ErwinD schreef:Nog even terugkomend op eerder: ik moet mijn woorden terugnemen. Het spul is volgens mijn vrouw wel wit, dus... dan is het waarschijnlijk toch waterbloei? Dan ga ik op zoek naar een UV-lamp, en voor de zekerheid ook maar de steentjes en het wattenfilter...
Waterbloei is in de meeste gevallen echt groen water ( het zijn eigenlijk zweefalgen)...het kan wit zijn, maar zoals ik zei is de oorzaak dan dierlijk plankton. Als de bacteriën zich nog niet gehecht hebben krijg je ook troebel water doordat ze nog in het water zitten...daar gaat een uv-filter meer kwaad dan goed doen...Men is er namelijk nog helemaal niet over uit of de UV-lamp ook geen goede bacteriën vernietigt, dus als het troebel wit water ligt aan de bacteriën, - lees : goede bacteriën - en die gaan door de UV en worden vernietigd, dan kan je lang wachten op een goede biofilter
Ik zou een weekje afwachten, mss wat sera nitrivec toevoegen wat het proces zal versnellen en als het dan nog niet verdwijnt, kan je nog altijd met UV werken...
Dit is echt waterbloei :
ErwinD schreef:@ Eska: dan zal ik niet meer uitknijpen maar wel uitspoelen. Ik neem aan, dat de emmer water daarna kan worden weggegooid?
Ja, wat ik doe is de spons gewoon boven een emmer hangen en dan via een afhevelbuis aquariumwater er laten overstromen..het slib gaat er dan van af en dan idd het bruine water weggooien
Fabian schreef:Eska schreef:agnes schreef: Omdat anders het filter op een gegeven moment alle nitraat omzet in een gasvormige stof waardoor de planten dan nitraat te kort komt.
Je bedoelt stikstofgas ( N
2)? dat klopt, bij een dichtgeslibde filter wordt een biofilm gevormd waardoor een hoge denitrificatie ontstaat en de NO
3 wordt omgezet in N
2. De alg die je door dit proces eerder zult hebben is blauwalg
Uitspoelen in aquariumwater is idd ok, uitspoelen is nog iets anders dan uitknijpen...
En, even een vraagje tussendoor

, wanneer merk je dan dat je filter is dicht geslibd/dicht aan het slibben is? Ik heb bak vol planten en heb sinds de aankoop een jaar geleden niks met de sponzen gedaan.
Dichtslibben is echt als je bv. een blauwe spons hebt, je het blauw niet meer ziet, maar wel een dikke laag bruin slib op de spons ligt...die kan je dan es afspoelen met aquariumwater...maar dit hoeft nu wel niet al te veel te gebeuren
Als de sponsen zijn dichtgeslibd zal je het ook merken aan de capaciteit van de filter : de waterdoorstroming verloopt moeilijker en de uitstroom zal dus minder fel worden