Halloo allemaal,
Ik zit er al een tijdje tegenaan te hikken, maar ik open nu dan toch een topic.
Ik heb een nano staan van ca. 32 liter. Er gaat denk ik nog zo'n 3 liter vanaf door het interne bioloog filter met een opvoerpomp van ca. 360 l/h (wat ik niet geloof als ik de stroming zo zie). Er zit een een PL-lamp in van 18 watt, kleur 830. In de bak zit filterzand, een stukje spiderwood en wat planten. De enigste bewoners zijn wat bijengarnalen, maar ook daar zie ik er zeker niet veel van.
Nu zijn afgelopen dinsdag de waterwaardes van (o.a.) deze bak getest met druppels en een elektronische pH-meter, en daar kwam het volgende uit:
pH: 7,5
kH: 1
gH: 3-4
NO2: 0
NH4: 0
NO3: 5
PO4: 1
Nu is mijn kH wel aan een hele lage kant... Dat we hier zachtwater hebben, wist ik, maar dat het ook zo laag zou zijn in de nano... En dan te bedenken dat de meterbak een kH heeft van 4. Dit is alsnog niet ''normaal'' maar wel hoger.
Ik ben vorig jaar begonnen met rond de 20 bijengarnalen, verschillende lengtes, en ik zie er nu maar een stuk of 7. Baby's heb ik nooit gezien. Zou de lage kH wat te maken kunnen hebben met de uitval (weet wel bijna zeker dat er nog maar 7 inzitten)? Ook de Corymbosa heeft volgens mij last van de lage kH, want deze heeft gaten in de bladeren en laat de onderste steeds vallen. De Ludwigia gaat daarentegen zéér goed.
Kan ik misschien op een of andere manier er voor zorgen dat de kH omhoog gaat?
Alvast bedankt.
Problemen met de nano
-
peterdenhaag53
- 1000+

Re: Problemen met de nano
Om je kh te verhogen (als je denkt dat dat het probleem is) kan je van Colombo KH+ gebruiken.
Kunnen daar de garnaaltjes tegen dan? En zou de lage kH ook wat te maken kunnen hebben met het feit dat ze het niet zo lekker doen?
Bedankt voor je antwoord!
Bedankt voor je antwoord!
Waarom wil je de kh verhogen dan?
Het is juist een prima waarde voor deze dieren, dus de problemen komen mijn inziens niet door die waardes.
Het is juist een prima waarde voor deze dieren, dus de problemen komen mijn inziens niet door die waardes.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Ow? Ben blij om dat dan te horen! Anderzijds ook niet, want nu wordt ik wel nieuwsgierig naar wat wel de problemen zijn 
Als ik via google zoek kom ik toch verschillende dingen tegen, deze geeft jou waardes ook aan http://www.punkyfish.nl/pages/artikel/5 maar de garnalenwebshop geeft weer andere info http://www.garnalenwebshop.nl/a-2469542 ... engarnaal/Rody schreef:Waarom wil je de kh verhogen dan?
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Mmmm, ik zie het ja, apart.
Als je op de Caridina cantonensis zoekt, wat eigenlijk gewoon een wilde soort is van deze en andere zoals de CR en de CB zie ik ook dingen voorbij komen zoals 12 tot 18, maar ook in veel lager.
Wordt er niet echt duidelijker op lijkt me.
Feit is wel dat een Crystal red bijv. het liefst nog op puur osmose gehouden moet worden met toevoeging van de juiste mineralen.
Wel moet je goed weten op wat voor water ze gekweekt zijn.
Als je op de Caridina cantonensis zoekt, wat eigenlijk gewoon een wilde soort is van deze en andere zoals de CR en de CB zie ik ook dingen voorbij komen zoals 12 tot 18, maar ook in veel lager.
Wordt er niet echt duidelijker op lijkt me.
Feit is wel dat een Crystal red bijv. het liefst nog op puur osmose gehouden moet worden met toevoeging van de juiste mineralen.
Wel moet je goed weten op wat voor water ze gekweekt zijn.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.