Planten groeien niet meer

Plaats reactie

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Planten groeien niet meer

Bericht door hoekzemaar »

De laatste week willen bij mij de planten in het aquarium niet meer groeien, Daarvoor groeide ze als kool. Er zijn wel wat dingen veranderd en daarom maak ik even een lijst.

Waardes toen ze wel groeide:

Ph 6.8
Kh 6
Gh 7
No2/Nh4 0
No3 15-20
Po4 1
Fe 0.1-0.5

Waardes nu ze niet meer groeien:

Ph 6.8
Kh 5
Gh 6
No2/Nh4 0
No3 1-3
Po4 0.3
Fe 0.1-0.5

CO2 kan ik niet direct meten omdat er turf in zit. Ik heb echter wel een Co2 installatie en voor turf toe te voegen was het 15-20 co2. Daar heb ik dus ook niks aan veranderd,

Ik heb een kleine 2 weken geleden een filter met turf toegevoegd aan het aquarium. Sinds die tijd word het steeds minder. Dat ging ongeveer samen met het toevoegen van het drijfplantje Phylantus fluitans. Ik had altijd Zeoliet in mijn filter zitten maar na de waardes dit weekend te zien heb ik besloten om die er uit te halen. Gisteren heb ik 40% water ververst na de meting. In mijn kraanwater zit 15mg/l nitraat. De verwachting zou zijn dat dit dus in het aquarium toegenomen zou zijn. Na meting vandaag s het nitraat echter nog zo goed als 0!

Dus als ik de cijfers zo zie kom ik tot twee mogelijkheden. Of er is niet meer genoeg licht door drijfplanten en turf. Of het komt door gebrek aan nitraat en/phosfor. Of allebei

Verder is het zo dat 2 planten het wel goed doen en dat zijn de Echinodorus zwaardplanten en de drijfplantjes. Doe groeien nog erg goed. Alle andere planten willen niet waaronder Valisneria, Varens, Ludwigia Repens, Cabomba en waterpest.

Dus wat moet ik doen? Wat snelgroeiers verwijderen? Turf er uit. Drijfplanten verminderen?

Ik ben even het spoor bijster. Ik probeer al een week om het beter te krijgen maar wil niet.

Eska
400-600
400-600

Re: Planten groeien niet meer

Bericht door Eska »

Je geeft de meeste antwoorden al :mrgreen:

1. drijfplantjes zijn nitraatvreters, zeker de Phylantus fluitans die om die reden eigenlijk ook als vijverplant wordt verkocht.

2. turf maakt idd het water bruiniger wat zeker scheelt naar lichtinval voor de planten.

Maar dit heb je twee weken geleden gedaan? aan wat merk je precies dat ze niet meer groeien? Elke verandering ( andere verlichting, waarden die veranderen,) kan zorgen voor een - tijdelijke - mindere groei, de plant moet zich opnieuw aanpassen aan de veranderde omstandigheden.

Is het enkel aan de lengte/breedte dat je bedoelt dat ze niet meer groeien? of tonen ze allerhande tekorten in de bladeren?

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Dat is juist het opvallende. Ze zien er verder nog goed uit maar ze groeien niet in de hoogte of breedte en geven helemaal geen zuurstifbellen meer af wat daarvoor dus continu gebeurde. De cabomba bijvoorbeeld is gewoon al een week stationair en die verdubbelde eerst per 3-4 dagen.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Als ze geen tekorten tonen is het een voorlopige stilstand...wat geef je als voeding?

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Easylife Profito na wekelijkse verversing. Voor de rest is er een voedingsbodem die er pas een 6 weken in zit.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Op zich zijn de waarden haast niets veranderd, behalve dus de NO3 en de PO4 en het licht dat wat minder sterk is.
Daar zal je het moeten zoeken...zolang de planten geen tekorten tonen zullen die dus in een aanpassingsperiode zitten. Hou vooral goed de cabomba in de gaten, als snelgroeier is hij één van de eerste die zal tonen of er tekorten zijn...

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

En hoe zie ik dat? Hij staat wel iets minder open dan normaal. Maar echt bruin worden ofzo doet hij nog niet.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Idd, het bruin/gelig worden van de blaadjes is het eerste teken, en dat kan zeer vlug gaan, mocht je echt een NO3 gebrek krijgen dan zal je dat zien bij de oudere bladeren, gezien daar het nitraat vooral wordt getrokken..fosfaatgebrek is idem, maar het NO3 gebrek zal primeren...Minder open staan is door minder licht;

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Bij gezonde plantengroei hoeven de planten niet belletjes af te geven hoor. ;)

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Nee ok. Maar als ze dat eerst wel doen en dan niet meer dan is er duidelijk wat veranderd. En het kan ook geen kwaad neem ik aan

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Bellen afgeven is ( een deel van) het assimilatieproces van de planten, dus CO2 opnemen en O2 afgeven. Ook als je geen bellen ziet wordt er O2 afgegeven. Pas als het water verzadigd raakt ga je bellen zien. Als je CO2 toevoegt zal je dit eerder zien dan als je dit niet doet ;)