cabomba

Floor
200-400
200-400

Re: cabomba

Bericht door Floor »

door dennisr

Nog een vraagje over cabomba, als jullie het snoeien. Laten jullie dan de onderkanten staan of plaatsen jullie alleen de bovenkanten terug en gooien de rest weg? Vraag me namelijk af als je er een deel afknipt hoe dan de onderkant verder groeit.

Nu weet ik niet helemaal zeker hoe het met deze soort is maar, veel van dit soort planten zullen net onder de plaats waar je ze af knipt 1 of 2 uitlopers vormen.
ik zou ze daarom niet te ver boven de bodem afknippen dan krijg je van onder af al een mooie bos.
'You can be what ever you resolve to be'

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Klopt, er komt gewoon een nieuwe stengel aan op de plaats waar je heb snoeit.
Bij een heleboel planten gaat het op die manier.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

dennisr

Bericht door dennisr »

bedankt mensen voor de reakties, ik ga de onderkanten laten staan zo'n 5 cm en dan plant ik de iets ingekorte toppen terug ernaast.

gaat goed komen :D

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dat was een goede vraag. Daar had ik nog niet eens aan gedacht enw aarschijnlijk pas als ik wilde gaan snoeien gedacht: ojee, hoe nu?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

De meest voorkomende;

Planten die met het blad vanaf de wortelstam groeien (Bijv. een Anubias soort), bij deze planten knip je gewoon de bladeren af die lelijk worden en verder doe je er niets aan. De wortelstam mag niet in de grond geplaatst worden, de fijne wortels er onder wel.

Planten die met het blad vanaf de wortels uit de bodem groeien(Bijv. Echinodorus soorten), bij deze planten knip je gewoon de bladeren af of splits je de wortels zodat er 2 planten ontstaan.

Stengel planten, dit zijn planten die met een enkele stengel uit de bodem groeien en zich daarboven eventueel vertakken. Deze kun je er uit halen en inkorten waarna je het bovenste deel weer terug plaatst, onderkanten zou je kunnen laten staan omdat sommige soorten inderdaad weer verder groeien nadat ze afgeknipt zijn.

Drijfplanten, die snoei ik waar ik wil omdat ze vaak enorm snel groeien.

Mossen bind je gewoon op en knip je in model, het afgeknipte spul kun je weer hergebruiken door het op te binden aan een houtje of steen.

Bodembedekkers groeien vanzelf door en kun je vaak "scheuren" en ergens anders in de bak weer terug zetten om sneller een mooi veldje te krijgen.

Snoeien doe ik met rvs snoeischaren om mooie wonden te krijgen, nooit planten afknijpen met je nagels.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Goede informatie Bertus

Daar hebben we wat aan.
kort maar krachtig
'You can be what ever you resolve to be'

dennisr

Bericht door dennisr »

Dank bertus, ik ga even snoeien in me bakkie :-)