KH en pH

Plaats reactie

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+

KH en pH

Bericht door lex »

De KH waarde in mijn aquarium is 4 en de pH 7,8. Helaas heb ik momenteel in mijn aquarium last van blauwalgen. Het is met mijn bak achteruit gegaan vanaf dat de planten het niet meer goed deden. Het gevolg was dat er blauwalgen kwamen omdat er te weinig planten waren om voedingsstoffen op te nemen. De planten deden het denk ik niet meer goed omdat de KH waarde is gedaald en dus het CO2 gehalte afgenomen is. Toen de planten het nog goed deden was de KH waarde 6 en de pH ongeveer 7,5 .

Om het CO2 gehalte weer wat op te hogen dacht ik eraan om KH plus toe te gaan voegen. Ik zou nu graag mijn KH wat hoger krijgen en mijn pH wat verlagen. Ik weet dat die twee waardes nauw aan elkaar gelegen zijn en een grote invloed hebben op elkaar. Als ik dus KH plus toedien gaat ook het pH omhoog en dan verandert het CO2 gehalte nog niet. Kan ik überhaupt de KH verhogen zonder dat het grote invloed heeft op de pH?

Het kraanwater heeft ook een KH van 4.

Ik las hier op het forum ( http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=134 ) dat wanneer je een lage KH hebt het een weinig bufferend vermogen heeft , het toevoegen van zuur aan het water kan dan een flinke en permanente pH-swing (ik neem dus aan verlaging van de pH) veroorzaken.
Dus als de pH daardoor zal zakken, zal toch ook het CO2 gehalte van het water toenemen?

Afbeelding
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: KH en pH

Bericht door Kees »

Ik heb mijn twijfels dat je blauwalg komt doordat je andere planten het niet goed deden door een tekort aan Co2.
Een KH van 4 is een mooie, zou ik niets aan doen (waar meet je eigenlijk mee?).
Wat ik wel zou doen, elke 3e dag 30% verversen, heel, heel zuinig voeren, een aantal snelgroeiende planten in de bak zetten en dan eens kijken hoe het er na 2 weken uit ziet.
Iets met je licht gedaan toevallig?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+

Re: KH en pH

Bericht door lex »

Kees schreef:Ik heb mijn twijfels dat je blauwalg komt doordat je andere planten het niet goed deden door een tekort aan Co2.
Dat weet ik dus idd ook niet.

Ik meet met een druppel test set van JBL.
Ik ben al een stuk minder gaan voeren. Het probleem is dat als ik er snel groeiers in zet dat ze dan niet gaan groeien. Ik kan het natuurlijk nog eens proberen. Meer verversen kan ik natuurlijk wel doen. Met mijn licht heb ik niets gedaan.
Bedankt voor de tips.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125