannetjes zijn en je doet er een vrouwtje bij, dan jagen er straks twee mannen achter één vrouwtje aan
Kan het trouwens ook niet zo zijn dat het gewoon nog geen stèl is? Dat het "niet klikt"...lamazegge..
afijn... terugkomend op mijn eerste zin,... ik zou dan dus voor twee vrouwtjes gaan
(of 'zeg" ik nu iets wat niet kan bij dit type visje?)
Kan het trouwens ook niet zo zijn dat het gewoon nog geen stèl is? Dat het "niet klikt"...lamazegge..
afijn... terugkomend op mijn eerste zin,... ik zou dan dus voor twee vrouwtjes gaan
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
Dat kan idd perfect, zelfs een koppel bij alti's kan elkaar soms gewoon niet uitstaan, terwijl ze dan wel een nest kunnen hebbenVisje in het water schreef:
-
Edwin010
Onderwerp auteur - 0-200

Ik heb alle kenmerken opgezocht en vergeleken, ben ook nog naar de lfs geweest voor een extra vrouwtje maar ze hadden alleen nog 1 mannetje, maar alles wijst erop dat ik een koppeltje heb. Zodra ik er een vindt gaat er nog een vrouwtje bij, meer kan ik ook niet doen. Alleen de kenmerken die je plaatste Eska, die zijn te klein om goed te kunnen zien, dan zijn ze alweer weg! 
Allé, des te beter ze Edwin!! ben blij
Als het een koppel is moet je niet zo nodig meteen een ander vrouwtje bijstoppen, mag natuurlijk, maar buiten wat dreigen zullen ze niet veel ruzie maken ze, integendeel, vroeg of laat is het prijs 
-
Edwin010
Onderwerp auteur - 0-200

Ik heb ze dat bekvechten ook pas 2 keer zien doen. Verder zwemt de een achter de ander en weer terug, beetje opjagen zonder agressie, en de kleine, het vermeende vrouwtje, die gaat vaak met haar zij richting het mannetje waar hij niet agressief op reageert maar eerder interesse in heeft... Dus ik ben het zicht even helemaal kwijt, of ze nu vechten of elkaar leuk vinden....feit is wel dat ze elkaar vaak opzoeken.
-
Visje in het water
- 1000+

Misschien was/is de één er simpelweg gewoon nog niet klaar voor, maar zijn ze wel alvast aan het "oefenen"...
Elkaar een beetje "opwarmen" ...
hmmm.. wordt wel een beetje raar verhaal zo, wat ik typ ...

Elkaar een beetje "opwarmen" ...
hmmm.. wordt wel een beetje raar verhaal zo, wat ik typ ...
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
-
Edwin010
Onderwerp auteur - 0-200

Ik kom er niet meer uit hoor, tenminste niet door alle verschillende geslachtskenmerken die ik hoor. Volgens de lfs zie je het aan de aarsvin (puntig of rond), volgens andere lfs aan staartvin (uitsteeksels) en aarsvin (puntig en rond), volgens internet aan de miniscule geslachtskenmerken die zo goed als onzichtbaar zijn. Als ik echter dit aanhoudt zouden het beiden vrouwtjes zijn? Weet wel dat het kleintje (vrouw?) steeds de linkerhoek in gejaagd wordt.
Heb ze alle twee net op de foto gezet, ik weet het niet meer. Heb de 10 mb Nikon NEF bestanden voor de liefhebber....
man?

vrouw?

Heb ze alle twee net op de foto gezet, ik weet het niet meer. Heb de 10 mb Nikon NEF bestanden voor de liefhebber....
man?

vrouw?