cabomba
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

cabomba
Ik ben op zoek naar planten die snel groeien, voor achterin mijn aquariumpje. Daarbij dacht ik zelf aan cabomba, ik vind het een leuk plantje om te zien.
Alleen heb ik een probleempje: alle cabomba die ik kan vinden in winkels, hebben geen wortels. Ze zijn afgeknipt en dan in een bosje bij elkaar gebonden met een loodje eraan.
Is dit een probleem? Maken ze makkelijk wordtels aan? En zo ja, wat hebben ze daarvoor nodig? Ik wil geen voedingsbodem gebruiken omdat mij dat is afgeraden vanwege de garnalen. Ze komen dus in grind te staan, maar misschien moet er iets in het water, bijvoorbeeld in de emmer waarin ik ze ga spoelen voor ze in de bak zelf gaan?
Alleen heb ik een probleempje: alle cabomba die ik kan vinden in winkels, hebben geen wortels. Ze zijn afgeknipt en dan in een bosje bij elkaar gebonden met een loodje eraan.
Is dit een probleem? Maken ze makkelijk wordtels aan? En zo ja, wat hebben ze daarvoor nodig? Ik wil geen voedingsbodem gebruiken omdat mij dat is afgeraden vanwege de garnalen. Ze komen dus in grind te staan, maar misschien moet er iets in het water, bijvoorbeeld in de emmer waarin ik ze ga spoelen voor ze in de bak zelf gaan?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
-
dickportugal
- 1000+

Re: cabomba
Ik zou voor deze gaan: Limnophila sessiliflora, Makkelijker dan Cabomba , groeit snel. Bij alle planten de steenwol en het lood verwijderen. Wortelen doen ze vanzelf wel. Altijd goed spoelen, zeker Cabomba worden soms met een slakken bestrijdingsmiddel behandeld, daar gaan garnalen aan dood. In mijn topic zie je die Limnophila staan. Links van het midden.
Laatst gewijzigd door dickportugal op 12 mar 2013 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Cabomba is moeilijk te houden, ik heb hem zelf ook gehad en is uiteindelijk helemaal afgestorven. De planten die Dick aangeeft zou ik zelf ook adviseren
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb hem even opgezocht, hij ziet er ook leuk uit.
Ik heb hem even opgezocht, hij ziet er ook leuk uit.
Cabomba zou ik ook niet aan beginnen, worden geel van onderaf.
Ik zou ook doen wat Dick zegt alleen zou ik de aquatica nemen, dat is de grote broer en staat een heel stuk voller uit.
Kijk ook maar eens in het volgende topic voor de snelgroeiers.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=11&t=5873
Ik zou ook doen wat Dick zegt alleen zou ik de aquatica nemen, dat is de grote broer en staat een heel stuk voller uit.
Kijk ook maar eens in het volgende topic voor de snelgroeiers.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=11&t=5873
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Verkeerd topic Rody? 
Schiet mij maar lek hoor, heb het even veranderd maar wat er nu gebeurd is.....geen idee.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Ik zag de Limnophila sessiliflora bij mijn vader in zijn aquarium staan. Hij is ooit begonnen met 1 ervan maar door de gesnoeide stekken weer opnieuw te planten heeft hij er nu een aantal.
Dat is mooi, tegen de tijd dat ik mijn aquarium ga bestellen zal ik hem vragen om te wachten met snoeien tot mijn bakje er is. Kan ik mooi wat stekken overnemen
Dat is mooi, tegen de tijd dat ik mijn aquarium ga bestellen zal ik hem vragen om te wachten met snoeien tot mijn bakje er is. Kan ik mooi wat stekken overnemen
Je hebt gelijk ook 
Ze kun je een hoop geld besparen en die plant groeit snel genoeg om dat soort dingen te doen
Ze kun je een hoop geld besparen en die plant groeit snel genoeg om dat soort dingen te doen
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Als je planten uit een goed draaiend aquarium haalt, hoef je ze denk ik niet zo grondig schoon te maken? Misschien alleen even een keertje spoelen en controleren op slakken enzo?
Gewoon even kijken hoe dat aquarium erbij staat en daar je plan uit trekken, zitten er slakken in? staat de bak een fris bij? Ales er geen slakken in zitten en de bak er fris bij staat kun je planten zo over zetten, wortels mag je tot 2 cm inkorten welk daarna vanzelf weer aangroeien 
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Ja, mijn vader heeft posthoornslakken in zijn aquarium. Die kweken als de pest dus best kans dat ze (of hun eitjes) ook op de Limnophila zitten.
Verder staat de bak er goed bij, planten zien er goed uit.
Verder staat de bak er goed bij, planten zien er goed uit.
-
dennisr
Nog een vraagje over cabomba, als jullie het snoeien. Laten jullie dan de onderkanten staan of plaatsen jullie alleen de bovenkanten terug en gooien de rest weg? Vraag me namelijk af als je er een deel afknipt hoe dan de onderkant verder groeit.