Opeens een troebel aquarium
Re: Opeens een troebel aquarium
ja, toch zeker de helft verversen en dan echt bacteriën toedienen!
Ok, doe ik. Je hoort weer van me! 
AquaPro 1...?
Nou, ik ga het rigoureus aanpakken. Na een halve week wordt het water weer alleen maar ondoorzichtiger. Wat ik ook doe.
Ik heb de vissen die nog resteerden in een kweekbak gedaan en alle water uit het aquarium gehaald. Nieuw water erin. Alleen heb ik van een buurman - die heeft zelf een kraakhelder aquarium - de tip gekregen het binnenfilter / pompje te vervangen door extern. Zelf gebruikt hij een Crystal Profi 700, hij heeft een 160 liter, ik 180. Is dat niet te groot?
Erwin.
Ik heb de vissen die nog resteerden in een kweekbak gedaan en alle water uit het aquarium gehaald. Nieuw water erin. Alleen heb ik van een buurman - die heeft zelf een kraakhelder aquarium - de tip gekregen het binnenfilter / pompje te vervangen door extern. Zelf gebruikt hij een Crystal Profi 700, hij heeft een 160 liter, ik 180. Is dat niet te groot?
Erwin.
Morgen weer helemaal opnieuw beginnen:
- andere bodem erin;
- buitenpomp;
- stenen nogmaals uitkoken;
- nieuwe planten;
met andere woorden: helemaal opnieuw opstarten. Moet maar, beter dan blijven klunzen...

- andere bodem erin;
- buitenpomp;
- stenen nogmaals uitkoken;
- nieuwe planten;
met andere woorden: helemaal opnieuw opstarten. Moet maar, beter dan blijven klunzen...
Hoe bedoel je te groot? Die pomp of je bak? Je pomp kan niet groot genoeg zijn vind ik, hoe meer oppervlakte voor bacterieen hoe beter, de uitstroom kan je altijd regelen met een kraantje tussen de slang mocht je de uitstroom te hard vinden bij een te grote pomp.
Let bij uitkoken en leeghalen op eventuele boosdoeners, wie weet is er iets in je bak of filter belandt waarvan je dan zegt 'verrek, dit was het!". Succes!
Let bij uitkoken en leeghalen op eventuele boosdoeners, wie weet is er iets in je bak of filter belandt waarvan je dan zegt 'verrek, dit was het!". Succes!
Ik herken het gevoel Erwin maar wel een hele klus, ik heb hier de bak ook al 2 keer helemaal leeg gehaald ivm problemen.
Het fijne is dat als je klaar en kapot bent je vast wel erg tevreden met jezelf en de bak zult zijn, bakkie koffie/biertje/borrel erbij, ff bijkomen en je kan de wereld weer aan.
Het fijne is dat als je klaar en kapot bent je vast wel erg tevreden met jezelf en de bak zult zijn, bakkie koffie/biertje/borrel erbij, ff bijkomen en je kan de wereld weer aan.
@ Edwin,
Ik bedoelde inderdaad de pomp...
Ik vermoed dat het is, omdat ik de filters te schoon heb gemaakt, waardoor ik de bak niet meer op orde kreeg. Mijn waterwaarden waren altijd goed, maar net op het randje. Er was dus geen speling meer, waardoor als er iets fout gaat, het (vrijwel) onherstelbaar is... kennelijk...
@ Rita,
Ja, maar dat geeft niet. We gaan vanmiddag de boel nieuw kopen (heb nu mijn vakantiegeld eindelijk binnen) en dan rustig aan opnieuw. We gaan nu eerst nadenken wat we doen en we hebben natuurlijk al ervaring hoe het niet moet...
@ Karin,
Dank je! Je ziet het zaterdag wel...

Ik bedoelde inderdaad de pomp...
Ik vermoed dat het is, omdat ik de filters te schoon heb gemaakt, waardoor ik de bak niet meer op orde kreeg. Mijn waterwaarden waren altijd goed, maar net op het randje. Er was dus geen speling meer, waardoor als er iets fout gaat, het (vrijwel) onherstelbaar is... kennelijk...
@ Rita,
Ja, maar dat geeft niet. We gaan vanmiddag de boel nieuw kopen (heb nu mijn vakantiegeld eindelijk binnen) en dan rustig aan opnieuw. We gaan nu eerst nadenken wat we doen en we hebben natuurlijk al ervaring hoe het niet moet...
@ Karin,
Dank je! Je ziet het zaterdag wel...
Nou, het aquarium gisteren helemaal leeggehaald, schoongespoeld en weer gevuld. Met nieuwe bodem...
Nog aan het vullen...
Vol en ingericht - er komen nog wel plantjes bij...
En dan tot slot mijn nieuwe pomp...

Nog aan het vullen...
Vol en ingericht - er komen nog wel plantjes bij...
En dan tot slot mijn nieuwe pomp...

Je kan er weer tegenaan! 
Super!
Hoop dat je veel plezier van je nieuwe inrichting en je nieuwe pomp gaat krijgen.
Hoop dat je veel plezier van je nieuwe inrichting en je nieuwe pomp gaat krijgen.
Daar lijkt het wel op... 
Dat is mooi!
Ik kom zaterdag kijken hoe het er nu uitziet. Daar kom ik speciaal voor eventjes naar de andere kant van het land voor gereden...
Ik kom zaterdag kijken hoe het er nu uitziet. Daar kom ik speciaal voor eventjes naar de andere kant van het land voor gereden...
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen