Is elke week de bak verversen wel nodig?

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Verversen, iedereen kent het wel. De meesten doen het 1 keer per week. Maar is dat wel nodig? Kunnen we het niet 1 keer per 2 weken doen? Zit er dan nog verschil in qua bakken, filters enz.? Wat kunnen de gevolgen zijn van minder verversen?

Vandaar de vraag:

Brand los. :D
Mocht je in discussie willen gaan, let er dan wel op dat je de ander in zijn/haar waarde laat! :vis:

Mitchel
1000+
1000+

Re: Is elke week de bak verversen wel nodig?

Bericht door Mitchel »

Ik ververs 1 keer in de 2 weken 30% van mijn bak. Dat doe ik nu alleen, omdat er nog geen vis in zit. Als er wel vis in komt doe ik het 1 keer per week 30%.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Noomii
200-400
200-400

Bericht door Noomii »

Licht eraan, hoe grote vervuilers zijn het, ik doe wel 1 x in de week 30%, het zijn niet zo'n vervuilers, maar mijn vissen merk ik wel dat ze het wel fijn vinden een verversing.

Indomie
1000+
1000+

Bericht door Indomie »

Ik ververs meestal 1x in de 2 a 3 weken en dat gaat gwn goed eigenlijk :) Ik moet er wel ff bijzeggen dat mijn bak niet heel erg zwaar bevolkt is...

dickportugal
1000+
1000+

Bericht door dickportugal »

Ik ververs elke week een procent of 15 en tot nu toe gaat dat goed. Ik zuig dan ook gelijk de bodem af. :lol:

Ronald C.
200-400
200-400

Bericht door Ronald C. »

ik ververs 1 maal in de 2 a 3 weken ca. 30%. Hevel water af met een slang waarbij ik dan meteen bodemvuil verwijder. Vissen doen het er goed op. Merk wel dat ze het fijn vinden. Zorg dan ook altijd dat het water een paar graden kouder is dan in de bak. Temperatuurdaling simuleert een tropische regenbui. Merk bij de cichliden dat dit aanzet tot paaigedrag.

AirWarrior Utrecht
400-600
400-600

Bericht door AirWarrior »

Elke zondag word er hier onderhoud gepleegd aan alle bakken. (worden er steeds meer).
We verversen dan ook ongeveer 1/3 van het water.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Geheel afhankelijk van het formaat van je bak, het formaat van je filter t.o.v. je bak, type filter en filtermateriaal, het aantal vissen dat je erin hebt zitten, de soorten die je erin hebt zitten, hoeveelheid planten, verlichting (zowel tijd als kleur), plek in de kamer (i.v.m. UV en alggroei), hoeveelheid voer die je erin gooit..... en nog zooooveel meer. Zoals met eigenlijk alles in deze hobby: Er is geen één algehele waarheid.
Ik ben er van overtuigt dat het voor sommige bakken onzin is om iedere week te verversen.
kom je meer op de volgende vraag terecht:
Ververs ik iedere week?
Met mijn huidige bezetting? Nee, absoluut niet.
Ik heb 2 filters op mijn grote bak die ieder opzich al genoeg zijn en mijn bezetting is zo laag, dat ik eerder streef naar 10 á 15% elke 3 weken, maar soms wordt dat ook wel uitgesteld :roll:
Overigens hou ik wel gewoon mijn waterwaarden bij.
pH, KH, NO3, PO4. Als je het mij vraagt de 4 belangrijkste waarden.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

is per bak verschillend idd.
meestal ververs ik 1x per week 1/3, soms sla ik een weekje over.
sinds de Molly`s eruit zijn, wordt er veel minder vervuild, dus heb ik met verversen geen haast ;)
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Eerst ververste ik ieder vrijdag nu sla ik soms eens een weekje over en dat levert geen problemen op.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Hier gaat ook elke week een verse plons water in, en ook hier sla ik eens een weekje over wat geen problemen op levert.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

MartijnFish
1000+
1000+

Bericht door MartijnFish »

Hier is in de vakantie 4 weken niet ververst, en ik moet zeggen, mijn kwarium lijdt er niet onder.
Maar ik ververs ongeveer 10 procent in de 3/2 weken? niet heel veel, maar ik heb ook niet zoveel vervuilers.
Groeten, martijn

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Daar is denk ik maar één antwoord op: Meten is weten. Als de Nitraat boven een bepaalde grens uitstijgt (hoe lager hoe beter, maar sommige soorten kunnen wel wat meer hebben), moet je verversen. Je zult merken dat daar vanzelf een regelmaat inkomt.

Nitraat is niet het enige dat je regelmatig uit je water wilt halen / verdunnen, maar wel een goede indicatie.

Larske
0-200
0-200

Bericht door Larske »

Ik ververs zodra mijn water waardes aangeven dat dat nodig is, waarom zou ik anders willen verversen? Ik heb ook geen last van groen of bruin water oid. Verversen doe ik afhankelijk van de waterwaardes of met leiding water of met osmose water.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Voor mezelf vind ik het een prettig idee dat de bak fris, helder en schoon is vooral ook omdat ik een bodem vol met vervuilende L nummers heb. Daarom ververs ik standaard elke zondag minstens 1/4e van de bak wat neerkomt op een kleine 100 lt. Bij het weer vullen sproei ik ook even lekker al het bodemvuil richting aanzuig korf zodat het wat schoner is op de bodem. Een keer per maand hevel ik echtde bodem lekker af omdat die vieze resten natuurlijk ook steeds vervuilend blijven werken.
Ik heb er een flinke pomp op zitten die ik maar een keer of 3 per jaar schoon hoef te maken.

Zoals anderen hierboven al zeiden vul ik de bak dan weer aan met koeler water en ik merk telkens aan het gedrag van vooral de cory's dat dit enorm wordt gewaardeerd.