Wat voor planten kan ik het beste in mijn aquarium gebruiken?
ik heb het liefst planten die weinig onderhoud vergen. Ik wil vooral verder met molly's maar heb op dit moment ook andere vissen in mijn bak zitten.
wat voor planten voor mijn aquarium?
-
Whisper380
Onderwerp auteur - 0-200

Re: wat voor planten voor mijn aquarium?
Iedere plant vereist zorg en die hebben ze ook zeker met liefde nodig, wil je een aquarium mooi en leuk maken voor je vissen en voor jezelf. Ben je toch veelal bezig ook met het onderhoud van je onderwater tuin.
Planten hebben namelijk ook voeding nodig en Co2, misschien is het toch verstandig om hier even meer over in te gaan lezen. Niet vervelend bedoeld, maar bij een aquarium komt veel meer kijken dan even leuk wat plantjes erin te stoppen en wat visjes. Planten hebben namelijk ook een hoop soorten voeding nodig, calcium, maar ook ijzer en tenslotte ook goede verlichting. Zo laat een plant ook goed merken als ze van bepaalde voedingsstoffen te kort komen.
Planten hebben namelijk ook voeding nodig en Co2, misschien is het toch verstandig om hier even meer over in te gaan lezen. Niet vervelend bedoeld, maar bij een aquarium komt veel meer kijken dan even leuk wat plantjes erin te stoppen en wat visjes. Planten hebben namelijk ook een hoop soorten voeding nodig, calcium, maar ook ijzer en tenslotte ook goede verlichting. Zo laat een plant ook goed merken als ze van bepaalde voedingsstoffen te kort komen.
-
Whisper380
Onderwerp auteur - 0-200

Ik snap dat je het een en ander moet doen voor een aquarium. Maar er zijn planten die veel onderhoud vereisen d. Planten die minder vereisen. Wat is een handige keus, voor een beginner?
Vooral geen rode planten.
Wat ook vaak sterke zijn zijn cryptocoryne soorten, moeten eventueel wel een kleibolletje of voedingsbodem. Klei bolletjes zijn beter, aangezien je van een voedingsbodem uit eindelijk vaak spijt gaat krijgen zo moet je ook eens in de 2 jaar alles, maar dan ook alles eruit halen want dan is het uitgewerkt of het gaat rotten. Enchidorus kan eventueel ook nog wel.
Vallisneria is ook een leuke, in het begin moet je hem even door krijgen hoe die werkt en dan groeit hij als kool. Je moet ze planten en dan net was omhoog trekken dat het een mini stukje van het plantje in de bodem staat en de wortels, als je corydoras hebt kunnen ze het geregeld los woelen, maar heb geduld door hem telkens terug te zetten, hij blijft op een gegeven moment staan.
Ps;
Zal eens even mijn encyclopedie erbij halen.
Wat ook vaak sterke zijn zijn cryptocoryne soorten, moeten eventueel wel een kleibolletje of voedingsbodem. Klei bolletjes zijn beter, aangezien je van een voedingsbodem uit eindelijk vaak spijt gaat krijgen zo moet je ook eens in de 2 jaar alles, maar dan ook alles eruit halen want dan is het uitgewerkt of het gaat rotten. Enchidorus kan eventueel ook nog wel.
Vallisneria is ook een leuke, in het begin moet je hem even door krijgen hoe die werkt en dan groeit hij als kool. Je moet ze planten en dan net was omhoog trekken dat het een mini stukje van het plantje in de bodem staat en de wortels, als je corydoras hebt kunnen ze het geregeld los woelen, maar heb geduld door hem telkens terug te zetten, hij blijft op een gegeven moment staan.
Ps;
Zal eens even mijn encyclopedie erbij halen.
mag ik vragen wat voor lamp erin zit? weet je toevallig hoeveel kelvin? anders staat het ook op de lamp, zo kan ik wat plantjes als ideetjes geven.
Makkelijk:
Anubias (zijn verschillende soorten in verschillende hoogten, wel op een stuk hout of iets vast binden.)
aponogeton crspus (ong. 35 cm)
cabomba caroliniana ( 50 cm)
cardamine lyrata 35 cm
mosbal cladophora aegagropila 3-10 cm
crinum natans 1 m
cryptocoryne, wel kleibolletje nodig verschillende hoogtes en breedtes
enchidorus '' ''
drijfplant:
azolla caroliniana
Wat moeilijker, vanwege verlichting en evt ijzer en kleibol toevoeging:
althernanthera reineckii (50 cm)
Als je met planten gaat beginnen adviseer ik je wel voor easy carbo en profito en wil je toch ook rode planten altijd leuk om toch te proberen en groene planten hebben ook wel ijzer nodig, maar dan ferro van easy life ook erbij als planten voeding combinatie.
Anubias (zijn verschillende soorten in verschillende hoogten, wel op een stuk hout of iets vast binden.)
aponogeton crspus (ong. 35 cm)
cabomba caroliniana ( 50 cm)
cardamine lyrata 35 cm
mosbal cladophora aegagropila 3-10 cm
crinum natans 1 m
cryptocoryne, wel kleibolletje nodig verschillende hoogtes en breedtes
enchidorus '' ''
drijfplant:
azolla caroliniana
Wat moeilijker, vanwege verlichting en evt ijzer en kleibol toevoeging:
althernanthera reineckii (50 cm)
Als je met planten gaat beginnen adviseer ik je wel voor easy carbo en profito en wil je toch ook rode planten altijd leuk om toch te proberen en groene planten hebben ook wel ijzer nodig, maar dan ferro van easy life ook erbij als planten voeding combinatie.
zelf zou ik nu even kiezen voor de planten waarvan je weet dat ze het ook in aqua's met minder goed licht doen (in principe want elke situatier is anders) Dus ik denk aan
1) Hydrocotyle leucocephala aka Braziliaans klimop
2) Cabomba
3) Hygrophilla polysperma aka belgisch groen
4) Limnophila sp.
5) Echinodorus Bleheri
6) Echinodorus Vesuvius
7) Valisneria spiralis
Nou als je die allemaal even googled en kijkt of er wat van je gading bij zit
1) Hydrocotyle leucocephala aka Braziliaans klimop
2) Cabomba
3) Hygrophilla polysperma aka belgisch groen
4) Limnophila sp.
5) Echinodorus Bleheri
6) Echinodorus Vesuvius
7) Valisneria spiralis
Nou als je die allemaal even googled en kijkt of er wat van je gading bij zit
Laatst gewijzigd door Rita M op 19 jan 2013 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Het verschilt énorm per bak hoeveel onderhoud je planten nodig hebben. Bij de ene bak is de verhouding van co2, voedingstoffen en licht laag, wat zorgt voor een lagere plantengroei. Bij de andere bak is dit juist weer hoog, waardoor de plantengroei weer toeneemt.
Zelf heb ik ook een plantenbak, maar qua onderhoud... Ik moet elke week snoeien, maar dat moet je ook met waterpest enz.
Anubias, Echinodorus en Cryptocoryne zijn niet te makkelijkste planten wat betreft aanslaan, maar als ze eenmaal zijn aangeslagen, verijzen ze niet veel onderhoud. Doch speelt het bovenstaande zeker mee.
Rita heeft ook al een erg mooi lijstje gegeven. Alleen de Cabomba kan ik niet aanraden. Dit schijnt, ondanks de vele verkoop, een moeilijke plant te zijn.
Zelf heb ik ook een plantenbak, maar qua onderhoud... Ik moet elke week snoeien, maar dat moet je ook met waterpest enz.
Anubias, Echinodorus en Cryptocoryne zijn niet te makkelijkste planten wat betreft aanslaan, maar als ze eenmaal zijn aangeslagen, verijzen ze niet veel onderhoud. Doch speelt het bovenstaande zeker mee.
Rita heeft ook al een erg mooi lijstje gegeven. Alleen de Cabomba kan ik niet aanraden. Dit schijnt, ondanks de vele verkoop, een moeilijke plant te zijn.
Laatst gewijzigd door Fabian op 20 jan 2013 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Whisper380
Onderwerp auteur - 0-200

Dank voor de reacties ik ga op mijn gemak eens alles bekijken
Crypto's vind ik eerlijk gezegd niet zo geschikt voor een beginner. Deze planten willen vaak wat minder licht wat andere planten wel willen. Ook willen ze vaak wat extra voeding (kleibolletjes of vloeibare voeding).
Cabomba en de Hygrophila polysperma zijn idd makkelijke planten.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)
Om tot de mooiste vormen te komen hebben veel Crypto's inderdaad wat voeding nodig, maar ik heb ze hier nu op zand, compleet zonder plantenvoeding en onder een zee van licht, en ze doen het nog prima. Zou ik dus wel onder beginnersplanten rekenen.Mitchel schreef:Crypto's vind ik eerlijk gezegd niet zo geschikt voor een beginner. Deze planten willen vaak wat minder licht wat andere planten wel willen. Ook willen ze vaak wat extra voeding (kleibolletjes of vloeibare voeding).
In principe zijn er ook wel wat rode beginnersplanten te vinden. Ammania senegalensis deed het hier prima - wordt wel pas rood onder een aardige hoeveelheid licht, maar dat heeft weinig met onderhoud te maken. Verder is het belangrijk dat je een mesje of schaar gebruikt als je ze wil snoeien, want als je iets bots gebruikt als je nagel sterft de stengel vaak af. Verder niet zo lastig.
Echinodorus paniculatus (ook wel E. bleheri, E. amazonicus) groeit vrij probleemloos groeit uit, dus altijd handig om de bak op te vullen. Zoals Fabian al zei duurt het even voordat ze beginnen met groeien (ze zijn bovenwater gekweekt, de overgang naar een submers leven is nogal groot), maar ze groeien zeker door.
Planten zijn naar mijn ervaring niet goed op te delen in beginnersplanten en gevorderde planten. Het hangt heel erg af van wat voor licht je hebt, welke waterwaarden, en ook gewoon planten die bij je passen. Het klinkt apart, maar sommige planten doen het de één nooit (bij mij bijvoorbeeld Pogostemon helferi, Staurogyne, Rotala rotundifolia), terwijl andere planten zomaar geweldig gaan groeien (bij mij dus vooral Crypto's, Ammania, Vallisneria. En soms kan het zomaar gebeuren dat je één foutje maakt bij het onderhoud en dan een aantal weken later één soort tot afval is gereduceerd. Dat kan gebeuren, en het is dus lastig te voorspellen welke planten het bij jou goed doen.
Heb je hier iets aan? Volgens mij maak ik het je vooral moelijker zo
Klaar om info te spuiten en absorberen!