Bewoners voor de Korall 60

Plaats reactie

Onderwerp auteur
hunter58
0-200
0-200

Bewoners voor de Korall 60

Bericht door hunter58 »

De start van mijn aquarium staat in het forum de kroaal60 bak van Hunter58. Daar zitten nu nog geen vissen in.
Het lijkt mij het handigst om de samenstelling hier met elkaar te bespreken.

De bak is 60x30x30 dat komt dus neer op 54 liter bruto. Ik heb ongeveer 4.5 emmers water nodig om de bak af te vullen dus ik mag rekenen op zo'n 45 liter netto. Dat is natuurlijk niet bijster veel. 60 cm breed is ook al niet veel dus ik beperk me tot de kleinere visjes zeg tot zo'n 5 cm.

Ik heb zelf het volgende idee:
  • Een schooltje (stuk of 10 a 15) Boraras brigitae
  • een groepje van 6 Corydoras pygmaeus of mogelijk panda's
  • een viertal Otocinclus affinis
Dan zit ik het bakje al vol denk ik

Dacht eerst nog aan een koppeltje Colisa chuna, maar allereerst willen de anderen toch wat stroming, ik wil geen drijfplanten en het wordt dan wel krap aan en mogelijk zelfs te vol

Mogelijk nog wat garnalen, maar daar ben ik volkomen onbekend mee.

Alle ideeën zijn meer dan welkom :idea:

Ruud
======================================

Mijn aquarium: de Korall60 van Hunter58

MartijnFish
1000+
1000+

Re: Bewoners voor de Korall 60

Bericht door MartijnFish »

Klinkt als een waterdicht visbestand :)

En er kunnen wel panda's in, deze worden immers maar 4/5 cm groot.
Van de oto's zou ik een zestal maken, dat zijn toch wel groepsdieren ;)

Garnalen kunnen ook prima in jouw bak, als de bak eenmaal stabiel draait zijn 10/15 vuurgarnalen geen probleem.
Er zijn ook veel meer soorten, zoals citroengarnalen, white pearl garnalen of cristal red garnalen. De cristal red garnalen zijn wel veel gevoeliger dan bijvoorbeeld vuurgarnalen.

Als beginner zou ik dus gaan voor vuurgarnalen (of citroengarnalen, de gele variant van vuurgarnalen)
Groeten, martijn

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Als zeer groot fan van de briggitaes ga ik je zeker niet van het idee afbrengen :mrgreen:
Schitterende nieuwsgierige dieren die uitermate geschikt zijn voor dit soort bakken.
Verder zou ik voor de panda gaan of eventueel de habrosus einde oto's zou ik tot 6 verhogen.

Garnalen erin en hoepla, een schitterend onderwater wondertje in de huiskamer :D
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
hunter58
0-200
0-200

Bericht door hunter58 »

Zo te merken zijn we het met elkaar eens.
Dit gaat het worden:
  • een schooltje Boraras briggitae
  • een zestal Corydoras panda
  • een zestal Otocinclus affinis
  • een groepje garnalen (denk gewoon vuurtjes)
Natuurlijk niet allemaal tegelijk. Dat is vragen om problemen. Maar wat dan als eerst? Ik denk de briggitae
De garnalen pas helemaal op het laatst lijkt mij

Is dat overigens geen probleem voor de overbevolking die garnalen, en ze fokken toch ook als guppen :?:

Ruud

Visje in het water
1000+
1000+

Bericht door Visje in het water »

Hoi, oo dat ziet er goed uit!

Uhmmm... ik zou zelf dus niet voor panda's gaan, daar ik de bak daar te klein voor vind. Máár wel voor de pygmea's!! O wat zijn die leuk! Ook in gedrag.. scholen heerlijk met z'n allen door de bak en zijn nèt even wat actiever, heb ik het idee. Die hebben dan natuurlijk in verhouding dan ook meer ruimte. Je kunt daar makkelijk 10 van houden. ;)

En dan idd de oto's garnalen als laatste ja :lol:

Uhmmm als de vuurtjes het naar hun zin hebben, fokken ze idd als konij.... uh guppen , misschien nog wel beter :P :vis:
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Onderwerp auteur
hunter58
0-200
0-200

Bericht door hunter58 »

Visje in het water schreef:Uhmmm... ik zou zelf dus niet voor panda's gaan, daar ik de bak daar te klein voor vind. Máár wel voor de pygmea's!! O wat zijn die leuk! Ook in gedrag.. scholen heerlijk met z'n allen door de bak en zijn nèt even wat actiever, heb ik het idee. Die hebben dan natuurlijk in verhouding dan ook meer ruimte. Je kunt daar makkelijk 10 van houden. ;)
Daarom was mijn eerste opzet ook pygmea's en die zijn inderdaad erg leuk, de panda's zien er wel wat vrolijker uit :?

Maar goed stel ik ga voor de volgende aanpak:

Eerst zo'n 15 Boraras
Dan zo'n 10 Cory's .... ja de piggies
Vervolgens een zestal Otocinclus
en als laatste een tiental vuurtjes

Past dit mooi in de 60x30x30?

overigens: bakje begint de eerste bruinalgen te vertonen dus het rijpen is bijna rond ;)

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Panda's is geen probleem in de bak, het zijn niet echt zwemmers dus de grootte van de dieren is dan nu in mindere mate belangrijk.
De piggies vind ik persoonlijk geen echte Cory's, ondanks dat het een soort is lijken ze totaal niet op corydoras en heb je vaak grote kans dat ze overal en nergens in de bak rondhangen :)

Volgorde van inzetten zou ik eerst de briggitaes en dan de Cory's of oto's doen, weken later pas de garnalen.

Onderwerp auteur
hunter58
0-200
0-200

Bericht door hunter58 »

Tsja...das ook wel weer waar.
Ik twijfel nog, maar ik heb nog even. Eerst de briggitae's
Vrijdag eerst nog de wekelijkse beurt en dan zaterdag denk ik de eerste bewoners

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Ik ben benieuwd hoor, je gaat een hoop plezier van de briggitaes krijgen :)

Onderwerp auteur
hunter58
0-200
0-200

Artikel over de Otocinclus

Bericht door hunter58 »

Bij mijn speurtochten op het internet kwam ik het volgende artikel tegen. Weliswaar in het Engels, maar ik heb het voor het gemak maar even vertaald. gelet op de discussie over mijn visbestand een zeer indringend verhaal om terughoudend te zijn bij het aanschaffen en houden van de Otocinclus. Hier mijn vertaling:
Problemen om Ottos in leven te houden

Mensen hebben regelmatig problemen om hun nieuw aangeschafte Otocinclus in leven te houden. Dit heeft een aantal oorzaken. Om te beginnen zijn de meeste otto's wildvang en hebben daarom geleden onder de lange weg naar de aquariumwinkel. Dan is het vaak ook nog zo dat de winkelier de vissen niet goed verzorgd. Ze worden veelal in schone heldere aquaria gehouden met niets anders te eten dan wat geprepareerd voedsel dat de winkelier ze geeft. Otto's hebben echter een voorkeur voor de zachte algensoorten en zullen het niet goed doen als dat niet voorhanden is. Kortom op het moment dat ze worden gekocht zijn ze behoorlijk verzwakt en vaak ook nog uitgehongerd. Als ze dan uiteindelijk in een aquarium komen met weinig of geen alg, zullen ze snel de geest geven.
Komen ze in een bak waar wel de nodige algen aanwezig zijn dan zullen de otto's dat in korte tijd verorberen en dan alsnog verhongeren ondank dat er wordt bijgevoerd met algenhoudend voer. Alhoewel otto's in groepen gehouden zouden moeten worden is het wel belangrijk er niet teveel in één aquarium onder te brengen. In een aquarium met flink wat zachte algen is een tot drie op 35 liter prima te doen, maar als het aquarium redelijk vrij van algen is kan je op 35 liter hooguit één oto houden. Als je niet op zijn minst 2 ottos kunt onderhouden moet je er niet aan beginnen. Een oto heeft namelijk gezelschap nodig en kwijnt alleen gewoon weg.
Regelmatig komt het voor dat 20-80% van de aangekochte ottos het niet gaat redden. De overlevenden kunnen dan wel jaren oud worden omdat er een balans is ontstaan tussen het aantal vissen en het beschikbare voedsel.
Dan is het ook nog eens zo dat er de nodige dood gaan door hun behoefte aan een goede waterkwaliteit en hun gevoeligheid voor medicatie en toegevoegde stoffen. Kortom zet alleen maar Otocinclus uit in aquarium met een goede waterkwaliteit en met voldoende algen."
Als dit strookt met de realiteit, dan vraag je je toch af of het verstandig is in een bakje van 60x30x30 sowieso Otocinclussen te houden en dan al helemaal een groepje. Kortom heeft iemand hier ervaring mee of is dit verhaal door de tijd achterhaald :? :kwnie:

Ruud

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Het klopt wel met mijn ervaringen inderdaad. Fijn dat er eindelijk eens duidelijke richtlijnen voor zijn gevonden.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Dat is inderdaad even een dingetje om rekening mee te houden, ik heb er zelf nooit last mee gehad en heb hier 2x een groep oto's gehad waarvan ik 1 groep nog in de grote bak heb.
De andere bak is qua bewoners overgegaan maar een ander.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een dode oto heb gehad.
Maar weet wel dat dit inderdaad een serieus probleem is met deze dieren.

Persoonlijk denk ik wel dat het in je bak kan zolang je ze goed bijvoer.
Ik ben zelf geen spaarzame voerder dus hier hebben de altijd een berg tabletten tot hun beschikking :D

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Dat al eens eerder gehoord. Zat ook enorm te twijfelen of ik destijds oto's wilde aanschaffen. Heb dit toch gedaan, 10 stuks, waarvan er 1 na een week al was gaan hemelen. We zijn nu een half jaar verder en er zitten nu 9 dikzakjes in de bak ;)
Wat heel goed schijnt te helpen om je oto's ook andere dingen te leren eten, is om ze een voersteen te geven. Deze kan je zelf maken. Hier kwam Peter toen mee, en het werkt echt :D
peterdenhaag53 schreef:Veel oto's zijn wildvang..soms lastig aan het eten te krijgen. Als de bruinalg of andere zachte algjes op zijn krijgen ze honger en vaak begrijpen ze niks van de algtabletten....voedersteen maken...platte steen...eiwit opstrijken met een kwastje...algtabletten overheen verkruimelen...in de koelkast laten opstijven...in de avond in je bak leggen...en je oto's schrapen het af...volgende dag steen eruit en...en....na een weekje eten ze ook gewoon de algtabletten.
Heb ik zo ook in de rio gedaan en geen uitval gehad.
In de aquael ga ik dit ook weer zo doen.