Onze vissen in het 1.20 aquarium beginnen wat nietriet vergiftiging verschijnselen te vertonen en vanochtend is het antennebaars mannetje zelfs overleden. Ik had het allemaal goed onder controle en de laatste week zakje de waarde af van 0.15 richting de nul. Gisteren heb ik wat dingen omgebouwd en een flinke verversing gedaan en opeens is de nitriet omhoog geschoten naar 0.6-0.7 en stijgend. Ik heb dus wat meer water ververst en de laatste 10ml aan bacterie toegevoegd die ik had maar dat zal niet veel helpen vrees ik.
Nu mail ik jou met de vraag of je toevallig een keer in de buurt van de winkel bent zodat ik eventueel wat extra bacterien kan halen en ook of je nog verder advies hebt om dit probleem aan te pakken.
Ons visbestand:
9 Corydoras Aeneus Albino
6 Ottocinclus
10 Kardinaal
2 Dwerggoerami
1 Antennebaars (nu het mannetje dood is)
We hebben drijfplanten die het erg goed doen en we hebben Elodea Densa er in staan als snelgroeiende plant. Voor de rest wat echinodorus planten en een anubius en een varen. De planten doen het de laatste twee weken erg goed maar sinds de verbouwing gisteren dus heel erg veel bladalg.
Waterwaardes vanochtend voor verversen:
Ph 6.8
Kh 6
Gh 6
No3 15
No2 0.7
Nh4 0.05
Fe 0.1
Po4 0.3
Help!! Nitriet verschijnselen en draad als na verbouwing
-
hoekzemaar
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Help!! Nitriet verschijnselen en draad als na verbouwing
Het lijkt erop dat je de nitrietpiek pas kreeg nadat je er al vissen in had gedaan?
Misschien had je een (te) korte indraai periode aangehouden?
Verversen is inderdaad het enige wat je nu kunt doen en eventueel wat snelgroeiers toevoegen die je tijdelijk in je bak laat zitten, zelf heb ik een keer een nitrietpiek gekregen toen ik veel plantjes uit de bak had gehaald en gelijk veel nieuwe vis erbij, dat was geen goede beslissing en met behulp van een paar flinke bossen cabomba en waterpest i c m een aantal dagen flink verversen heb ik het snel weer onder controle gekregen.
Succes!
Verversen is inderdaad het enige wat je nu kunt doen en eventueel wat snelgroeiers toevoegen die je tijdelijk in je bak laat zitten, zelf heb ik een keer een nitrietpiek gekregen toen ik veel plantjes uit de bak had gehaald en gelijk veel nieuwe vis erbij, dat was geen goede beslissing en met behulp van een paar flinke bossen cabomba en waterpest i c m een aantal dagen flink verversen heb ik het snel weer onder controle gekregen.
Succes!
-
hoekzemaar
Onderwerp auteur - 0-200

Ja kwam bij mij ook door een sterke herinrichting. Heb de vissen er wel at snel ingedaan maar deels omdat de bij de bak zaten en omdat hij al twee weken stabiel liep. Een harde maar belangrijke les dus.
Gisteren heb ik de stroming opgevoerd en zuurstofopname er tijdelijk ingezet en 30% ververst. Daarna ook extra bacteriën toegevoegd. Net weer gemeten en de nitriet is onder de 0.1 gedoken. Nu goed in de gaten houden maar ik hen goede hoop. Alg groei is ook gestopt.
Gisteren heb ik de stroming opgevoerd en zuurstofopname er tijdelijk ingezet en 30% ververst. Daarna ook extra bacteriën toegevoegd. Net weer gemeten en de nitriet is onder de 0.1 gedoken. Nu goed in de gaten houden maar ik hen goede hoop. Alg groei is ook gestopt.
Dan ben ik wel heel benieuwd welke functie de snelgroeiers hebben in deze theorieRita M schreef:Het lijkt erop dat je de nitrietpiek pas kreeg nadat je er al vissen in had gedaan?
Succes!
Wel of geen snelgroeiers in de bak bij een nitrietpiek, zal niks doen. Snelgroeiers nemen snel nitraat op, maar geen nitriet.
oow help Fab, ik gooi dat blijkbaar steeds weer door elkaar
Het zit bij mij hardnekkig in m'n hoofd dat je bij een te hoog nitriet (snelgroeiende) planten moet toevoegen die dan het nitraat verhogen waardoor het nitriet verminderd wordt
Is het dan precies andersom?
en zo ja waarom onthoud ik dat dan niet gewoon? 
Het zit bij mij hardnekkig in m'n hoofd dat je bij een te hoog nitriet (snelgroeiende) planten moet toevoegen die dan het nitraat verhogen waardoor het nitriet verminderd wordt
Is het dan precies andersom?
Lol. Toen ik je uitleg las, kwam er toch wel een glimlach op mijn gezicht. Origineel 
Nitriet wordt omgezet in nitraat wat de planten opnemen als voedingstof. Snelgroeiers nemen dit meer op. Een te hoge nitriet is niet te 'behandelen' met snelgroeiers, maar wel met verversen. Te hoge nitraat is daarentegen wél te 'behandelen' met snelgroeiers en verversen.
Nitriet wordt omgezet in nitraat wat de planten opnemen als voedingstof. Snelgroeiers nemen dit meer op. Een te hoge nitriet is niet te 'behandelen' met snelgroeiers, maar wel met verversen. Te hoge nitraat is daarentegen wél te 'behandelen' met snelgroeiers en verversen.
ik knip dit uit en plak het ergens vast ter herinnering 
Bij een te hoog gehalte aan nitriet. kun je ook ( na extra water verversen) tijdelijk zeoliet in je filter doen. Deze absorbeert de amonium en voorkomt zo de aanmaak van nitriet.
groetjes Agnes