bruine smeer alg
bruine smeer alg
Hoi.
Ik keek vanmorgen in mijn bak en ik zie bruine smeeralg.
Het water zit nu twee en halve week in mijn bak en de planten zitten er nu ander halve week in.
De meeste planten groeien wel goed alleen op de langzaam groeiende planten zoals de anubis en de braziliaanze klimop komt nu een bruin laagje. Ook op de voorruit trouwens.
Ik was eigenlijks van plan om om vandaag ong 10% van mijn water te verversen en morgen 1/4 dosis profito in mijn bak te doen.
Volgende week wou ik eigenlijks vissen halen.
Ik weet nu niet wat ik moet doen.
Ik keek vanmorgen in mijn bak en ik zie bruine smeeralg.
Het water zit nu twee en halve week in mijn bak en de planten zitten er nu ander halve week in.
De meeste planten groeien wel goed alleen op de langzaam groeiende planten zoals de anubis en de braziliaanze klimop komt nu een bruin laagje. Ook op de voorruit trouwens.
Ik was eigenlijks van plan om om vandaag ong 10% van mijn water te verversen en morgen 1/4 dosis profito in mijn bak te doen.
Volgende week wou ik eigenlijks vissen halen.
Ik weet nu niet wat ik moet doen.
Re: bruine smeer alg
Gewoon doen wat je wilt doen, maar buiten profito, nog andere voedingen zoals easycarbo, zo niet, toch wel even aan te bevelen.?
Ook zou ik in de buurt van de langzaam groeiende, een kleibolletje oid stoppen.
Ook zou ik in de buurt van de langzaam groeiende, een kleibolletje oid stoppen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
OKe zal ik doen.
Voor die easycarbo wou ik eigenlijk zo'n bio co2 installatie maken.
Voor die easycarbo wou ik eigenlijk zo'n bio co2 installatie maken.
Nooit mee gewerkt, maar is ook prima, alleen easycarbo is niet alleen vloeibaar Co2, wat er nog meer in zit....
Geen idee, willen ze niet zeggen, maar is zeker niet verkeerd voor de plantjes.
Geen idee, willen ze niet zeggen, maar is zeker niet verkeerd voor de plantjes.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Oke doe ik dat eerst moet vanavond toch iets bestellen bij aquaplant bestel ik dat meteen mee. Als ik maar van dat bruine smeeralg af kom.
Wel gek gister middag was er nog niks en vanmorgen een paar flinke vlekken.
Wel gek gister middag was er nog niks en vanmorgen een paar flinke vlekken.
Is bruin alg, komt veel voor in opstartende bakken. Trekt vanzelf weer weg. Dat op je ruit zul je blijven houden, maar kan je gemakkelijk met een oud bankpasje/clubpasje o.i.d. eraf vegen 
Ha oke dus die alg niks van aantrekken en gewoon doorgaan met de plan van aanpak.
Dank jullie kees en fabian voor het advies.
Dank jullie kees en fabian voor het advies.
Ik zie nu ook dat mijn kienhout besmeurd is met groene draadalg. Is dit ook normaal voor een opstartende bak?
bruine alg/smeeralg : dit komt door de silicaten ( of kiezelzuur) in het leidingwater. Deze verdwijnt idd na een bepaalde tijd, tenzij er te veel silicaat in het leidingwater zit, dan kan je eventueel een silicaatfilter in de filter stoppen.
Draadalg is idd normaal in opstartende bakken, je kan die makkelijk verwijderen door er aan te trekken, of op te rollen met een satéstokje of tandenborstel
Draadalg is idd normaal in opstartende bakken, je kan die makkelijk verwijderen door er aan te trekken, of op te rollen met een satéstokje of tandenborstel
bedankt voor de tip, maarga weer zeuren heb weer wat ontdekt word er knetter gek van.
Heb al gegoogled en het lijkt mij een kruising tussen blauw en groene alg
[album]3142[/album]
Weet iemand wat dit is.
Heb al gegoogled en het lijkt mij een kruising tussen blauw en groene alg
[album]3142[/album]
Weet iemand wat dit is.
aan de zuurstofbellen te zien kan dit een plakje blauwalg zijn, maar moeilijk te zien aan de hand van de foto...als je het er af haalt en het ruikt - stinkt - zeg maar is het blauwalg. Maar ik twijfel hoor, het lijkt me te vlug om nu reeds blauwalg te zijn...blauwalg zijn bacteriën - geen echte "alg" eigenlijk - maar ik zou het er toch af halen 
Ik heb vanmiddag 20% van mijn water ververst om de alg boven water te kunnen verwijderen met een schuursponsje en er voor gezorgd dat zo min mogelijk van dat troep weer het water in kwam.
Morgen gooi ik er profito en carbo in.
Heb ook inmiddels drie algenetertjes (Otocinclus) gekocht en drie zebra slakken.
Morgen gooi ik er profito en carbo in.
Heb ook inmiddels drie algenetertjes (Otocinclus) gekocht en drie zebra slakken.
ah, vandaar dan de zuurstofbubbels..zal dan wel een plakje groenalg zijn 
Deze foto is onderwater genomen.
precies, en gezien je hebt ververst heb je sowieso zuurstof en dus zuurstofbellen. Blauwalg durft wel zuurstofbellen aanmaken, vandaar dat ik wat twijfelde