mja
niet iedere(beginnende) aquariaan weet waar ie mee bezig is,,al denken er veel dat ze het goed doen,,omdat ze gewoon niet beter weten(was vroeger toch ook,,deden zehet ook allemaal zo,,is het dan vaak)
persoonlijk vind ik dat het aan 2 kanten moet liggen,,en verkoper,,,en koper
want ook in veel aquarium/viswinkels,,zijn er mensen zat die zogenaamde jaaaarenlange ervaring hebben,,en als je ze dan wat vraagt(iets simpels) zie je ze kijken,,wat zegt ie nou???? en dat terwijl ze al 25 jr ervaring hebben ,,en ik pas een aantal jrtjes.
dr zijn ook nog TEveel zaakjes die puur voor eigenbelang gaan,,zolang ze maar verdienen,,beetje hetzelfde idee als een broodfokker,,die het puur om de centen doen,en niet om het belang van het dier.
ik walg daarvan
vaak test ik ook een niewe zaak uit,,
loop ik naar kleine visjes(die uiteindelijk heeeeel groot word,,en vraag de verkoper of het een beetje sociale vis is,,die bij mn andere cichliden past in een 150 bakje.
verrasend genoeg zeggen dr heel veel dat als je maar schuilplaatsen genoeg maakt dat het wel kan.
(terwijl dat die ene vis toch minimaal 40 cm word,,en uit een totaal ander werelddeel komt
k moet zeggen dat ik ook 2 continenten door elkaar heen heb (op dit moment nog) za en ca
maar ik ga geen afrikaantjes bij mn grote midden of zuid amerikanen zetten ,,want dan is het simpel weg voer
terwijl dat de verkoper me vriendelijk gebaart om er beter 2 te nemen,want 1 is ook zomaar alleen,,en kunnen ze zich beter huizen tussen de afrikaanse cichliden

(met hun 40 cm in een anderhalve meterbak,,kan nooit goedgaan natuurlijk)
dus mensen kunnen zich beter inlezen(en als je iets wilt leren,stamp je het zo in je hoofd,,en vergeet je het ook niet meer)kunnen er ook nooit geen misverstanden ontstaan