De Paracheirodon simulans uit onderstaande lijst wordt dus afgeraden, wat blijft er dan over wat wel aan te raden is?
Microdevario nana
M. kubotai
Danio margaritatus (niet te warm houden)
Pseudepiplatys annulatus
Carnegiella marthae
Paracheirodon simulans
Poecilia wingei
De Rasbora brigittae is eerder genoemd, dat in een school van 15 stuks? of 10 stuks?
Wat kan er nog bij? Ik lees dat honinggoerami's een optie kan zijn, maar misschien zijn Betta albimarginata of Betta imbellis een betere optie, of maakt dat niet uit? Van de 3 vind ik de Betta imbellis de mooiste vis.
Ga ik bij goerami's of betta's voor een koppel of is een verhouding 1 man / 2 vrouwen beter?
Op weg naar een beter visbestand
Re: Op weg naar een beter visbestand
Wij hebben in een 80cm showbak een schooltje P. simulans zwemmen.
Of liever gezegd 'staan'. Het schooltje heeft een duidelijke voorkeur voor een open plekje, en 'staan' daar de hele dag in de stroming.
Deze zitten op Puttens leidingwater gemixt met een 1/3 osmosewater. De 'verkoopdieren' zwemmen daarentegen op onverdund leidingwater. (Hier pH7,5, kH6-8, gH 8-10) Dit komt inderdaad niet heel erg overeen met hun natuurlijk milieu, maar ze groeien hier goed. Kleuren mooi en zijn alert.
Als je echt wilt kweken met zachtwater-vissen dan zul je de natuurlijke waterwaarden moeten nabootsen.
De eieren ontwikkelen zich anders niet goed.
Maar volwassen dieren doen het prima op 'gemiddeld' leidingwater. (enkele uitzonderingen daargelaten)
Ik ben bang dat de genoemde labyrinthvissen te territoriaal worden voor een 60cm gezelschapsaquarium.
De brigittae is zeker een optie. Deze blijven kleiner dan de simulans. Maar ook dit visje is mooier in een zachtwater-aquarium.
Bij labyrinthvissen zou ik voor 1/2 gaan.
Of liever gezegd 'staan'. Het schooltje heeft een duidelijke voorkeur voor een open plekje, en 'staan' daar de hele dag in de stroming.
Deze zitten op Puttens leidingwater gemixt met een 1/3 osmosewater. De 'verkoopdieren' zwemmen daarentegen op onverdund leidingwater. (Hier pH7,5, kH6-8, gH 8-10) Dit komt inderdaad niet heel erg overeen met hun natuurlijk milieu, maar ze groeien hier goed. Kleuren mooi en zijn alert.
Als je echt wilt kweken met zachtwater-vissen dan zul je de natuurlijke waterwaarden moeten nabootsen.
De eieren ontwikkelen zich anders niet goed.
Maar volwassen dieren doen het prima op 'gemiddeld' leidingwater. (enkele uitzonderingen daargelaten)
Ik ben bang dat de genoemde labyrinthvissen te territoriaal worden voor een 60cm gezelschapsaquarium.
De brigittae is zeker een optie. Deze blijven kleiner dan de simulans. Maar ook dit visje is mooier in een zachtwater-aquarium.
Bij labyrinthvissen zou ik voor 1/2 gaan.
Groetjes,
Noortje
Noortje
Post even gewijzigd, ik had het niet goed gelezen. Zowel de Goerami als Betta's zijn dus niet aan te raden. Wat kan ik dan nog als koppel of harem pakken?
Tateurndina ocellicauda? In koppel of harem van 1 man / 2 vrouw?
Hoe zit het met platy´s? Vind ik ook leuk, echter schrijft de ene website over platy's vanaf een 40cm aquarium en de andere vanaf 70cm, wat klopt? Kan het in mijn 60cm? Is een koppel voldoende of is ook hier een harem de voorkeur?
Zo nee, wat dan?
Tateurndina ocellicauda? In koppel of harem van 1 man / 2 vrouw?
Hoe zit het met platy´s? Vind ik ook leuk, echter schrijft de ene website over platy's vanaf een 40cm aquarium en de andere vanaf 70cm, wat klopt? Kan het in mijn 60cm? Is een koppel voldoende of is ook hier een harem de voorkeur?
Zo nee, wat dan?
Welk scholenvisje gaat het nu worden dan?
De B. brigittae?
Ik ben bang dat T.ocellicauda de brigittae's als lunch zien zodra ze groter worden.
Misschien dat een harempje Dario dario leuk is?
Plaatjes worden behoorlijk groot. Ik zou de 70cm-maatstaf aanhouden.
Daarnaast zijn het, net als de meeste levendbarende visjes, behoorlijk zenuwachtige zwemmers.
Als je toch graag levendbarende visjes als harempje wilt hebben, kan je eens kijken naar endlerguppen, of een kweekvarieteit daarvan.
De B. brigittae?
Ik ben bang dat T.ocellicauda de brigittae's als lunch zien zodra ze groter worden.
Misschien dat een harempje Dario dario leuk is?
Plaatjes worden behoorlijk groot. Ik zou de 70cm-maatstaf aanhouden.
Daarnaast zijn het, net als de meeste levendbarende visjes, behoorlijk zenuwachtige zwemmers.
Als je toch graag levendbarende visjes als harempje wilt hebben, kan je eens kijken naar endlerguppen, of een kweekvarieteit daarvan.
Groetjes,
Noortje
Noortje
-
Visje in het water
- 1000+

Als ik zie hoe groot mijn Platy's nu zijn.... nee ik zou ze niet in een 60cm bak doen. Ze hebben ook echt zwemruimte nodig.
Hoe lijkt je het volgende?
Groepje Boraras Brigittae
Groepje corydoras pygmaeus (Blijven niet alleen op de grond,zwemmen ook prachtig in een groepje door de bak heen)
En dan groep dwerggarnalen, zoals bijv. vuurgarnalen of citroengarnalen
Je hebt dan wat sierlijke kleur, wat stoere natuurlijk visjes en goede opruimers. Ze kunnen goed met elkaar overweg. Allen mooi van maat in een 60cm. Niet te groot, dus ze hebben genoeg ruimte, waardoor ze zich het beste voelen. ( wat je bak ook weer groter doet lijken, wat misschien een leuk bijkomstigheid is? )
Hoe lijkt je het volgende?
Groepje Boraras Brigittae
Groepje corydoras pygmaeus (Blijven niet alleen op de grond,zwemmen ook prachtig in een groepje door de bak heen)
En dan groep dwerggarnalen, zoals bijv. vuurgarnalen of citroengarnalen
Je hebt dan wat sierlijke kleur, wat stoere natuurlijk visjes en goede opruimers. Ze kunnen goed met elkaar overweg. Allen mooi van maat in een 60cm. Niet te groot, dus ze hebben genoeg ruimte, waardoor ze zich het beste voelen. ( wat je bak ook weer groter doet lijken, wat misschien een leuk bijkomstigheid is? )
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
Boraras Brigittae lijkt me zeker een optie en die is volgens mij ook goed verkrijgbaar.
Dario Dario is een nogal moeilijke eter als ik zo lees, dus die wil ik niet doen.
Ik denk dat ik het daar voorlopig maar eens bij laat als toevoeging.
Zal ik er 15 doen? Of beter 10?
Dario Dario is een nogal moeilijke eter als ik zo lees, dus die wil ik niet doen.
Ik denk dat ik het daar voorlopig maar eens bij laat als toevoeging.
Zal ik er 15 doen? Of beter 10?
Ik zou dan zeker voor de 15 gaan. Het zijn echt kleine visjes namelijk. 
Groetjes,
Noortje
Noortje
Ik kom ook de Hyphessobrycon amandae tegen, de vuurtetra. Hoe zijn daar de ervaringen mee in een 60cm?
Is dat aan of af te raden?
Is dat aan of af te raden?
Is voor zover ik weet een rustig 'standvisje'. Maar is bij de een schuwer dan bij de ander.
In ieder geval geen moeilijke eter.
In ieder geval geen moeilijke eter.
Groetjes,
Noortje
Noortje
Ook de Vuurtetra zou ik in een wat grotere bak houden ivm dezelfde reden als de P. simulans.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)