HELP - Witte alg of schimmel?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Hatimu
0-200
0-200

HELP - Witte alg of schimmel?

Bericht door Hatimu »

Sinds een tijdje groeit er een soort witte schimmel op de bodem van ons aquarium. Het verspreidt zich zeer snel over de bodem (in +/- een week). We hebben het al geprobeerd weg te zuigen, maar zonder succes. De vissen lijken er geen last van te hebben, maar het moet natuurlijk wel weg. Ook hebben we het water laten testen, en dat was allemaal dik in orde. We zouden graag willen weten wat dit is en hoe het exact heet. Iemand enig idee?

Zie foto (op de bodem ligt zwart grind...)

Afbeelding

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: HELP - Witte alg of schimmel?

Bericht door Roy H »

Heel vreemd geval dit. Je zal toch iets meer info moeten geven over bvb de bakgrote, waterwaardes, welke en aantal bewoners erin zitten,hoe vaak voer je , welk filter, voeg je waterverbeteraars, of planten voeding toe, etc etc.

Greetings....
Greetings...

Onderwerp auteur
Hatimu
0-200
0-200

Bericht door Hatimu »

Algemene beeld:

-Bak circa 60 liter. Compleet gekocht incl filterpomp, verlichting, thermostaat.
-Bodem bestaat uit eerst voedingsbodem van ca 2 cm, daarna zwart gind van ca 4 cm
-Bak draait nu circa 3 maanden zonder problemen (behalve deze dan...)
-testsetje waterwaarden heb ik niet maar schap ik met plezier aan als dat richting aan de oplossing biedt? Wel onlangs laten testen bij de aquariumwinkel, maar dat doen ze idd met stripjes. Alles was in orde.
-Twee keer per dag eten (tropisch visvoer), soms blijft wat liggen, meestal wordt alles opgegeten
-Er worden veel jonkies geboren, vissen doen het goed
-Ongeveer 15 kleinere vissen (+babies)
-Alles wat in het aquarium staat aan stenen, planten etc komt uit de aquariumwinkel.

Compleet overnieuw beginnen en alles in principe weggooien (behalve de vissen dan)? Maar hoe pak je dat aan? Compleet nieuw water moet toch eerst een tijd acclimatiseren met supplementen etc?

Of is er iets wat ik in het water kan doen? Zou daarom eerst willen weten wat het is, maar zo te zien wordt het niet snel herkend...

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Het lijkt me iig dat er teveel afvalstoffen in het water zitten,ik zie ook allerlei voerresten op de bodem liggen (te vaak voeren?) De bodem eens goed afzuigen en een flinke waterwissel kan zo wie zo geen kwaad.

Hoelang draait het aquarium al??

Greetings.....
Greetings...

Onderwerp auteur
Hatimu
0-200
0-200

Bericht door Hatimu »

De 'vlokken' die je ziet zijn onderdeel van de schimmel/plant. Bak draait ca 3 maanden, die mijn lijstje hierboven. Waterwissel doen we om de ca 1,5 week al (30% van het water dan). Afzuigen hebben we al twee keer geprobeerd, maar je krijgt nooit alles weg en het groeit enorm snel terug.....

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik zie ook voer op de bodem liggen...

Onderwerp auteur
Hatimu
0-200
0-200

Bericht door Hatimu »

Zou zo maar kunnen dat er ook nog wat voer ligt. Leidt dat tot deze witte deken?

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Twee keer per dag voeren lijkt me iets te veel van het goede. Welke soort visjes zijn het dan??
Misschien zou je de uitstroom van het filter iets meer richting bodem kunnen plaatsen?
Op de foto zijn ook erg weinig plantjes te zien.

Probleem zou zomaar eens in de voedingsbodem kunnen zitten

Greetings.....
Greetings...

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Kan je een overzicht foto plaatsen van de bak? Hoe voelt de witte waas aan? Is het snotterig, droog, zijn het draden?
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Noomii
200-400
200-400

Bericht door Noomii »

Ik denk dat dit een laag is over rottende delen oa, planten resten, voer resten etc. als ik het zo eigenlijk zie zal ik heel de bak eens leeg maken, of al het bovenste afhevelen, want dit is denk ik echt een schimmel/rottings laag, dan komt er ook zon witte waas over heen en de vissen heeeeeeeel zuinig gaan voeren want ik zie er echt vlokken tussen liggen. ze moeten het met 1 minuut op hebben. ik zie namelijk ook zand tussen het zwarte grind.

conclusie:
ik denk dat je het beste alles eruit kan halen en alleen nieuw grind en planten en de vissen die je al hebt erin kan doen, en dan met levende bacterien bijv. nitrivec van sera de boel helpt weer met opstarten, aangezien ik bijna wel zeker weet dat dit komt door rotting, aangezien er zand vermengd is het het grind en ik ook een hoop vlokken voer er tussen door zie liggen.