Opeens een troebel aquarium

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Opeens een troebel aquarium

Bericht door ErwinD »

Beste forumleden,

En hierbij weer een vraagje van mijn zijde... ;)

Ik heb in mijn Juwel een sponsenfilter zitten, welke ik twee dagen geleden helemaal heb uitgespoeld. Pompje er weer op, schoonmaken van het aquarium, en wat schetst mijn verbazing? Het aquarium was vandaag nog steeds troebel!

Enig idee hoe dat kan? Ik heb verder niets veranderd aan het aquarium zelf.

Erwin.

Afbeelding

Rita M
1000+
1000+

Re: Opeens een troebel aquarium

Bericht door Rita M »

dat zou weleens waterbloei kunnen zijn dan moet je echt een UV lamp aanschaffen, google er maar eens op.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

ErwinD schreef: Ik heb in mijn Juwel een sponsenfilter zitten, welke ik twee dagen geleden helemaal heb uitgespoeld.
Als je de sponsen allemaal uitspoelt of uitknijpt, lees volledig 'proper' maakt, dan dood je een hoop bacteriën. Enkel de witte watten bovenaan mag je es vervangen en indien je de sponsen zelf wil vervangen of uitspoelen dat best één en niet allemaal. Heb je ook van die bio-steentjes onderaan de filter?

Het troebel water zijn bacteriën die zich nu opnieuw moeten hechten in de bodem of de filter.

Waterbloei kan idd ook, en aangezien het melkachtig is zou de oorzaak een teveel aan dierlijk plankton zijn...maar het zou me verbazen dat je die net krijgt na het uistpoelen van filtermateriaal...

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Bericht door ErwinD »

Dank, maar ik denk niet dat het waterbloei is, het is bruingrijs stof, dezelfde kleur als mijn bodem (vulkaankorreltjes, zie mijn topic in aquariumfoto's).

Aan de andere kant: als het stof is, zou het in het filter moeten blijven hangen.

BTW ik heb alleen filtersponsen, geen steentjes of watten of zo. Zo gekocht, wist ik niet. Gaan we zo snel mogelijk aan werken (winkels zijn dicht, vandaag...) ;)

Trouwens, ik heb twee verschillende TL-buizen: een blauwachtig-paarse en een witte. Volgens mij is die blauwige dan een UV-lamp. Het licht in mij bak brandt 10 uur per etmaal.

Dank.

Hierbij een nieuwe foto (die andere kwam van internet maar leek er volgens mij wat op - dit is mijn eigen aquarium). Ik zie alleen dat de bruinige kleur op de foto niet goed overkomt...

Afbeelding

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Dan zal het idd aan de bacteriën liggen, dit komt dus goed zodra er genoeg in de filter zitten.

Juwel heeft Cirax, dat is wel goed om die in de filter te stoppen, het is een biologische filter waar zo de bacteriën zich zullen op vestigen.

Afbeelding

Die blauwachtige lamp is geen UV-lamp. Een uv-lamp wordt tussen het aquarium en de filter geplaatst en doodt alles van algen/bacteriën en dergelijke wat er door gaat.

Afbeelding

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Bericht door ErwinD »

Dank je! Ik begrijp dat die steentje onder de sponsen moeten? En dan filterwatten bovenop? Ga ik regelen. Je hoort het resultaat nog :D
Erwin.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Ja, de steentjes onderaan, dan de sponsen er op. Gezien je planten hebt en voeding geeft, haal je ook best de zwarte spons ( als die er in zit) er uit, dit is een actieve kool spons en niet ideaal in combinatie met plantenvoeding.

edit : is het een juwel binnenfilter? of een ander merk? ik dacht dat je een juwel-filter bedoelde of ben ik mis?

agnes
1000+
1000+

Bericht door agnes »

Bij een goed ingedraaid filter mogen de sponsen wel uitgespoeld worden in een emmer aquawater. Er blijven dan nog zat bacteriën over. Bij een bak met veel planten is dit zelfs regelmatig nodig. Omdat anders het filter op een gegeven moment alle nitraat omzet in een gasvormige stof waardoor de planten dan nitraat te kort komt.
Na het schoon maken van een filter, zeker een binnenfilter van juwel, blaast het filter het vuil dat in de filter zweeft er uit. Misschien heeft je filter vulkaan stof in je bak geblazen. Als dit het geval is zou je bak na 2 dagen weer aardig helder moeten zijn.
groetjes Agnes

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

agnes schreef: Omdat anders het filter op een gegeven moment alle nitraat omzet in een gasvormige stof waardoor de planten dan nitraat te kort komt.
Je bedoelt stikstofgas ( N2)? dat klopt, bij een dichtgeslibde filter wordt een biofilm gevormd waardoor een hoge denitrificatie ontstaat en de NO3 wordt omgezet in N2. De alg die je door dit proces eerder zult hebben is blauwalg ;)

Uitspoelen in aquariumwater is idd ok, uitspoelen is nog iets anders dan uitknijpen...

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Bericht door ErwinD »

Nog even terugkomend op eerder: ik moet mijn woorden terugnemen. Het spul is volgens mijn vrouw wel wit, dus... dan is het waarschijnlijk toch waterbloei? Dan ga ik op zoek naar een UV-lamp, en voor de zekerheid ook maar de steentjes en het wattenfilter...

@ Eska, ja, het is een Juwel binnenfilter. Ik zal de koolspons elimineren.

@ Agnes, ik merk wel dat als ik het aquarium schoonmaak, dat ik veel last heb van stof welke ook op de planten terecht komt. Maar meestal is dat binnen een uur of 2 weer weg. Het is wel erg stoffig spul, helaas is dat bij de verkoop niet gemeld...

@ Eska: dan zal ik niet meer uitknijpen maar wel uitspoelen. Ik neem aan, dat de emmer water daarna kan worden weggegooid?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Eska schreef:
agnes schreef: Omdat anders het filter op een gegeven moment alle nitraat omzet in een gasvormige stof waardoor de planten dan nitraat te kort komt.
Je bedoelt stikstofgas ( N2)? dat klopt, bij een dichtgeslibde filter wordt een biofilm gevormd waardoor een hoge denitrificatie ontstaat en de NO3 wordt omgezet in N2. De alg die je door dit proces eerder zult hebben is blauwalg ;)

Uitspoelen in aquariumwater is idd ok, uitspoelen is nog iets anders dan uitknijpen...
En, even een vraagje tussendoor :mrgreen: , wanneer merk je dan dat je filter is dicht geslibd/dicht aan het slibben is? Ik heb bak vol planten en heb sinds de aankoop een jaar geleden niks met de sponzen gedaan.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

ErwinD schreef:Nog even terugkomend op eerder: ik moet mijn woorden terugnemen. Het spul is volgens mijn vrouw wel wit, dus... dan is het waarschijnlijk toch waterbloei? Dan ga ik op zoek naar een UV-lamp, en voor de zekerheid ook maar de steentjes en het wattenfilter...
Waterbloei is in de meeste gevallen echt groen water ( het zijn eigenlijk zweefalgen)...het kan wit zijn, maar zoals ik zei is de oorzaak dan dierlijk plankton. Als de bacteriën zich nog niet gehecht hebben krijg je ook troebel water doordat ze nog in het water zitten...daar gaat een uv-filter meer kwaad dan goed doen...Men is er namelijk nog helemaal niet over uit of de UV-lamp ook geen goede bacteriën vernietigt, dus als het troebel wit water ligt aan de bacteriën, - lees : goede bacteriën - en die gaan door de UV en worden vernietigd, dan kan je lang wachten op een goede biofilter ;)
Ik zou een weekje afwachten, mss wat sera nitrivec toevoegen wat het proces zal versnellen en als het dan nog niet verdwijnt, kan je nog altijd met UV werken...

Dit is echt waterbloei :

Afbeelding
ErwinD schreef:@ Eska: dan zal ik niet meer uitknijpen maar wel uitspoelen. Ik neem aan, dat de emmer water daarna kan worden weggegooid?
Ja, wat ik doe is de spons gewoon boven een emmer hangen en dan via een afhevelbuis aquariumwater er laten overstromen..het slib gaat er dan van af en dan idd het bruine water weggooien :)
Fabian schreef:
Eska schreef:

En, even een vraagje tussendoor :mrgreen: , wanneer merk je dan dat je filter is dicht geslibd/dicht aan het slibben is? Ik heb bak vol planten en heb sinds de aankoop een jaar geleden niks met de sponzen gedaan.
Dichtslibben is echt als je bv. een blauwe spons hebt, je het blauw niet meer ziet, maar wel een dikke laag bruin slib op de spons ligt...die kan je dan es afspoelen met aquariumwater...maar dit hoeft nu wel niet al te veel te gebeuren ;)

Als de sponsen zijn dichtgeslibd zal je het ook merken aan de capaciteit van de filter : de waterdoorstroming verloopt moeilijker en de uitstroom zal dus minder fel worden ;)

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ah, zo, thank. Heb 1 blauwe spons, zal binnenkort eens kijken hoe het daarmee staat.

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Bericht door ErwinD »

Trouwens: vandaag het water laten testen. Volgens de tester was dat wat in het water zweefde de bacteriën die uit het filter kwamen. Derhalve iets gekregen om die toe te voegen, omdat ik nu eens in de twee dagen 30% van het water moet verversen.

Dit waren de testwaarden:
KH: 4 (5-12)
pH: 7,2 (6,5-7,5)
GH: 10 (8-20)
NO2: 0 (0)
NO3: 100 (<50) <--- en daar schrok ik even van...

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Wow das idd een enorm hoge NO3 waarde zeg, voorlopig dus echt dagelijks blijven verversen.