Brand maar los zou ik zeggen, en leer mij het proces van het mysterieuze donkere onder water wereldje
Water kleuren (donker maken)
Water kleuren (donker maken)
Ik zit er aan te denken mijn water te kleuren door middel van turf of elzenproppen, misschien een combi? Op dit gebied heb ik totaal geen ervaring en wil graag alles over weten, voor/na delen en wat doet het met je waterwaardes, hoe lang is het houdbaar en moet je het vervangen en ga zo maar door.
Brand maar los zou ik zeggen, en leer mij het proces van het mysterieuze donkere onder water wereldje
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Re: Water kleuren (donker maken)
Ik weet alleen dat elzenproppen niet altijd goed werken. Ik heb er vaak een stuk of 20 in m'n 60cm liggen en het word naar mijn smaak niet bruin genoeg. Het word misschien net een tintje donkerder maar echt vernemen doe ik het niet. met turf heb ik niet zoveel ervaring.
Owkee, die vallen dus af.
Ben ook wel benieuwd wat de ervaringen met donker water en planten zijn
Zoiets Sharky
Ben ook wel benieuwd wat de ervaringen met donker water en planten zijn
Zoiets Sharky
Zwart water biotoop
Zwarte wateren ontstaan voornamelijk in oudere berggebieden. Door de jaren heen zijn deze berggebieden ontdaan van de meeste mineralen. Dit zorgt voor rivier-systemen die erg arm aan voedingsstoffen zijn, zoals de bekende Rio Negro.
Zwarte wateren zijn zuur en zeer zacht. De ph ligt ergens tussen 3.5 en 6 en de hardheden zijn meestal niet meetbaar. Als dit zure water in contact komt met planten sterven deze planten meteen af. Deze dode planten gaan rotten in het water en geven looizuren af, waardoor het water donker wordt. De kleur van het water kan variëren van lichtbruin tot diepzwart.
In deze wateren komen de meest kleurrijke vissen voor. Deze felle kleuren helpen visjes als de bekende Kardinaaltetra om elkaar terug te vinden in het donkere water. Daarnaast kunnen deze vissen die felle kleuren aannemen omdat roofdieren ze toch niet zien.
Rivieren :
De Rio Jari, Rio Negro, Rio Orinoco
Waterwaarden :
PH : 4.5-6.5
GH : 0-4
Temp : 27-30°C
Planten :
Geen of weinig
Vissen :
oa Discus, Scalares, dwergcichliden, Tetras, bijlzalmen, Corydoras, Farlowella, Loricaridae,etc
In tegenstelling tot de wit-en helderwater biotopen vraagt een zwart water biotoop een specifiekere inrichting :
Veel hout met donkere bodem, zand of fijn grind.
Over turf filteren is een een must om het water de natuurlijke kleur te geven en het water aan te zuren, eventueel gebruik van eikenextract of elzenproppen in de filter.
Hiervoor kunnen ook Tetra ToruMin of Sera AquaTan Blackwater gebruikt worden om het water de ‘zwarte’ look te geven.
Er kunnen wat bladeren op de bodem van het aquarium gelegd worden.
Mss heb je hier iets aan Bertus.
Greetings....
Zwarte wateren ontstaan voornamelijk in oudere berggebieden. Door de jaren heen zijn deze berggebieden ontdaan van de meeste mineralen. Dit zorgt voor rivier-systemen die erg arm aan voedingsstoffen zijn, zoals de bekende Rio Negro.
Zwarte wateren zijn zuur en zeer zacht. De ph ligt ergens tussen 3.5 en 6 en de hardheden zijn meestal niet meetbaar. Als dit zure water in contact komt met planten sterven deze planten meteen af. Deze dode planten gaan rotten in het water en geven looizuren af, waardoor het water donker wordt. De kleur van het water kan variëren van lichtbruin tot diepzwart.
In deze wateren komen de meest kleurrijke vissen voor. Deze felle kleuren helpen visjes als de bekende Kardinaaltetra om elkaar terug te vinden in het donkere water. Daarnaast kunnen deze vissen die felle kleuren aannemen omdat roofdieren ze toch niet zien.
Rivieren :
De Rio Jari, Rio Negro, Rio Orinoco
Waterwaarden :
PH : 4.5-6.5
GH : 0-4
Temp : 27-30°C
Planten :
Geen of weinig
Vissen :
oa Discus, Scalares, dwergcichliden, Tetras, bijlzalmen, Corydoras, Farlowella, Loricaridae,etc
In tegenstelling tot de wit-en helderwater biotopen vraagt een zwart water biotoop een specifiekere inrichting :
Veel hout met donkere bodem, zand of fijn grind.
Over turf filteren is een een must om het water de natuurlijke kleur te geven en het water aan te zuren, eventueel gebruik van eikenextract of elzenproppen in de filter.
Hiervoor kunnen ook Tetra ToruMin of Sera AquaTan Blackwater gebruikt worden om het water de ‘zwarte’ look te geven.
Er kunnen wat bladeren op de bodem van het aquarium gelegd worden.
Mss heb je hier iets aan Bertus.
Greetings....
Greetings...
ik filter over turf en als ik water heb gewisselt hang ik er een panty gevuld met elzenproppen in, als je dat een paar uur laat weken dan word je water zo donker dat je er bijna niet meer in kan kijken.
zo is mijn water normaal ongeveer(iets donkerder)

en zo wordt het als je vergeet de elzenproppen panty er uit te halen, heeft er ongeveer 16 uur in gezeten

zo is mijn water normaal ongeveer(iets donkerder)

en zo wordt het als je vergeet de elzenproppen panty er uit te halen, heeft er ongeveer 16 uur in gezeten

Sharky - Zo te lezen voldoe ik qua inrichting en vissen aan jou uitleg, heb er alleen veel planten in staan
Roy - Dat is wel erg donker, zie je na 16 uur nog wel vissen?
Ik ben benieuwd naar andere ervaringen en meningen
Roy - Dat is wel erg donker, zie je na 16 uur nog wel vissen?
Ik ben benieuwd naar andere ervaringen en meningen
Sommige elzenproppen werken wel sommige niet. Daarom als je ze gebruikt gebruik er dan veel en voor een korte tijd.
Water kun je prima kleuren met turf. Ook wordt het water doordaar zuurder hetgeen je visjes ook vaak wel prettig vinden.
Als je blijft doen wat je altijd al deed, zul je alleen maar krijgen wat je altijd al kreeg!