Advies gevraagd aanschaf aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Ray
0-200
0-200

Re: Advies gevraagd aanschaf aquarium

Bericht door Ray »

Ik hoop dat je je goed hebt ingelezen wat betreft het houden van sluiers,enige ervaring in het houden
Van vissen is echt een must bij deze soort.
Wil je sluiers echt goed houden dan is deze bak echt te klein voor ze,je koopt ze waarschijnlijk klein
en dat zullen ze na verloop van tijd dan ook blijven,doorgroeien is niet mogelijk bij die afmetingen.
Twee keer per week minstens 60 % waterwissels zijn meer regel dan uitzondering..
Ikzelf heb oranda's en ranchu's gehouden en aantal jaren,tis echt veel werk.
Je geeft aan dat je niet veel ruimte hebt,en een beetje onderhoudsvrij, mijn advies is om deze soort dan niet te houden maar te kijken naar een ander minder moeilijk bestand van vissen.
Er zullen ongetwijfeld nu mensen zijn die deze stelling niet delen, maar het is niet voor niets het meest begraven
visje ter wereld......
Zie dit niet als een aanval maar als welgemeend advies van mij

Gr Ray

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Ik ben het voor de vole 100% met Ray eens, en de goudvis is inderdaad het meest begraven visje ter wereld. Mensen krijgen vasnuit de winkels ook volkomen verkeerd advies en op kleine nano bakken staan foto's van baby goudvissen als of deze er leuk in kunnen. Een goudvisje heb je dan 5 weken, dan gaat ie dood na gruwelijk lijden en koopt men een nieuwe.

Sluiers is net even anders geloof ik en een meter is in het begin wel ok al zul je ook dan snel over moeten naar een grotere bak van minstens 1.50
Al ben ik geen sluierkenner zoals Ray dat wel is heb ik natuurlijk via het forum al heel veel info mee gekregen de afgelopen jaren, mijn advies zou dan inderdaad ook zijn; kijk of je andere tropische visjes ook leuk vindt en start een gezelschaps aquarium op.

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Nog groter dan 120 liter?
Vergeet niet dat Oranda's en Ryukin veel groter worden dan de standaard €2,50 sluiers.

Een andere vissoort wil ik liever niet om praktische redenen. De goudvis doet het zelfs goed in de sloot en kunnen wel tegen een stootje. Bij tropische vissen zit je al met gelijke watertemperatuur en allerlei waardes.

Maar bedankt voor de info.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Sluiers worden ca. 20 cem. Ook die 2,50 visjes in de dierenwinkel.
Juist zijn tropische vissen makkelijker. Hang er een vervarmingselement in, stel die in, en je hebt er geen omkijken meer naar. Waterwaardes ook niet. De meeste zijn zelfs gekweekt op kraanwater ;)

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Echt waar, dacht juist dat dit niet zo was. Witte stip, etc.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Als je temperatuur heel ongeleidelijk is, kan je de kans op witte stip verhogen ;) Maar als je de verwarming op de goede plek hangt heb je daar geen problemen mee hoor :)
En witte stip komt net zo hard voor bij goudvissen/sluiers :P

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Aha, thnx!

En welke vissen kan ik dan houden die mijn Spartaanse manier kunnen handelen. Kortom goudvis sterk zijn :mrgreen:

Ik ben wel fan van de Japanse stijl, heel strak en kaal of juist heel groen.

Als ik het goed begrijp is het houden van deze goudvissen in een 120 liter bak mogelijk maar voor korte duur. De vissen worden minder oud en zullen van binnen dichtgroeien?

Ray
0-200
0-200

Bericht door Ray »

Ciedric schreef:Aha, thnx!

En welke vissen kan ik dan houden die mijn Spartaanse manier kunnen handelen. Kortom goudvis sterk zijn :mrgreen:

Ik ben wel fan van de Japanse stijl, heel strak en kaal of juist heel groen.

Als ik het goed begrijp is het houden van deze goudvissen in een 120 liter bak NIETmogelijk . De vissen worden minder oud en zullen van binnen dichtgroeien?
precies goed,moet je niet willen toch?
Als je toch een beetje Japanse style wil, ga dan voor een takashi amano bak.
Beetje oefenen kun je dit bereiken.

Afbeelding

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

En welke sterke vissen kan ik gebruiken?

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Heb een Eheim 2215 maar dat ding blaast behoorlijk door mijn 120 liter bak :?:
Misschien toch wel te veel van het goede?
Ook maakt hij herrie, dan hoort toch niet?

Heb op de bodem een spons, dan van die grote ministeck, dan weer een spons, substraat korrels, spons, watten en tot slot een koolvlies die ik na het proefdraaien eruit gooi.

http://youtu.be/jJ6BcTwRdiY

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Vind het wel mee vallen, eerlijk gezegd. Heb je straks alleen maar meer profijt van bij je vissenbestand, aangezien de filtering dus goed is.
Dat geluid dat het filter maakt is typisch voor oudere Eheim filters. Kan nog over gaan/minder worden, doordat eventueel lucht in het filter verdwijnt. ;)

Wat betreft de inhoud van je filter ben ik wel benieuwd wat je bedoelt met ministeck

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Je hebt gelijk ik bedoelde strijkkralen maar dan veel groter, van die witte bio dingen ;)

http://youtu.be/LnHvdlLrEDo

http://youtu.be/wD4sTYj7QDY