Bedankt voor de reacties allemaal
Maar....., het is mij opgevallen, dat zelfs mijn Oto's en Japonica's alles afstruinen, maar van de ergste stofwolken (bruin)alg afblijven.
Oto's en Japonica's zijn dol op bruinalgen, dus waarom blijven ze hier uit de buurt?
Hieruit heb ik opgemaakt, dat de FLUVAL substraat waarschijnlijk een groot aandeel hierin heeft. Bij het toucheren van de bodem komt er een wolk bruine troep vrij......
Deze daalt neer op alles in bijn bak, dus ook de planten.
Nu zal het wel een bruinalg zijn, maar als deze vermengt is met stof van de Fluval, eten ze dit niet !
Ik eet ook geen patatje mayo, als hier bij een strandwandeling zand in terecht is gekomen
Dus heb ik na het erger en erger worden van de alg, de beslissing genomen om rigelreus te werk te gaan....
De bak gaat leeg, Fluval eruit (weg met die rotzooi

), grind wassen, bak schoonmaken,
nieuwe Dennerle voedingsbodem erin met hierop een paar cm grind en het gewassen gring terug.
En natuurlijk mijn plantjes in een grote bak veiligstellen en zoveel mogelijk schoonmaken.
Het is wel een omslag, maar zie mijn bak verpieteren, terwijl ik er veel energie in heb gestopt.
Zijn er meer lezers, welke een negatieve, danwel positieve ervaring hebben met onafgedekte FLUVAL substraat als voedingsbodem?
Later volgt meer, als ik de bak opnieuw het gestart................
Groet, Sjakie