Hoe is de opbouw van je filter?
Hoe is de opbouw van je filter?
Naar aanleiding van het andere welles-nietes-onderwerp over het spoelen van filterinhoud onder de kraan, zie hier, open ik hierbij het draadje over de opbouw van filters.
De vraag luidt dan ook:
Hoe is de opbouw van je filter? En waarom?
De vraag luidt dan ook:
Hoe is de opbouw van je filter? En waarom?
Re: Hoe is de opbouw van je filter?
In mijn Eheim 2224 zit het materiaal wat er bij geleverd is, deze filtert de hele bak. Hierbij aangesloten is een Co2 reactor en een externe verwarming.
Van onder naar boven
- Een bakje met buisjes.
- Grove blauwe watten.
- Korrels.
- Fijne witte filterwatten.
Dan heb ik nog een Eheim 2211 gekocht die ik alleen voor het oppervlakte water ga gebruiken, ik erger mijn dood aan het zweefvuil wat er op drijft. Een bijkomend voordeel is dat ik meteen een dode hoek in beweging kan krijgen.
Van onder naar boven
- Een bakje met buisjes.
- Grove blauwe watten.
- Korrels.
- Fijne witte filterwatten.
Dan heb ik nog een Eheim 2211 gekocht die ik alleen voor het oppervlakte water ga gebruiken, ik erger mijn dood aan het zweefvuil wat er op drijft. Een bijkomend voordeel is dat ik meteen een dode hoek in beweging kan krijgen.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Ik filter middels een bioloog.
In het eerste vak witte filterwatten om het zweefvuil zoveel mogelijk uit te filteren.
In het tweede en derde vak grove poreuze steen als filtermedium voor de bacteriën
In het vierde vak een grote zak zeoliet. Dit heeft dezelfde eigenschappen als actieve kool maar gaat langer mee en is weer te regenereren door het een dag in zout water te leggen. Gaat zo zeker een keer of 15 mee.
In het laatste vak een zak turf en mijn opvoerpomp.
In het eerste vak witte filterwatten om het zweefvuil zoveel mogelijk uit te filteren.
In het tweede en derde vak grove poreuze steen als filtermedium voor de bacteriën
In het vierde vak een grote zak zeoliet. Dit heeft dezelfde eigenschappen als actieve kool maar gaat langer mee en is weer te regenereren door het een dag in zout water te leggen. Gaat zo zeker een keer of 15 mee.
In het laatste vak een zak turf en mijn opvoerpomp.
En............, zoals al aangegeven in het voorgaande topic, mijn filteropbouw:
(Het is een Eheim 2217)
van onder naar boven:
- Keramische pijpjes
- granulaat (geen idee welke granulaat dit is, doosje weggegooid
, maar bioballen vervangen door dit goedje)
- grove blauwe mat
- normale blauwe mat
- witte watten
Niet iedereen zal het met deze opbouw eens. Sommigen prefereren eerst met een grove mat te beginnen om mechanisch te filteren, waarna de biologische additieven pas in werking treden.
Groet, Sjakie
(Het is een Eheim 2217)
van onder naar boven:
- Keramische pijpjes
- granulaat (geen idee welke granulaat dit is, doosje weggegooid
- grove blauwe mat
- normale blauwe mat
- witte watten
Niet iedereen zal het met deze opbouw eens. Sommigen prefereren eerst met een grove mat te beginnen om mechanisch te filteren, waarna de biologische additieven pas in werking treden.
Groet, Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
van onder naar boven in 4 bakjes in mijn SunSun 404B
filterwatten met daarop bioballen
siporax keramische pijpjes
keramische balletjes
filterwatten
is het niet zo dat je water er bovenin in komt en het daarom wél de juiste volgorde is zo?
Kwam je water er nou onderin bij dan zou je alles andersom moeten zetten lijkt me.
filterwatten met daarop bioballen
siporax keramische pijpjes
keramische balletjes
filterwatten
is het niet zo dat je water er bovenin in komt en het daarom wél de juiste volgorde is zo?
Kwam je water er nou onderin bij dan zou je alles andersom moeten zetten lijkt me.
-
dennisr
Een eheim 2424
Onderin bio ballen
Grove filtermat van eheim
Pijpjes
Dunne filter van eheim.
Waarom zo? Geen idee, ik had/heb nog niet zoveel ervaring met externe pompen en dit heeft de lfs aangeraden om mee te starten.
Onderin bio ballen
Grove filtermat van eheim
Pijpjes
Dunne filter van eheim.
Waarom zo? Geen idee, ik had/heb nog niet zoveel ervaring met externe pompen en dit heeft de lfs aangeraden om mee te starten.
Ondanks dat niet in alle filters het zelfde materiaal zit is het principe hier altijd hetzelfde.
Eerst het zichtbare vuil er mechanische uit filteren en vervolgens komt pas het biologische verhaal.
Mijn grootste bak van 160x60x60 (55 cm waterhoogte) heeft alleen een bioloog van 100x40x40 (waterhoogte ongeveer 35 cm) en is ingericht alsvolgt;
1e kamer: een pak van 30 cm dik grove filtermatten
2e kamer: een pak van 30 cm dik fijne filtermatten met daarboven 10 cm zeer fijne watten
3e kamer: diverse zakken bio materiaal, lava steen en zeoliet
4e kamer: kunststof materiaal wat biocarrier wordt genoemd. Dit word goed belucht zodat het materiaal continu in beweging is
De bak draait nog maar zo'n 6 weken en de bezetting is nog laag maar als straks de bezetting compleet is zal ik de grove en fijne watten 1 keer per 14 dagen schoonspoelen, wanneer de fijne spons vies is gaat het spul gewoon in de vuilnisbak.
Aan het biomateriaal doe ik niets.
Eerst het zichtbare vuil er mechanische uit filteren en vervolgens komt pas het biologische verhaal.
Mijn grootste bak van 160x60x60 (55 cm waterhoogte) heeft alleen een bioloog van 100x40x40 (waterhoogte ongeveer 35 cm) en is ingericht alsvolgt;
1e kamer: een pak van 30 cm dik grove filtermatten
2e kamer: een pak van 30 cm dik fijne filtermatten met daarboven 10 cm zeer fijne watten
3e kamer: diverse zakken bio materiaal, lava steen en zeoliet
4e kamer: kunststof materiaal wat biocarrier wordt genoemd. Dit word goed belucht zodat het materiaal continu in beweging is
De bak draait nog maar zo'n 6 weken en de bezetting is nog laag maar als straks de bezetting compleet is zal ik de grove en fijne watten 1 keer per 14 dagen schoonspoelen, wanneer de fijne spons vies is gaat het spul gewoon in de vuilnisbak.
Aan het biomateriaal doe ik niets.
'You can be what ever you resolve to be'
Aan mijn grote bak hangen 2 filters.
Een Eheim pro 2 en een Eheim pro 3
De pro 2 heeft onderin keramische pijpjes, daarop een laagje grof rag, dan een netje turf en daar bovenop grof filterspons en 3 dunne laagjes filterwatten. Daarna heb ik ook een UV lamp die ik met mijn computer kan aansturen.
De pro 3 heeft een ingebouwd voorfilter van grove spons, daarna kunststof pijpjes, keramische hondenbrokjes, plaatje turf en 3 dunne laagjes filterwatten.
Een Eheim pro 2 en een Eheim pro 3
De pro 2 heeft onderin keramische pijpjes, daarop een laagje grof rag, dan een netje turf en daar bovenop grof filterspons en 3 dunne laagjes filterwatten. Daarna heb ik ook een UV lamp die ik met mijn computer kan aansturen.
De pro 3 heeft een ingebouwd voorfilter van grove spons, daarna kunststof pijpjes, keramische hondenbrokjes, plaatje turf en 3 dunne laagjes filterwatten.
Heb ik nog nooit van gehoord..........Stefan schreef:....keramische hondenbrokjes....
Even voor mijn interesse: Wat is dit voor spul en wat doet het ?
Is het vergelijkbaar met de keramische, alleen dan een organische variant ?
(hoop dat de vissen er niet van gaan blaffen)
Groet, sjakie
Hahaha ik kon het even zo snel niet opzoeken op m'n telefoon gister.
Het heet Biomech van Eheim.
het ziet er zo uit:

Vandaar de hondenbrokjes
Het praktijk doet het hetzelfde als keramische pijpjes alleen heeft het een iets kleinere doorstroom. waardoor het water langer blijft hangen.
Het heet Biomech van Eheim.
het ziet er zo uit:

Vandaar de hondenbrokjes
Het praktijk doet het hetzelfde als keramische pijpjes alleen heeft het een iets kleinere doorstroom. waardoor het water langer blijft hangen.
Voor mijn tweede filter ga ik ook maar eens op de honden afdeling zoeken 
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Er blijken toch wat verschillende meningen te zijn over:
- Hoe het filter te vullen,
- Welke materialen te gebruiken en
- De volgorde van indeling.
Daarom wil ik graag jullie mening vragen over hetvolgende................
Ik wil mijn aquarium opnieuw gaan opstarten. Het is een bak van 120x40x50 met t5 verlichting.
Het moet een volbeplante bak worden met gebruik van automatische CO2 bemesting.
In het aquarium staat nieuw (lang voorgeweekte, dus de ergste kleuring is eruit) kienhout.
De visbezetting zal na de opstartperiode bestaan uit kleine scholenvissen (Tetra's), wat Corydora's en Crossocheilus siamensis.
Om de bak te filteren heb ik een externe Eheim 2217 filter.
Deze wil ik op een voor deze bak geschikte manier gaan vullen.
Hiervoor heb ik de volgende zaken in huis:
- Eheim substraat (rond)
- Keramische pijpjes
- Actieve kool
- Zeoliet
- grove spons
- Fijne spons
- Witte watten
Hebben jullie goede tips hoe ik mijn filter zou moeten vullen, afgaande op mijn specifieke wensen qua aquarium?
Welke volgorde adviseren jullie?
Heb ik al deze hiervoorgaande 'ingrediënten' nodig in mijn filter?
Kan ik iets weglaten of juist iets extra's toevoegen?
Groet,
Sjakie
Ik wil mijn aquarium opnieuw gaan opstarten. Het is een bak van 120x40x50 met t5 verlichting.
In het aquarium staat nieuw (lang voorgeweekte, dus de ergste kleuring is eruit) kienhout.
De visbezetting zal na de opstartperiode bestaan uit kleine scholenvissen (Tetra's), wat Corydora's en Crossocheilus siamensis.
- Eheim substraat (rond)
- Keramische pijpjes
- Actieve kool
- Zeoliet
- grove spons
- Fijne spons
- Witte watten
Hebben jullie goede tips hoe ik mijn filter zou moeten vullen, afgaande op mijn specifieke wensen qua aquarium?
Groet,
Sjakie
Welles-Nietes is niet bedoeld voor persoonlijke vragen. Gelieve hier een nieuw topic openen.Sjakie schreef:Er blijken toch wat verschillende meningen te zijn over:
- Eheim substraat (rond)
- Keramische pijpjes
- Actieve kool
- Zeoliet
- grove spons
- Fijne spons
- Witte watten
Groet,
Sjakie
Ok Fabian,
Heb deze vraag meteen maar ff gepost in de juiste rubriek
Groet, Sjakie
Heb deze vraag meteen maar ff gepost in de juiste rubriek
Groet, Sjakie