slijmachtige algen soort tussen de plantjes

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Kamiel
0-200
0-200

slijmachtige algen soort tussen de plantjes

Bericht door Kamiel »

Hallo.

Vanmorgen zag ik iets tussen de plantjes dat ik liever niet zie maar ik kan zelf niet bepalen wat het nou precies is, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. het is een soort draad / slijmachtige substantie dat zich tussen de blaadjes nestelt en erger lijkt te worden. Ik heb de ergste bladen er tussenuit geknipt en daar wat foto's van gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn en dat jullie me kunnen vertellen wat het is en wat ik er tegen kan doen zodat ik een mogelijke alg uitbraak voor kan zijn.

Groetjes.

Noomii
200-400
200-400

Re: slijmachtige algen soort tussen de plantjes

Bericht door Noomii »

ik vind het op een schimmellaag lijken, dit is een aanname die ik nu alleen doe op de foto's.
Wat zijn je waterwaarden?

Anders ook nog even afwachten wat de mede forummers zeggen en denken wat het is.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Dit zijn idd geen algen, maar verslijming van de blaadjes van de plant

Onderwerp auteur
Kamiel
0-200
0-200

Bericht door Kamiel »

allereerst bedankt voor jullie reactie's,

Helaas heeft onze hond de test stripjes opgegeten dus ik kan even niets meten.
Weet iemand misschien waar deze schimmel of verslijming door zou kunnen komen?
Het aquarium staat nog maar 3 weken vol water dus zouden dit misschien kinderziekten kunnen zijn? Ik heb wel gemerkt dat alles dat een tijdje in het aquarium staat wat slijmachtig aan voelt en ook aan het glas is dit goed te merken.

Ik zal proberen snel wat test stripjes of iets dergelijks te regelen maar op het moment gaat dat even niet lukken i.v.b. met een geld tekort, dus als iemand aan de hand van de foto's een conclusie zou kunnen trekken zou dat me ontzettend helpen.

Alvast bedankt.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Helaas gaat dit mijn kennis te boven al zou ik zelf niet elke keer weer bacteriën toevoegen als er iets niet lekker loopt hoor.

Je kunt je water ook vaak laten testen bij een (goede) aquarium winkel da's misschien voor nu ff een tip?

Onderwerp auteur
Kamiel
0-200
0-200

Bericht door Kamiel »

Hey Rita,

Ik ben ook niet zo weg van middeltjes toevoegen omdat dat meestal de oorzaak niet bestrijd, ik denk dat het beter is om de natuur zo veel mogelijk na te bootsen zodat het water een goed evenwicht krijgt tussen goede en slechte bacterien.

Maar ik heb net het hele bosje eruit gehaald om eens goed te kunnen kijken en het lijkt er op dat de wortels en de steeltjes net daar boven zijn gaan rotten, misschien door te weinig licht ofzo omdat het vrij dicht begroeid was.
Ik heb het hele bosje namelijk in de grond gezet en had dit misschien beter uit elkaar kunnen halen en verschillende kleine bosjes van kunnen maken zodat er ook licht bij de onderste bladeren komt.
Heb nu alleen de goede delen bewaard en opnieuw in de bodem gezet, de rest gaat de afval bak in.

Ik hoop dat dit het probleem was maar dat is nu helaas nog niet zichtbaar.

In ieder geval bedankt bedankt voor het mee denken :lol: en hopelijk gaat het nu beter.

Noomii
200-400
200-400

Bericht door Noomii »

cabomba is van zich zelf al een moeilijke plant die snel gaat rotten, dus ik denk dat dit een laagje is die om het rottings proces heen zit. Dit heb ik nml ook eidere keer gehad met cabomba.

Onderwerp auteur
Kamiel
0-200
0-200

Bericht door Kamiel »

Oké ik zal er rekening mee houden in de toekomst.
Leuk dat ze die aanraden bij de rifwachter als een zeer makkelijke plant :|

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Dit zal eerder Limnophila sessiflora zijn en geen Cabomba, bij Cabomba zijn de blaadjes nog veel fijner.

Cabomba :

Afbeelding

Je moet die inderdaad wat uit elkaar planten, anders krijgen niet alle blaadjes licht en kan je idd verslijming krijgen. En als het inderdaad nog maar drie weken draait kunnen de planten het nog wat moeilijk krijgen...geef je plantenvoeding?

Onderwerp auteur
Kamiel
0-200
0-200

Bericht door Kamiel »

ja ik heb plantamin gegeven, beetje teveel ook denk ik maar daar kwam ik later pas achter. Vandaar dat ik een beetje bang ben voor algen, volgende keer maar eerst op het forum lezen en dan op het flesje kijken. Want ze willen volgens mij dat flesje zo snel mogelijk leeg hebben :p

Wel mooi trouwens die Camboba.