Zuid amerika bestandje voorleggen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
doto92ok
0-200
0-200

Zuid amerika bestandje voorleggen

Bericht door doto92ok »

Nu mijn kommetje voor het eerst helemaal vol water staat (ondanks dat hij morgen eerst weer helemaal leeg gaat, en dat gedurende het weekend nog 2 keer ivm de kit), jullie mijn bestandje zoals het tot nu toe in gedachten izt voorleggen.

De maten (werkelijke binnenmaat, dus bruto)
155 lang 55 hoog gemiddeld en 45 diep (buitenmaat 160 66 50) bodem word deels zand, alleen een klein stuk waar de echinodorussen staan een afgescheiden stuk grind.

Bewoners uit de rio die zowiezo meegaan naar de 160

9 hyphessybrycon bentosi (uitbreiden naar 15-20) (guyana, brazilie)
10 corydoras robineae (brazilie, rio negro)
1 L 114 (brazilie, guyana *rio demini*)
5 l 333 (brazilie, rio xingu)

Daarbij wil ik een aantal kleinere chicilides gaan houden, zoals de laetacara dorsigera. Voor een koppel is 80 cm nodig, groepje mogelijk? (Dnk aan 4/5??)

Voor de bovenlaag zat ik te denken aan
20 carnegillia strigata (guyana, brazilie)

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Zuid amerika bestandje voorleggen

Bericht door Stefan »

Dat is een mooi maatje.

Afhankelijk van wat je kleinere cichlides noemt vind ik Laetacara dorsigera vrij groot. Een kleine 10 cm hadden die van mij wel voordat ik ze terugbracht.
Mijn ervaring is dat het echte pestkoppen zijn naar elkaar, een groepje als ze jong zijn is leuk, maar als ze eenmaal groter worden neemt het grootste mannetje de leiding over en dan moet de rest het ontzien.
Hier had ik ze ook in mijn 1.60 bak, toen ze eenmaal halfwassen waren, waren er binnen de kortste keren nog maar 2 van de 4 over.
Over het algemeen ging dat wel goed, maar de grote man zat de kleine (waarvan ik niet weet wat het was) ook heel vaak achterna.
Persoonlijk zou ik ze dus echt nooit meer hoeven.

Ik zou zelf de bovenlaag pas gaan vullen op het moment dat je de groep Hyphessybrycon bentosi zo groot hebt als je 'm wilt. Wie weet vind je het dan ook gelijk wel voldoende, en zou die bovenste laag het alleen maar drukker maken.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Ronald C.
200-400
200-400

Bericht door Ronald C. »

Mooie bakmaat. Je zou als cichliden kunnen kiezen voor een aantal ramirezies of altispinoza's. Heb zelf biotodoma cupido. Wordt wat groter maar zijn mooie rustige vissen die je in een groepje moet houden. Zie mijn topic voor foto's.
Verder zou je natuurlijk voor een of twee koppels appistgramma's kunnen kiezen. Waarom kies je voor twee soorten bodem bedekking. Zou gewoon voor zand gaan.

Onderwerp auteur
doto92ok
0-200
0-200

Bericht door doto92ok »

Ok.. Ik had juist begrepen dat deze chiclide redelijk vredelievend was ook onderling. Ruim begrip dus dat vredelievend ;)
De bovenlaag zou zowiezo als laatste fase gevuld worden, al zitten de witvinnen op dit moment vooral wat hoger als de corys als kudde aanwalsen ;)

De 2 soorten bodembedekking, eigenlijk simpelweg omdat ik en planten in zand ergslecht samengaan (liggen steeds los, groeien slecht enz.) dus in de hoek waar beplanting komt om techniek weg te werken komt grind (waar dezelfde planten onder dezelfde omstandigheden bij mij het wel prima in doen;)) in terras dus om vermenging te voorkomen.
Het overgrote deel is dus idd zand

De cupido's zijn idd errug mooi, de appisto ga ik me eerst even verder verdiepen (even snel fotos kijken voor eerste indrukken duurt in die familie echt even wat langer;)).

Ronald C.
200-400
200-400

Bericht door Ronald C. »

Was ook van mening dat de Dorsigera wel vredelievend was maar heb nooit meer als 1 koppel gehouden. Misschien nog even verder lezen op internet? Ervaring van Stefan kan natuurlijk maar kan ook een individueel probleem zijn. De grootte lijkt me minder problematisch, 10 cm in een bak van 1,50 moet kunnen lijkt me.