Hoe en wat?

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Hoe en wat?

Bericht door ddehart »

Hallo allemaal,

Ik zit iedere keer vol bewondering naar jullie prachtige nano cube's te kijken.
Nou wil ik over een paar weken mijn 80 bak opnieuw gaan opstarten en wil daar ook een mooie groep vuurgarnalen in hebben.
Nu heeft mijn dochtertje een 60 bak op haar kamer staan en het lijkt me wel een leuk idee om in die 60 bak alvast wat vuur garnalen te kweken voor als ik straks die 80 bak perfect draaiend heb op de juiste waarde's .
Nou is er op dit forum een hoop info te vinden over de hoe en wat.
Maar als er nog mensen zijn die wat tips,tricks en/of info hebben :D dan zijn die van harte welkom.

P.s de 60 bak is op dit moment wel draaiende met wat guppen er in, ga er vanuit dat ik eerst een week of 2 moet leeg draaien om alles op de juiste waardes te krijgen?
En dan eerst alleen met plantjes/mos voor ik de vuur garnalen er in gaan?

Groetjes Dirk

peterdenhaag53
1000+
1000+

Re: Hoe en wat?

Bericht door peterdenhaag53 »

Als die 60 cm goed draait met niet al teveel guppen erin kun je daar alvast een leuk aantal ( 20) vuurgarnaaltjes in kwijt hoor. Beetje mos en wat schuilplekken maken.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Misschien dat ik wat guppen over moet zetten naar mijn 80 bak, heb jij een idee wat een Max aantal guppen is in een 60 bak op een groep van 20 vuurtjes? En wat zouden leuke kleine plantjes zijn, los van wat mos en schuilplaatsen?

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Nog een vraagje m.b.t mijn 60 bak die ik wil omtoveren tot garnalen paradijs + wat guppen :lol: , hopelijk kunnen jullie me uit de brand helpen :D

Ik wil nieuw grind aanbrengen in mijn aquarium, zwart fijn grind uiteraard , nu wil ik geen voedings bodem gebruiken, ik gebruik op het moment Floracell van Hs Aqua , dat is zoals de meeste van jullie wel weten denk ik, een vloeibare voedings bodem, is dit voldoende voor de plantjes die ik er in wil hebben:

-2x Anubias Nana
-1x Cryptocoryne Wendtii Green
-1x Javavaren

Of is het een noodzaak om ook balletjes bij de planten aan te brengen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast thnx :lol:

Groetjes Dirk

Visje in het water
1000+
1000+

Bericht door Visje in het water »

Hoi,

In onze garnalenbakjes gebruiken wij nooit plantenvoeding. Het is niet altijd een vereiste ;)
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Oke super bedankt Marja, en weet jij misschien of die plantjes ook voldoende zijn om naast een 15 tot 20 vuurgarnalen , ook wat guppy's te houden, die kleine meid vindt ze geweldig met al die felle kleurtjes.
Maar gisteravond was ze erg verdrietig omdat ze haar garnaaltjes miste :( dus vandaar mijn besluit om die 60 bak om te gooien naar garnalen bak :)

TotalDirkness
0-200
0-200

Bericht door TotalDirkness »

Misschien dat javamos voor jou een goed idee is. Guppen lusten wel een jong garnaaltje en in mos kan klein grut zich uitstekend verstoppen. Kienhout of een vulkaansteen begroeit met javavaren is ook een mooie verstopplek voor garnalen en ziet er ook leuk uit.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Zoals Marja al zij is niet in elke bak voeding nodig, voorbeeld;

Ik had eerst in mijn 90cm bak een plantenbak met veel stengel planten die voeding uit het water halen, uiteindelijk gaf in meer vloeibare plantenvoeding als de aanbevolen dosis. Nou heb ik hem omgebouwd naar zuid amerikaans met veel zwaard planten, deze halen de voeding uit de bodem en kreeg last van algen, hier heb ik gericht gevoed in de bodem en ben gestopt met vloeibare stoffen en de algen verdwijnen weer.

Mosbakjes zouden het ook zonder extra voeding kunnen doen, ik had javamos in een apart bakje met deksel in de vensterbank staat waar het gewoon in doorgroeide :D

Het hangt dus af van de planten die je wilt gebruiken, kies in het begin makkelijke planten zodat je het meeste plezier van de bak hebt. Kom je er niet uit gewoon even vragen
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

@Bertus:

Dit zijn de plantjes die ik voor ogen had....

-2x Anubias Nana
-1x Cryptocoryne Wendtii Green
-1x Javavaren

Er komt dan nog een mos bolletje in en via Shrimps Unlimited heb ik een cocosnoot bedekt met mos op het oog ( deze dient tevens als schuilplaats )
Er komen ook nog wat guppy's in te zwemmen, dus hoop dat de planten die ik voor ogen heb, ook voldoende voor hun is.
Maar wat ik begrijp uit jou ervaringen , vloeibare voedingsstoffen is dus niet echt geweldig ?

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Over guppen gesproken, net even gekeken welke ik wil behouden en welke er weg gaan ( terug naar dierenwinkel of via marktplaats of iets ) en tot mijn verbazing.... zwemmen er zo 8 baby guppen voorbij :mrgreen: heb ik dat weer hahaha

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Plantenkeuze ziet er prima uit :P

Vloeibare voeding is super spul wanneer dat nodig is, niet elke plant heeft dat nodig. Ik denk dat de planten die je gekozen hebt het prima gaan doen zonder extra vloeibare voeding, een kleibolletje bij de crypto's zou ik wel doen. Door een bepaalde plantenkeuze en gerichte voeding aan de wortels heb ik geen vloeibaar spul meer nodig in mijn 90 cm bak.

Als je planten hebt die niet de voeding uit het water halen blijft er teveel achter waar de algen gebruik van maken en zo groeien, je moet er dus voor zorgen dat je hier een juiste balans in krijgt zodat je planten net genoeg hebben en er niets over blijft voor de algen.

Guppen jongen flink, voor je het weet heb je er een heleboel :mrgreen:

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Ja idd guppen zijn er zeker niet vies van hahaha.
Geprobeerd wat foto's te maken, kijken of jullie ze kunnen ondekken :P op elke foto is 1 baby te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Wat die planten betreft, ik denk dat de moeilijkheidsgraad ligt in die balans te vinden , zodat er net voldoende is voor me planten en niets voor de algen, hoe moet ik dat gaan doen en hoe kan ik dat controleren :?:

Iemand misschien een idee ?

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

De baby's hangen boven het grind onder op de foto :D

Wat betreft de planten moet je het gewoon gaan proberen, meten kun je het niet op ijzer na. Ijzer gebruik je alleen als je rode planten hebt wat in jou geval in dit stadium af te raden is. Makkelijke groene planten zullen aan water verversing genoeg hebben, kijk wat de planten doen en hoe ze groeien en er uit zien. Als dat goed blijft gaan heb je geen extra middelen nodig.

Onderwerp auteur
ddehart
0-200
0-200

Bericht door ddehart »

Het lijkt er op dat de aanpak van beide bakken toch enigzins gaat veranderen.
Vanmorgen voor school even met de kleine meid bij haar bak gekeken en verteld wat papa graag wou doen met haar bakkie, mevrouw was het er niet zo mee eens :cry:

Dus ff aan het brainstormen hoe nu verder :P als ik er uit ben dan horen jullie het wel :)

Groetjes

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Haha, heerlijk....je bent niet de baas thuis he :P

Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken hoor.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------