Huidtroebeling op de kop

Plaats reactie

Onderwerp auteur
waffel
0-200
0-200

Huidtroebeling op de kop

Bericht door waffel »

Zit met een probleempje waar ik niet direct een kant-en-klare oplossing voor vind, misschien kan iemand van jullie mij wel even verder helpen...

Het gaat om een soort huidtroebeling op de koppen van mijn dambordcichliden. Het mannetje heeft er al redelijk veel van afgezien, maar dit heeft dan ook met het feit te maken dat hij geregeld een pak slaag kreeg van andere bewoners, waarschijnlijk omdat hij zo verzwakt is geweest. De staartvin bij het mannetje is volgens mij dus geen vinrot, maar afkomstig door beten van andere vissen. Het gaat dus om die zwarte vlekken op zijn kop, onder het oog zie je een vrij grote zwarte vlek. Hij heeft ook een ingevallen buikpartij, maar ook hier denk ik dat het ligt aan het zich constant moeten verschuilen voor andere vissen. Ben er ondertussen wel in geslaagd om het mannetje er uit te halen, en in een rustiger bakje te zetten, zodat hij wat kan bekomen. Veel eetlust heeft hij echter nog niet, maar hij wordt nu wel niet meer lastig gevallen door andere vissen, dus nu hoop ik dat hij wat beter kan recupereren. Heb ook wat Fishtamines toegevoegd van Sera aan het water...
Afbeelding

Ook het vrouwtje heeft er wat last van, bij haar zie je die zwarte vlekken veel beter.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb al proberen te behandelen met standaard medicijnen zoals Exit en ESHA 2000, echter zonder veel succes. Ook met Sera Mycopur heb ik een behandeling geprobeerd, maar ook niet met het gewenste resultaat. Ik had al gedacht aan kieuw- of huidwormen, maar die zouden in principe moeten bestreden worden met dat Sera Mycopur medicijn. Een andere denkpiste is dat het aan de waterwaardes ligt. De PH ligt nog altijd rond de 7.4, en krijg ik niet veel lager momenteel. KH is momenteel 4 en GH is 8. Nitraat en nitriet zijn haast niet meetbaar, en het fosfaatgehalte ligt momenteel op 0,5 mg/liter. Ammonium- en ammoniakgehalte is 0,0 mg/liter. Buiten de PH die lichtjes te hoog is, zie ik niet direct slechte waterwaardes.

Momenteel weet ik niet dus goed meer wat ik er moet aan gaan doen, ik zou graag eerst een juiste diagnose hebben, alvorens weer naar medicijnen te grijpen zonder dat ik goed weet wat het is. Dus mocht iemand weten waar het hier over gaat, dan hoor ik dat graag!

Mvg Hans

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Huidtroebeling op de kop

Bericht door Kees »

Kan het probleem niet echt zien zo op de foto.
Zo lijkt het wel gewoon tekeningen die op de huid horen.
Zou in ieder geval ff stoppen met medicatie en rust geven, medicijnen zijn best stressvol voor vissen.
Wel goed verversen, 30 tot 40% elke 3e of 4e dag en een keertje ectopur van Sera kan ook nooit kwaad en dan gewoon aankijken hoe het ontwikkeld.
Wat je PH aangaat, HS heeft Oack extract wat goed werkt, maar kan wel een gemeen scherp goedje zijn.
Als je het gaat gebruiken, niet overdoseren en de dosis eerst een beetje mengen in een liter aquarium water en voorzichtig verspreiden in de bak.
Moet wel zeggen dat het goedje wel goed werkt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie