nog wat pics

Serge
200-400
200-400

Re: nog wat pics

Bericht door Serge »

Sommige soorten zijn gewoon echt niet geschikt voor een aquarium, dat ben ik zeker met Michael eens. De roodstaartmeerval is een goed voorbeeld, maar ook de bekende "blauwe haai" (heeft niets met een haai te maken, is een meerval) horen feitelijk niet in een aquarium thuis, en die koop je bij zowat elke LFS. Ook onder de cichliden zijn er wel wat die ik twijfelachtig vind, zoals bv. Parachromis dovii (het nóg grotere en nóg bozere neefje van de Managuensis hierboven). Wat ik tot dusverre van de Dovii gelezen heb is dat je in een bak van een meter of vier één hecht koppel kunt houden, andere vissen worden doorgaans gesloopt :shock: En de Microlepsis boulengeri (Tanganyika) is ook niet echt een cichlide voor het aquarium, die wordt 70 cm groot en eet volgens mij halfwas Frontosa's als ontbijt :)

Wat echter allemaal niet wegneemt dat het stuk voor stuk fascinerende en mooie vissen zijn, zeker die twee grote cichlidensoorten zijn echt mooi.

Indien iemand een keer Parachromis "live" wil zien, in de Hornbach in Tilburg staat een grote showbak (voorheen Malawi, nu Midden Amerikanen) met - een paar weken terug tenminste - o.a. een broedend koppel P. managuensis. Jonge dieren nog, waren zowat 20 cm, maar wel erg mooi. De andere soorten in de bak ook trouwens, de bak zag er goed uit, mooi ingericht, en de vissen waren goed doorvoed. Niet wat je onmiddelijk bij een dergelijke zaak zou verwachten.

Onderwerp auteur
iwan
0-200
0-200

Re: nog wat pics

Bericht door iwan »

ja is ook wel zo dat vele grote vissen niet goed zijn voor een aqua,,maar k heb een koppel dovii gehad,,en ging prima
de blauwe haai(pangasius meerval,,worden idd in de winkel vaak verkocht aan mensen meteen veeeel te kleine bak,,en uiteindelijk is elke bak te klein voor de pangasius
sutchi word langer als een meter
en de sanitwongsei kan in het wild wel tot 3 meter worden :shock:

de tanganjika die je net noemde zijn dan ook gelukkig bijna niet te krijgen in de meeste zaken.

roodstaart heb ik ook nog ff gehad,
die zag je met de dag groeien,,,maar het blijft de mooiste meerval die er is in mijn ogen,,,alleen veel te groot voor elke huiskamerbak,
die moet in een verwarmde vijverof groot showaquarium,,,,en eigenlijk gewoon lekker waar ie vandaan komt laten zwemmen..
ik heb er nu zelf 2 tijgermeervallen inzitten die na 2 jaar ook al de bak uitgroeien,,en dus groter geplaatst moeten worden,,en wie kan zon vis wel goed plaatsen in zn bak???
dat zijn er maar weinig..vandaar dat ik volgend voorjaar maar een flinke opgehoogde vijver met 1 inkijkglas ga bouwen ,,zodat ik toch nog van mn meervallen kan genieten