Baardalg - hoe kom je er weer af?

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Re: Baardalg - hoe kom je er weer af?

Bericht door karinD »

Dank je, Eska. Duidelijke uitleg.
En wat is de optimale Co2 waarde? Bij mijn vader is hij momenteel 14 mg/l
ErwinD schreef:
karinD schreef:Pappa heeft ook een luchtpompje (bubbeltjesapparaat) in zijn aquarium staan. Gebruikt hij al zeker 30 jaar en hij heeft er nog nooit problemen mee gehad, maar ik begreep dat die juist Co2 uit het water verjagen. Misschien is het handig om dat pompje tijdelijk uit te zetten tot de baardalg verdwenen is?
Ik heb geen luchtpompje. Heel kort gebruikt in het begin, maar die staat al zeker een jaar uit.
Erwin.
Hihi, ik zie dat ik "ook" getypet had, dat ging per ongeluk. Ik weet dat jij geen luchtpompje hebt :lol:
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Bericht door ErwinD »

En wederom dank je wel! Ga ik ook regelen.

Hoe krijg je het CO2 op orde?

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Optimaal is rond de 20, tussen 15 en 25 is dus zeer goed.

De CO2 regelen : het hangt af van het plantenbestand, ook afhankelijk als je al dan niet CO2 toevoegt, onder de vorm van easycarbo of via CO2-installatie, etc... Er bestaan permanente metertjes die je in het aquarium kan hangen, bv. die van JBL :

Afbeelding

Het CO2 gehalte is ook afhankelijk van jouw PH/KH...
Kan je zien in deze tabel ( de tabel is een richtlijn...het is geen exacte weergave, maar het is in de buurt ;))
Het is zeker dat hoe zuurder het water, hoe hoger het ( natuurlijk) C02 gehalte, hoe alkalischer, hoe lager.

Afbeelding

agnes
1000+
1000+

Bericht door agnes »

Easy carbo werkt inderdaad super tegen penseel en baardalg. Een dubbele dag dosis werkt het beste, helaas kunnen niet alle vissen hier tegen. Vissen die gevoelig voor waterwaardes zijn gaan hiervan drijven.
Naast een onregelmatige CO2 kan in verhouding te weinig CO2 en te veel licht ook de oorzaak zijn.
Naast het stabiliseren van je CO2 is het dus ook wel handig om je licht uren tijdelijk iets te verlagen ( minimaal 8 a 9 uur volop licht) en als de algen verdwenen zijn eventueel de licht uren rustig weer opbouwen.
groetjes Agnes

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Teveel /te lang licht is idd niet goed..dat hangt ook af van plant tot plant..een traag groeiende soort zoals Anubias zal bij teveel licht vaak algen krijgen, net omdat deze zo traag groeiend is en eerder gevoed wordt door de NO3 en PO4.

Pas wel op met het veranderen van lichturen...alles wat de groei van de planten laat stagneren ( plots minder lichturen, minder voeding, etc) is een groeifactor voor de algen. Als je - ik zeg maar iets - van 12 naar 8 lichturen gaat heeft dat een enorme invloed op de planten...Je kan wat minder licht geven, maar doe dit dan wel geleidelijk.

We hebben het hier nu specifiek over baardalg/penseelalg - waar licht weinig tot geen invloed heeft - in tegenstelling tot andere groenalgen waar licht idd - terecht - wel een invloed heeft.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dus het aantal lichturen verminderen heeft bij deze algen geen zin?

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Heeft idd weinig zin..Een plant assimileert ongeveer 12 uur...als je nu 14 uur licht zou geven, dan kan er wel algontwikkeling ontstaan, omdat de planten dan in 'ruststand' gaan na die 12 uur. Je kan bv. 10 uur licht geven, maar terugschroeven van licht eens je algen hebt is niet ok : de planten die gewoon zijn aan het aantal uren licht, krijgen het plots moeilijk met minder licht, en dan kunnen de algen toenemen;

Het soort licht is natuurlijk wel belangrijk. Als je enkel werkt met lampen met hoge Kelvintemperatuur ( wit licht dus), zal je eerder algen krijgen, omdat net de blauwfactor in dat wit licht hoog is, en dit is een aangenaam licht voor algen ;)

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Nee, dat licht heeft hij niet.

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Bericht door ErwinD »

Klopt, ik heb paarsig licht. Verder staat het licht bij mij al maanden lang 10 uur per dag aan. Wel heb ik ooit ineens het aantal van 12 naar 10 uur teruggebracht, maar dat is al maanden geleden. Wel voeg ik plantenvoedsel toe en algenremmer.

Trouwens: vandaag het water laten testen. Volgens de tester was dat wat in het water zweefde de bacteriën die uit het filter kwamen. Derhalve iets gekregen om die toe te voegen, omdat ik nu eens in de twee dagen 30% van het water moet verversen.

Dit waren de testwaarden:
KH: 4 (5-12)
pH: 7,2 (6,5-7,5)
GH: 10 (8-20)
NO2: 0 (0)
NO3: 100 (<50) <--- en daar schrok ik even van...

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Mijn vader vult zijn filter zelf, met filterwatten en ....(?) Iets zwarts. Zal dus wel kool zijn. En met kool heeft het geen zin om Easy Carbo te geven, toch?
Kan hij dan het beste de kool (eventueel tijdelijk tot de baardalg weg is) vervangen voor die kleine buisjes, ik denk dat dat biomateriaal is?
Afbeelding

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

De aktieve kool adsorbeert geen cO2 in welke hoedanigheid ook;Easycarbo is voeding - in die zin dat het een koolstofbron is. De plantenvoeding van easylife is natuurlijk Profito. Nu, veel van de bouwstoffen ( in profito of andere merken) worden in chelaten gebracht ( dat zijn een soort chemische verbindingen die niet kunnen verbroken worden, bv. goed ijzer ( FE 2+)( hetgeen door de planten kan worden opgenomen) wordt in water onmiddelijk omgezet in onoplosbaar ijzer ( Fe3+)..daarom brengt men chelaten rond vele van die elementen ( niet enkel ijzer) zodat ze optimaal kunnen blijven en door de planten kunnen worden opgenomen.

Nu, aktieve kool adsorbeert die chelaten, dus het heeft dan weinig zin om veel plantenvoeding toe te dienen.
Een hoge PH verbreekt bv. ook die chelaten, doch dit terzijde ;)

Het biomateriaal is ideaal voor een goede bacteriewerking. Eens een zak aktieve kool verzadigd is, kunnen er zich daar ook wel bacteriën op vestigen ( hij verandert dan van chemische naar bio filter), maar er komt dan een nieuwe in en begint alles van vooraf aan.

Aktieve kool : zeer goed om medicatie uit het water te filteren...écht niet nodig die te laten steken!

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Biomateriaal is op den duur ook goedkoper, denk ik? Kool, moet je vervangen, dit niet? Ik denk dat je dit af en toe moet uitspoelen? Hoe werkt dat precies en hoe vaak moet je het schoonmaken?

Maar filteren over kool heeft toch dezelfde werking als Easy carbo? Dan heeft dat spul geen zin?
Dan kan het algenprobleem niet liggen aan te weinig CO2? (waarde is 14)

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Biomateriaal moet je idd heel weinig afspoelen, eens om de zoveel maanden in wat aquariumwater als het echt vuil is.
Aktieve kool werkt eigenlijk niet lang en moet zeer vaak vernieuwd worden. Het wordt vooral gebruikt - en vroeger veel meer dan nu - om 'helder' water te verkrijgen.

Wat adsorbeert aktieve kool :
Organische stoffen die het water geel kleuren
Organische zuren
Hormonen
Proteinen, Vitaminen
Phenolen
Pesticiden
Nicotine
Antibiotica (medicijnen!)
Chelaten (evt. met de hieraan gebonden sporenelementen)

De vitaminen zijn niet ideaal. En al we het dan over een plantenaquarium heb, zijn die chelaten belangrijk, zoals ik hierboven al zei.

Dus filteren over kool heeft niets te maken met easycarbo. Easycarbo is een soort vloeibare CO2...waarschijnlijk verwar je met de woorden 'aktieve kool' en easycarbo die op 'koolstof' is gebaseerd. Twee totaal verschillende dingen.

- Aktieve kool : de kool is in dit geval bv.steenkool die speciaal is behandeld en wordt 'actief' gemaakt, waardoor het bepaalde stoffen kan adsorberen)

- Easycarbo : vloeibare 'koolstofbron', gebaseerd op het gas CO2 en ongeveer dezelfde eigenschappen heeft, met als werkzame stof gluteraldehyde, iets waar algen niet tegen kunnen.

Het enige argument wat je zou kunnen bedenken is dat de gluteraldehyde door de actieve kool wordt geadsorbeerd, en dat je daarom beter geen actieve kool gebruikt als je met eaycarbo werkt ;)

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ah, zat ik er dus helemaal naast. Dank je wederom voor je uitleg :lol:

volgens mij krijg je zo langzamerhand een punthoofd van al mijn vragen :Oops:

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Mijn vader geeft nu 3 weken lang iedere dag EasyCarbo. Maar de baardalg is nog lang niet verdwenen, lijkt zelfs nog niet vermindert te zijn. Behalve dan op de stenen en het hout, het hout is 3 weken terug helemaal schoongeborsteld en de stenen zijn toen uitgekookt. Daar is niks nieuws op teruggekomen. Maar de planten zien er nog steeds niet uit.

Is er nog meer dat hij kan doen?