Binnen of buitenfilter
Binnen of buitenfilter
Heb 80x40x40 aquarium Van Juwel, mn binnenfilter is ermee opgehouden, en ben aan t kijken voor wat anders.
Nu zit ik te twijfelen tussen een binnen of buitenfilter. Heeft iemand tips voor me? Met eventueel merk en types?
Oh ja, t moet ook niet teveel lawaai hebben.
Alvast bedankt.
Nu zit ik te twijfelen tussen een binnen of buitenfilter. Heeft iemand tips voor me? Met eventueel merk en types?
Oh ja, t moet ook niet teveel lawaai hebben.
Alvast bedankt.
Re: Binnen of buitenfilte
Ben zelf niet echt een voorstander van binnenfilters. Neemt ruimte in een bij het schoonmaken komt er vaak weer rommel terug in je bak. Buitenfilters van geheim zijn volgens mij de beste maar ook de duurste. De tetratec filters van tetra schijnen ook goed te zijn en een stuk goedkoper.
Re: Binnen of buitenfilter
Oke dank je wel, en wat voor vermogen moet t dan hebben voor de maten van mijn bak? =80 liter?
Als je een Eheim buitenfilter wilt gebruiken heb je meer dan voldoende aan de Eheim Classic (2213), kost rond de 55 euro. Maar daar komen nog wel wat slangen en koppelingen bij. Van Tetratec de EX400 is ongeveer dezelfde prijs.
Overigens is een Tetra binnenfilter IN600 bv een stuk goedkoper, redelijk klein en heeft een filterbak die je er zo uit kan klikken zonder al te veel rommel. Ik heb zelf de IN400 voor mijn 54l bak en daar ben ik erg over te spreken. De juwel filter die er bij zat heb ik niet eens gebruikt. de IN600 kost denk ik zo rond de 30 euro en dan ben je wel helemaal klaar, geen slangen en koppelingen ed. Er in hangen en aan zetten.. werken.
Ruud
Overigens is een Tetra binnenfilter IN600 bv een stuk goedkoper, redelijk klein en heeft een filterbak die je er zo uit kan klikken zonder al te veel rommel. Ik heb zelf de IN400 voor mijn 54l bak en daar ben ik erg over te spreken. De juwel filter die er bij zat heb ik niet eens gebruikt. de IN600 kost denk ik zo rond de 30 euro en dan ben je wel helemaal klaar, geen slangen en koppelingen ed. Er in hangen en aan zetten.. werken.
Ruud
Volgens mij is de minimale capaciteit 3x de inhoud van je bak.
Hier aardig wat leesvoer over filters
http://www.dewinters.nl/artikelen/keuzevaneenfilter.htm
Hier aardig wat leesvoer over filters
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
-
peterdenhaag53
- 1000+

Je kan ook het pompje van het juwelbinnenfilter repareren/vervangen. Alle onderdelen zijn gewoon te koop.
Over een buitenfilter-binnenfilter : er zijn heel veel meningen over. het enige wat voor mij telt is wat je zelf prettig vindt werken. Er kleven aan alle filtertypen voor-en nadelen.
Over een buitenfilter-binnenfilter : er zijn heel veel meningen over. het enige wat voor mij telt is wat je zelf prettig vindt werken. Er kleven aan alle filtertypen voor-en nadelen.
De pompjes van juwel zijn daarentegen wel schandalig duur, dan zou ik direct kiezen voor een ander filter.
Ik zou zelf ook gaan voor een 2213, heb hem hier gehad op een 60er met kogels en ben altijd zeer tevreden.
Inderdaad wel koppelingen erbij nemen anders ga je jezelf voor je hoofd slaan bij schoonmaken, heb ik ervaring mee
, dus die heb ik er ook bij gehaald later.
Ik zou zelf ook gaan voor een 2213, heb hem hier gehad op een 60er met kogels en ben altijd zeer tevreden.
Inderdaad wel koppelingen erbij nemen anders ga je jezelf voor je hoofd slaan bij schoonmaken, heb ik ervaring mee
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Ja?? De eheim 2213 is voor aquaria tot 250l met 440l/h.Bertus schreef:Volgens mij is de minimale capaciteit 3x de inhoud van je bak.
Hier aardig wat leesvoer over filters![]()
De 80cm bak waar we het hier over hebben is 128l. Dus geen enkel probleem. Eheim heeft overigens geen kleinere buitenfilters. Als we een binnenfilter nemen zou de IN400 eigenlijk al kunnen, maar de 600 geeft net iets meer en heeft ook een drievoudig filtercompartiment. Van deze binnenfilters is de doorstroming overigens te regelen en hebben ook een eenvoudige beluchter die overigens prima doet, maar ook is uit te schakelen.
Ruud
Zou zelf kiezen voor een buitenfilter.
Het merk is afhankelijk van wat je er aan uit wilt geven.
kwaliteit doet voor elkaar niet zoveel meer onder.
Belangrijker is wel filtermedium je gebruikt.
Een klein bakje zit biologisch niet zo stabiel in elkaar, filteren over actieve kool is dan een optie.
Het merk is afhankelijk van wat je er aan uit wilt geven.
kwaliteit doet voor elkaar niet zoveel meer onder.
Belangrijker is wel filtermedium je gebruikt.
Een klein bakje zit biologisch niet zo stabiel in elkaar, filteren over actieve kool is dan een optie.
Die logica ontgaat mij even, als je een kleiner biologisch oppervlak hebt moet je over kool gaan filteren?
Die moet je even uitleggen als je wilt
Die moet je even uitleggen als je wilt
Hoe groter je bak is hoe beter hij zichzelf biologisch stabiel kan houden.
Het water is minder gevoelig voor veranderingen. Bij een kleine bak kan de kleinste verandering al van grote invloed zijn. De bacteriecultuur zal zich niet optimaal kunnen ontwikkelen.
Zeker als je er behoorlijk wat vis in hebt zitten kan het filteren over kool ervoor zorgen dat het waterkwaliteit mbt tot vervuiling goed blijft.
Het water is minder gevoelig voor veranderingen. Bij een kleine bak kan de kleinste verandering al van grote invloed zijn. De bacteriecultuur zal zich niet optimaal kunnen ontwikkelen.
Zeker als je er behoorlijk wat vis in hebt zitten kan het filteren over kool ervoor zorgen dat het waterkwaliteit mbt tot vervuiling goed blijft.
Je verhaal over biologisch evenwicht is helder, maar kool is niks anders dan een hulpmiddel om kleurstoffen en andere schadelijke stoffen te binden, qua biologisch evenwicht en bacteriën draagt het niks bij.
Heb je dus een kleine bak met veel vis zul je een dik filter nodig hebben en kun je die niet ondervangen met kool.
Heb je dus een kleine bak met veel vis zul je een dik filter nodig hebben en kun je die niet ondervangen met kool.
Niet beter te weten bind actieve kool ook nitriet, een afvalproduct door vissen.
Dit is, voor zover mij bekend, een giftige stof die ook de biocultuur kan vernietigen.
Dit is, voor zover mij bekend, een giftige stof die ook de biocultuur kan vernietigen.
Helaas, dat zou het allema wel makkelijker maken eerlijk gezegd.
Kool bind de onderstaande dingen eigenlijk niet.
No2 (Nitriet)
No3 (nitraat)
Nh3/nh4 (Ammonia(k))
De hele reeks van sporenelementen die ik niet allemaal weet maar bijv. Ca2+, Mg2+, K+, Cl-
Voor de omzetting van nh3-->No2-->No3 hebben we juist (onder andere) het filter nodig met de bacteriën.
Kool bind de onderstaande dingen eigenlijk niet.
No2 (Nitriet)
No3 (nitraat)
Nh3/nh4 (Ammonia(k))
De hele reeks van sporenelementen die ik niet allemaal weet maar bijv. Ca2+, Mg2+, K+, Cl-
Voor de omzetting van nh3-->No2-->No3 hebben we juist (onder andere) het filter nodig met de bacteriën.
Bedankt, toch zelf weer wat geleerd dan.