Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Plaats reactie

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door hoekzemaar »

Een week geleden vertoonde een van onze Black Molly vissen wat verlammingsverschijnselen. Staart vin helemaal bij elkaar en kon moeilijk bewegen. Ik ben hier wat gaan zoeken op internet en ik dacht dat het aan een nitriet piek kon liggen tenslotte was die even erg hoog (0.6-0.8) in de bak. Echter nu is er nog een vis die dezelfde verschijnselen vertoond en sinds vandaag gaat ook onze goud goerami mee doen. Hij ligt veel op de bodem en zijn rugvin ligt strak tegen zijn lichaam. Bij zwemmen ziet het er wat minder soepel uit dan we gewend zijn.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunne zijn en wat we er aan kunnen doen. De goerami willen we echt niet kwijt. We hebben een aparte bak die we kunnen gebruiken als quarantaine kunnen gebruiken als dat zou helpen.

Rita M
1000+
1000+

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Rita M »

2 dingen komen in gedachten
1) weet je zeker dat de nitrietpiek over is en niet gewoon weer is gestegen?
2) heb je plantjes zo uit de winkel meteen in de bak gedaan? dan zou er slakkengif op kunnen zitten en worden je vissen vergiftigd

in beide gevallen 1e dag 75% waterwissel doen 2e en 3e dag 50% en de volgende dagen steeds minstens 25% en dit zeker een dag of 4/5 volhouden.

Dit is natuurlijk alleen maar wat er bij mij direct opkomt en geen garantie dat dit het ook inderdaad is natuurlijk.

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Nee geen nieuwe planten. En nitriet is inmiddels volledig weg. Test nu al 3 dagen twee keer per dag en meet telkens 0-0.05. Wat ik zo kan vinden wijst in de richting van schommelziekte. We hebben een week of twee terug een 60cm kweekbak gehaald en hier zaten een aantal zieke vissen in. Deze zijn altijd apart gebleven en zijn overleden. Wel hebben we een paar guppy's uit die bak nu na een week in onze betreffende zieke bak toegevoegd dus wellicht hebben die de ziekte overgebracht.

Ik ga denk ik een behandeling doen met Esha 2000 want deze ziekte staat daar ook op vermeld en zou geen kwaad moeten kunnen voor de andere vissen. Ik verwacht dat het dan wel beter zal gaan.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Dit is o a wat ik vond over schommelziekte

Schommelziekte

De schommelziekte wordt veroorzaakt door een te lage temperatuur in het aquarium of een verkeerde watersamenstelling of door het overmatig voeren van droogvoer.

Het is net of de vis zijn evenwicht verliest dus de vis zwemt niet recht. Dus hij schommeld.
De vis eet haast bijna niets, ze verstoppen zich en vertonen gestresst gedrag. Ze hebben wit en/of slijmerige ontlasting.

Behandeling:
Het is een besmettelijke ziekte dus je moet heel bak behandelen. Je kan het watertemperatuur ophogen tot 27 graden voor 1 dag. Zo dood je de parasieten.
Als je geen verwarmingselement hebt kan je ook naar een dierenspeciaal zaak gaan of naar een dierenwinkel op medicijnen te kopen tegen schommelziekte. Bijv. eSHa 2000.

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Ja dat is wat er aan de hand lijkt te zijn hoewel ik het niet zeker weet. Ik heb se temperatuur verhoogd naar 27 (van 24) en wil ze geen behandeling met esha aandoen nu. Ze hebben al te veel meegemaakt en het kan ook gewoon komen door verhoogde nitriet. Heb verder ook een zuurstofpomp toegevoegd . Laten we hopen dat ik zo veel mogelijk kan redden.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Waarom een zuurstofpomp?

Black Molly's zijn nu wel zeer gevoelig aan schommelziekte...maar dan moet de temperatuur wel laag geweest zijn, dat is echt de oorzaak van de schommelziekte

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Dat advies had ik op een ander forum gekregen om de nitriet tegen te gaan en tot nu toe heeft het erg geholpen. Dus ik laat hem er maar even in hangen nu. Zal hem er later vandaag wel uit halen als alle waardes goed blijven

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Nitriet kan je niet tegengaan met een zuurstofpomp...ik kan geen enkele reden bedenken dat dit zou helpen..het enige wat een zuurstofpomp doet is een bijzonder kleine hoeveelheid O2 in het water brengen. Het water dat je ververst hebt is idd de goede oplossing.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Wat ik zou kunnen bedenken is dat men er van uit ging dat het water vergiftigd is door een te hoog nitriet gehalte en de vissen daardoor extra zuurstof goed kunnen gebruiken. Op zich niet eens gek bedacht denk ik maar voor de nitriet waarde zelf doet het niets natuurlijk.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

neen, dat is waar..maar een luchtpomp geeft geen extra zuurstof, of toch verwaarloosbaar weinig, dat is zo een hardnekkig misverstand...het zorgt voor wat waterbeweging, maar het enige wat er in geblazen wordt is atmosferische lucht..om echt zuurstof in een aqua te doen heb je een oxidator nodig :)