Ik heb net mijn eerste aquarium in huis en heb dus geen ervaring.. en hoe meer ik mij inlees over wat er allemaal bij komt kijken.. hoe meer vragen dat oproept.
Ik ga 1 dezer dagen beginnen met het indraaien van mijn 60 cm aquarium en ben nu dus aan het zoeken naar een leuk visbestand..
Ik heb nog geen ervaring met het houden van een aquarium en zoek dus een visbestand wat zowel leuk is om te zien (vooral ook voor mijn 2 kinderen) en relatief eenvoudig te onderhouden is..
Ik heb dus een juwel rekord 60 met een Eheim 2213 filterpomp die momenteel al keurig draait.
Op de bodem heb ik filterzand, een paar stukken drijfhout en wat leisteentjes, morgen krijg ik een hele rits planten en dan kan het inrichten en indraaien pas echt beginnen..
Over dat indraaien zal ik waarschijnlijk in een andere post nog wel wat vragen stellen..
Zelf ben ik gevallen voor de Corydoras panda, en zou daar misschien een stuk of 6/7 van kunnen houden begrijp ik? Al vraag ik mij af of een 60 cm bak (50/54 liter?) wel genoeg is? Ik lees daar namelijk verschillende geluiden over.. Of moet ik gaan voor een nog iets kleinere soort? Corydoras Habrosus? Zodat ik een iets grotere school kan houden?
Mijn voorkeur gaat wel uit naar de Panda'tjes. Al is de Corydoras Julii ook heel erg leuk!!
Ben benieuwd wat jullie gedachten en ervaringen hierover zijn..
Daarbij wil ik graag een leuk stel schoolvisjes, liefst visjes die 'vredelievend' zijn naar elkaar en naar de Cory's en ook niet zo snel (of helemaal niet) zichzelf zullen vermeerderen (zoals Guppy's?)
Ik koop liever een visje erbij als het nodig is dan dat ik op een gegeven moment een bak heb die te vol is en moet gaan leuren met visjes. ;-)
Ik heb een aantal visjes voorbij zien komen die (dacht ik) zouden kunnen.. en die ik wel leuk vind ogen.
- Eirmotus Octozona
- Rasbora axelrodi
- Boraras brigittae
- Boraras maculatus
- Nannostomus marginatus
Ik begrijp dat de voorkeur van deze vis uitgaat naar over turf gefilterd water.. kan dat dan nog wel met de Corry's?
- Rasbora espei
- Rasbora hengeli
Hoe strikt moet ik de voorkeuren van deze visjes eigenlijk nemen?
(Afgaande op http://aquavisie.retry.org/)
De Rasbora espei wil een ph-waarde tussen de 6 en 6 en een half.. en de Panda wil een ph-waarde tussen 7 en 7 en een half.
Dan heb je nog de gh-waarde.. de Panda's vraagt een gh-waarde tussen 8 en 12, de espei tussen de 5 en 8 en de Rasbora axelrodi weer tussen de 0 en 4.
Nogmaals, hoe strikt moet ik deze waardes nemen?
Van de meeste van deze visjes wordt gezegd (volgens http://aquavisie.retry.org/) dat ze het liefst een donkere bodem hebben, maar ik heb filterzand op de bodem.. niet donker dus maar gewoon zandkleur, is dat een punt?
Graag zou ik horen wat een leuk alternatief school/groeps-visje is om bij een stel Corry's te houden..
En eigenlijk zijn alle verdere tips meer dan welkom
Thanks.