Het vreemde gegeven van de commerciële aquariumbouwers (en dan vooral de bijbehorende lichtkap) vind ik de kleurkeuze van 'het plafond van het aquarium'.
Doordat dit dikwijls zwart gekleurd is, ben je als aquariaan snel genoodzaakt om iets extra's te ondernemen om de lichtintensiteit te intensiveren, maar wat ?
Ik zie in het forum regelmatig 'reflectoren' de revue passeren, maar vraag mezelf toch af of dit de beste optie is.
Verder zijn er lui die geëxpirimenteerd hebben met spiegels, alufolie, verf, en misschien nog veel meer.
Uit onderzoek is gebleken, dat sneeuw de allerbeste reflectorende 'kleur' is om licht en warmte terug te kaatsen.
Vandaar dat het begrip 'sneeuwblindheid' ook bij sneeuwminnemde mensen een gegeven is om rekening mee te houden en je in het late voorjaar lekker snel bruin kan worden op de piste.
Maar nu even terug naar het aquarium en eventuele toepassing van deze 'sneeuwkleur'....................
Ik ben aan het nadenken over twee opties:
1 Witte (soort landbouwfolie) op mijn lichtkap, eigenlijk op mijn hele dak, te lijmen.
2 Witte ijswitte verf te gebruiken om alles te bedekken.
Bijkomend risico zou kunnen zijn, dat er oplossende stoffen van lijm en/of verf in het water terecht zouden kunnnen komen, hetgeen niet best voor het water, flora en fauna zou zijn.
Misschien een kwestie van goed laten drogen ?
Zijn er lezers die over dit voorgaande onderwerp hebben nagedacht en misschien zelf al 'ns iets ondernomen hebben om de lichtopbrengst op alternatieve wijze te intensiveren ?
Graag uw reacties.
Groet, Sjakie