HELP mij a.u.b. van de ALGEN af !!!

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Re: HELP mij a.u.b. van de ALGEN af !!!

Bericht door Sjakie »

Nou zat ik eens te denken.... :roll:

Ik heb er substraat inliggen (Fluval) en heb uiteraard de plantjes hierin gepoot.
Nu weet ik mezelf nog te herinneren, dat bij het poten er een bruine stofwolk opsteeg en vervolgens weer neerdaalde. Dit zal best ook wel op mijn plantjes terecht zijn gekomen.
De bruinalg lijkt op deze plaatsen ook méér aanwezig te zijn dan op andere, nit omgeworlde plekken.....

Het was nieuwe bodem......
Zou niet tot een explosie van bruinalg moeten lijden, elke keer als je de bodem aanraakt :nope:

Zou deze 'wolk van fijne substraat deeltjes' de trigger kunnen wezen?
Zo ja, Ik kan en ga deze er natuurlijk nu niet meer uithalen, of heb ik geen andere optie?

Groet, Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Die voedingsbodem is niet de oorzaak van je bruinalg ;) Deze zit bij jou in de bak omdat je bak in opstartfase is. Wel zou je alg kunnen profiteren van de losse stukjes voedingsbodem, die zit immers vol met voedingsstoffen.
Voedingsbodem is sowieso een grote ramp. Zoals je al zei: bij het verplaatsen krijg je een stofwolk. Nu hij er toch al in zit, kan je hem beter er nog in laten.

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Okido :P

Ik ga wel op 'japonica jacht'.
Deze wil ik zo snel als mogelijk inzetten om tot vuilnismannen te promoveren :mrgreen:

Alleen heb ik gereageerd op een advertentie en deze persoon heeft de mini japonica's.
Is dit de kleine variant, maar is deze even effectief (in grotere hoeveelheden)?
Ook ben ik benieuwd, hoeveel ik er aan moet schaffen. Mijn bak = 240 litertjes.
Enig idee hoeveel ik in zou moeten zetten?
En...., zijn vuurtjes ook goed om in te zetten?
Ik vind deze mooier (kleur) 8) , maar weet niet of deze tegen deze bruinalg even effectief zijn.

Verder heb ik elders gelezen, dat deze japonica's uit de bak kunnen kruipen.
Nu heb ik twee gaten achter in de kap zitten, waar mijn buizen en electradraden door lopen.
Moet ik deze dan afdichten?
Krijgt mijn water dan geen oplazer, omdat er geen natuurlijke luchtdoorstroom meer plaatsvindt?

Groet, Sjakie

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Met Fab eens, ze zullen in dit stadium vast wel gedeeltelijk van je nieuwe bodem proviteren, maar dat zal niet direct leiden tot groeiëxplosies.

Bijna alle garnalen pakken wel wat alg, alleen staan japonica's er echt on bekend om algverslinders te zijn.
In 240 liter passen makkelijk honderden mini's en vuurtjes, en ik denk ook een stuk 80 japonica's...
In jouw geval zou je er al een stuk of 10/15 zat zou hebben.

Japonica's hebben idd de kracht om te lopen buiten het water. Ze zullen dit alleen doen als de waterwaarden dusdanig zijn dat ze zich niet prettig voelen... of als ze te weinig voer krijgen dat ze opzoek gaan naar iets anders.

Zonder die gaten waar je slaggen doorheen gaan zitten er nog zat kieren en gaten in je kap hoor.
Het zal hooguit iets warmer worden, maar dat maakt voor je water niet zo boeiend veel uit.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ik heb de aangegeven adviezen tot dusver uitgevoerd.

Ik ben afgelopen week de EI=methode gestart en heb ervoor gekozen, stapsgewijs verspreid over de week de middeltjes toe te voegen.
Een andere optie was de dosering voor de hele week in één keer toe te voegen, maar verspreiden over de week bleek 'veiliger' te zijn.

In mijn aquarium van 240 liters zouden de volgende waardes toegevoegd moeten worden volgens de online berekening via Aqauriumbemesting.nl:
24.00 ppm NO3 Nitraat
3.00 ppm PO4 Fosfaat
39.28 ppm K Kalium
0.50 ppm Fe Ijzer
15.01 ppm S Sulfaat
5.00 ppm Mg Magnesium
0.34 ppm Mn Mangaan
0.22 ppm B Borium
0.01 ppm Mo Molybdeen
0.02 ppm Cu Koper
0.07 ppm Zn Zink
2.67 ppm dGH Hardheid

Wat vinden jullie van hetgeen ik op deze manier toevoeg?

Nu ben ik naar één ding benieuwd, betrekking hebbend op de EI......
Ik heb er een voedingsbodem in liggen met extra sporenelementen erin verwerkt.
Krijg ik op deze wijze niet té veel voedingsstoffen in mijn water, of maakt dit niet uit, omdat er iedere week een grote waterwissel (reset) plaatsvindt?

Verder heb ik steeds meer last van die vervelende (bruin)algen :shock:
Ik heb in mijn bak 40 mini-Japonica's gedaan en heb vandaag ook nog eens 5 Otocinclussen zwemles gegeven........
Wat mij opvalt is, dat ze (vooral de Oto's) de ramen, stenen en grotere planten afschuimen, maar van mijn ergste kwaal, namelijk de door (bruin)alg overwoekerde hemiantus en bruin aangeslagen lage middenplant blijven ze af :cry:

Foto's:

Mijn midden plantjes.....
Afbeelding

Mijn voorgrond plantjes.......
Afbeelding

Wat nu??????

Groet, Sjakie

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Ik moet je eerlijk bekken, ik ken de EI methode zelf niet, het is een van de aanpassingen van de Redfield ratio toch?

Ik zou ook niet weten wat de invloed daarvan zou zijn.
Persoonlijk zou ik zeggen dat een tekort aan voedingstoffen voor je planten op dit moment niet het probleem is.
Als je net de verlichting weer hebt opgevoerd en je gaat nu ook bijvoeden zou dat ook om kunnen gaan slaan in een explosie van groene alg. Dat noemen ze dan van de regen in de drup.

Op het moment dat je gaat bijvoeden is het verspreiden idd beter om je waterwaarden constanter te houden.
Qua verhouding van meststoffen zou ik je niks durven vertellen.
Ik weet dat meeste merken plantenvoeding een ideale verhouding van alle meststoffen bevatten voor meeste groene planten.

Van je oto's is het nogal logisch, die pakken natuurlijk eerst de bruinalg van de harde ondergronden waar ze makkelijk kunnen schrapen. Bladeren zullen ze niet schoonmaken want daar kunnen ze geen druk op zetten...
Dat is net zo lastig voor hun als koekhappen voor ons... ;)

Je garnalen zullen dat op den duur wel gaan pakken.

De planten op de foto's gaan echt wel goed komen. Ik zie verschillende verse toppen, dus dat komt wel goed.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Ff het topic doorlezen

Bruinalg komt voor door een te hoog Silicaat-gehalte. Dit zit in het leidingwater, afhankelijk van de streek meer of minder. Snelgroeiende planten helpen daar tegen, er bestaan ook anti-silicaat filters mocht je er teveel last van hebben of als het silicaatgehalte in het water veel te hoog is.

Afbeelding

penseelalg, baardalg zoals het ook wordt genoemd heeft 90% te maken met te weinig voeding en te weinig CO2/
Een ideaal middel om van baardalg af te raken is easylife easycarbo..dit bevat namelijk glutaaraldehyde, een stof waar algen niet tegen kunnen. Je kan met de normale dosis proberen, maar vaak wordt iets meer gegeven.

Een mooi voorbeeld :

Afbeelding

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Bedankt voor de reacties allemaal :lol:

Maar....., het is mij opgevallen, dat zelfs mijn Oto's en Japonica's alles afstruinen, maar van de ergste stofwolken (bruin)alg afblijven.
Oto's en Japonica's zijn dol op bruinalgen, dus waarom blijven ze hier uit de buurt?
Hieruit heb ik opgemaakt, dat de FLUVAL substraat waarschijnlijk een groot aandeel hierin heeft. Bij het toucheren van de bodem komt er een wolk bruine troep vrij......
Deze daalt neer op alles in bijn bak, dus ook de planten.

Nu zal het wel een bruinalg zijn, maar als deze vermengt is met stof van de Fluval, eten ze dit niet !
Ik eet ook geen patatje mayo, als hier bij een strandwandeling zand in terecht is gekomen :mrgreen:

Dus heb ik na het erger en erger worden van de alg, de beslissing genomen om rigelreus te werk te gaan....
De bak gaat leeg, Fluval eruit (weg met die rotzooi :evil: ), grind wassen, bak schoonmaken,
nieuwe Dennerle voedingsbodem erin met hierop een paar cm grind en het gewassen gring terug.
En natuurlijk mijn plantjes in een grote bak veiligstellen en zoveel mogelijk schoonmaken.

Het is wel een omslag, maar zie mijn bak verpieteren, terwijl ik er veel energie in heb gestopt.
Zijn er meer lezers, welke een negatieve, danwel positieve ervaring hebben met onafgedekte FLUVAL substraat als voedingsbodem?

Later volgt meer, als ik de bak opnieuw het gestart................

Groet, Sjakie

dickportugal
1000+
1000+

Bericht door dickportugal »

Ik zou geen nieuwe voedingsbodem toepassen. Ik heb al meerdere topics gelezen over problemen met voedingsbodems. waarom geen vloeibare plantenvoeding en kleibolletjes bij de planten die dat nodig hebben ? Geeft veel minder troep bij het werken in de bak en het verplanten.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Ik ga volledig akkoord.De meeste planten zijn toch stengelplanten en die nemen vooral voeding op via de bladeren.
Voor de bladplanten, zoals Echinodorus, Cryptocoryne en dergelijke kan je inderdaad een voedingsbol bij de wortels stoppen.

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

als ik jouw was zou ik zeker geen voedingsbodem nemen!
ben het eens met de antwoorden van Dick en Eska.

heel veel succes met de nieuwe start :tums:
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!