Hallo allemaal,
Heeft hier iemand ervaring met Riccia fluitans als bodembedekker?
Op internet is best veel te vinden en volgens de vele foto's en beschrijvingen kan je het spul vrij makkelijk met bv horregaas een matje laten vormen en het spul schijnt snel te groeien.
Nu lees je ook regelmatig dat er stukjes los laten en door het hele aquarium gaan zweven totdat ze weer een plekje vinden waar ze vervolgens vrolijk verder groeien. Dit is op zich niet zo erg maar, wat gebeurt er als er een schooltje corydoras doorheen jakkert? Blijft er dan nog iets van heel of heb ik dan binnen de kortste keren een bak vol drijfplanten?
Iemand hier ervaring mee?
Groeten, Floor
Riccia fluitans op de bodem
Riccia fluitans op de bodem
'You can be what ever you resolve to be'
Re: Riccia fluitans op de bodem
ik denk dat je binnen de kortste keren dan een bak vol drijfplanten hebben, cory's kijken het niet zo nauw en grondelen gewoon alles onderste boven als ze dat kunnen.
-
Visje in het water
- 1000+

Dat valt allemaal wel mee hoor hihi
Meerdere mensen hebben dit. (ik ook)
Het ligt ook aan het materiaal waarmee je het vastmaakt. Een netje werkt het beste. Als dit te grof is, laat het plantje sneller los, te fijn dan duurt het langer eer er een mooi matje groeit.
Ook is het het beste als je al echt een pluk hebt, die wat "vaster" aan elkaar zit. Als je allemaal losse toefjes gebruikt, zal het ook sneller ergens tussendoor piepen.
Waar je ook op kan letten is dat je zo weinig mogelijk voer erop laat komen. Anders gaan de bodembewoners en evt andere vissen er natuurlijk heerlijk zitten dineren
Wat drijfrestjes...daar ontkom je volgens mij niet aan, met dit spul. Maar of dit erg is? Vele vissen zullen dit waarderen en het staat nog mooi ook. Af en toe het te veel aan... weer hergebruiken of doneren aan a. prullebak, b. aquacollege

Meerdere mensen hebben dit. (ik ook)
Het ligt ook aan het materiaal waarmee je het vastmaakt. Een netje werkt het beste. Als dit te grof is, laat het plantje sneller los, te fijn dan duurt het langer eer er een mooi matje groeit.
Ook is het het beste als je al echt een pluk hebt, die wat "vaster" aan elkaar zit. Als je allemaal losse toefjes gebruikt, zal het ook sneller ergens tussendoor piepen.
Waar je ook op kan letten is dat je zo weinig mogelijk voer erop laat komen. Anders gaan de bodembewoners en evt andere vissen er natuurlijk heerlijk zitten dineren
Wat drijfrestjes...daar ontkom je volgens mij niet aan, met dit spul. Maar of dit erg is? Vele vissen zullen dit waarderen en het staat nog mooi ook. Af en toe het te veel aan... weer hergebruiken of doneren aan a. prullebak, b. aquacollege
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
Dat van dat voer is inderdaad wel slim dat zal zeker schelen.
Ik heb nog wel nylon gaas het is vrij soepel en heeft mazen van 5mm.
Ik ga gewoon eens wat stukjes opbinden om te proberen. Ik denk eraan om wat op hout te binden en om plakken en repen te maken die ik straks als bodem bedekking kan gebruiken.
Het aquarium is nog niet klaar om op te vullen maar dit weekend kan ik vast mijn bioloog opstarten en op zichzelf laten draaien. Daarin zijn nog wel 2 of 3 kamers over voor mijn riccia project.
En wat drijf restjes is inderdaad niet erg die kan ik voorlopig goed gebruiken.
Ik heb nog wel nylon gaas het is vrij soepel en heeft mazen van 5mm.
Ik ga gewoon eens wat stukjes opbinden om te proberen. Ik denk eraan om wat op hout te binden en om plakken en repen te maken die ik straks als bodem bedekking kan gebruiken.
Het aquarium is nog niet klaar om op te vullen maar dit weekend kan ik vast mijn bioloog opstarten en op zichzelf laten draaien. Daarin zijn nog wel 2 of 3 kamers over voor mijn riccia project.
En wat drijf restjes is inderdaad niet erg die kan ik voorlopig goed gebruiken.
'You can be what ever you resolve to be'
-
Visje in het water
- 1000+

Leuk!
Porbeer er niet te veel aan te zitten, want dan valt het al uit elkaar, voor je het überhaupt verwerkt hebt
hihi 
Porbeer er niet te veel aan te zitten, want dan valt het al uit elkaar, voor je het überhaupt verwerkt hebt
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!