Waaiergarnaal blokkeerd uitgang holletje
Waaiergarnaal blokkeerd uitgang holletje
Ik heb nog een Aziatische waaiergarnaal een blauwe. Dit is een behoorlijke grote hij is nu denk ik een cm of 6.
Deze zit in holling van een stuk hout. Maar ook in die holling zitten 2 clownbotia's. Die zaten er eerst. Maar sinds die garnaal vooraan ik dat holletje zit, zie ik die clownbotia's nooit meer ook niet 's-nachts.
Nu is mijn vraag is het mogelijk dat die garnaal de uitgang zo blokkeerd dat die clownbotia's er niet meer uit kunnen?
Dit is nu al een week of 3, ik geprobeerd om die garnaal eruit te halen maar dit lukt niet.
Zouden de clownbotia's dood zijn of wat denken jullie ervan want ik ga me nu toch zorgen maken.
Deze zit in holling van een stuk hout. Maar ook in die holling zitten 2 clownbotia's. Die zaten er eerst. Maar sinds die garnaal vooraan ik dat holletje zit, zie ik die clownbotia's nooit meer ook niet 's-nachts.
Nu is mijn vraag is het mogelijk dat die garnaal de uitgang zo blokkeerd dat die clownbotia's er niet meer uit kunnen?
Dit is nu al een week of 3, ik geprobeerd om die garnaal eruit te halen maar dit lukt niet.
Zouden de clownbotia's dood zijn of wat denken jullie ervan want ik ga me nu toch zorgen maken.
Groetjes Anietake,
Gezelschapsaquarium 150x60x60
Re: Waaiergarnaal blokkeerd uitgang holletje
Botia's zijn best wel schuwe vissen en ik dacht ook avond of nachtdieren. zolang hij nog kleur heeft is hij nog niet dood
Ze zoeken inderdaad vaak van die hele krappe spletten op om te gaan schuilen.
Als hij blauw is, is dit zeer waarschijnlijk niet de Aziatische waaierhandgarnaal maar de Afrikaanse waaierhandgarnaal. Deze word ongeveer een 15 cm.
Ja Dante, je hebt inderdaad gelijk want hij wordt 15 cm.
Groetjes Anietake,
Ik wist dat het schuwe vissen waren. Maar mijn Clown Botia zwemmen eigenlijk bijna de hele dag rond. En sinds die garnaal voor hun holletje is gaan zitten zie ik ze dus nooit meer. Ook niet 's-avonds of 's-nachts. Ik weet dus niet of ze hun kleur nog hebben want ik kan ze niet meer zien. Ook als ik die stronk eruit haal dan kan ik niets zien, en die garnaal krijg ik er dan niet uit want die kruipt nog verder het holletje in.kevin schreef:Botia's zijn best wel schuwe vissen en ik dacht ook avond of nachtdieren. zolang hij nog kleur heeft is hij nog niet doodZe zoeken inderdaad vaak van die hele krappe spletten op om te gaan schuilen.
Dus ik vraag me af of die garnaal zo de boel blokkeerd dat die clownbotia's er niet meer uit kunnen, zij zijn namelijk al een cm of 10.
Groetjes Anietake,
Het lijkt mij dat een botia wel opgewassen is tegen een garnaal. Maar ik zal Markjansen is vragen om zijn mening hierover.
-
Gast
Dat de clowns die waaierhand tijdens het vervelen nog niet hebben opgepeuzeld... Mijn kubotai maakten iig bij de eerste vervelling van mijn afrikaan korte metten ermee... Moest ze in het verleden onverhoopt samenzetten en dit ging eigenlijk goed. Heb er toen niet meer aan gedacht dat bij de eerst volgende vervelling het beestje een lekkere snack was.
Zolang de garnaal zijn harnas nog heeft kan hij of zij ze nog wel redelijk van zich afhouden.
Maar deze garnaal heeft geen afweer enige wat het kan is zich uit de voeten maken en dat kunnen ze heel goed. Het lijkt mij ook stug dat 2 clowns van 10cm een probleem met deze deurwachter hebben. Zodra een clown/grote vis te dichtbij komt schieten ze meestal al weg.
Verder zijn clowns goed in verstoppen zeker met maar 2 vissen laten ze zich niet altijd zien. Heb zelfs meegemaakt dat ik een soort van mij ruim een maand niet zag terwijl ik er toch 6 van de soort in had zitten.
Clowns zijn wel wat minder schuw in het algemeen... zeker als ze wat groter zijn. Maar als je je echt zorgen maakt zul je opzoek moeten gaan. gewoon met een stokje een beetje wroeten op moeilijk bereikbare plaatsen. dan moeten ze wel te voorschijn komen.
Zolang de garnaal zijn harnas nog heeft kan hij of zij ze nog wel redelijk van zich afhouden.
Maar deze garnaal heeft geen afweer enige wat het kan is zich uit de voeten maken en dat kunnen ze heel goed. Het lijkt mij ook stug dat 2 clowns van 10cm een probleem met deze deurwachter hebben. Zodra een clown/grote vis te dichtbij komt schieten ze meestal al weg.
Verder zijn clowns goed in verstoppen zeker met maar 2 vissen laten ze zich niet altijd zien. Heb zelfs meegemaakt dat ik een soort van mij ruim een maand niet zag terwijl ik er toch 6 van de soort in had zitten.
Clowns zijn wel wat minder schuw in het algemeen... zeker als ze wat groter zijn. Maar als je je echt zorgen maakt zul je opzoek moeten gaan. gewoon met een stokje een beetje wroeten op moeilijk bereikbare plaatsen. dan moeten ze wel te voorschijn komen.
Inderdaad Mark, hartelijk bedankt, ook Kevin bedankt.mark janssen schreef:Dat de clowns die waaierhand tijdens het vervelen nog niet hebben opgepeuzeld... Mijn kubotai maakten iig bij de eerste vervelling van mijn afrikaan korte metten ermee... Moest ze in het verleden onverhoopt samenzetten en dit ging eigenlijk goed. Heb er toen niet meer aan gedacht dat bij de eerst volgende vervelling het beestje een lekkere snack was.
Ik was natuurlijk al gaan wroeten want ik maakte me toch echt zorgen.
Maar ik kon natuurlijk niks vinden. Maar vanmiddag kwam 1 van de clownbotia's voor den dag. Dus ik denk dat het inderdaad met hun wel oké is. Maar zijn de garnalen nergens meer te vinden, alleen een Aziatische.
Maar ook die zullen zich wel verstopt hebben. Ik zal nog eens gaan kijken en anders dan wacht ik maar geduldig af.
Het zal wel los lopen. Ben al blij dat ik clownbotia heb gezien, ik dacht echt dat deze gesneuveld waren.
Groetjes Anietake,
Misschien dat de garnaal gaat vervellen, dan zal hij zich wel moeten verstoppen uit Mark zijn verhaal te vernemen.
Ja dat zal het wel zijn. Want ik zie de garnaal nu ook nergens meer.
Groetjes Anietake,
-
Gast
dan hoop ik dat die garnaal zich héél goed weet te verstoppen. want één keer proefen of merken dat het een zacht/lekker hapje is dan is de garnaa zijn leven niet meer zeker. De waaierhand heeft niet de mogelijkheid om een botia af te schrikken met scharen of iets dergelijks...
Nou Mark dan denk ik dat het er somber uitzietmark janssen schreef:dan hoop ik dat die garnaal zich héél goed weet te verstoppen. want één keer proefen of merken dat het een zacht/lekker hapje is dan is de garnaa zijn leven niet meer zeker. De waaierhand heeft niet de mogelijkheid om een botia af te schrikken met scharen of iets dergelijks...
Maar die grote blauwe die voor de clownbotia's zaten die is niet meer te vinden en trouwens die andere blauwe ook niet meer. Dus dan denk ik dat ze gesneuveld zijn. Maar ik zal nog eens heel goed zoeken.
Dan hoop ik toch dat ze zich goed verstopt hebben. Ik heb inmiddels wel 1 clownbotia weer gezien.
Groetjes Anietake,
nou eet smakkelijk dan
Shit zeg
Shit zeg
mijn clownbotia had laatst ook een goede verstopplek gevonden, hij is daar een aantal maanden blijven zitten dus ik dacht dat ie dood was, ik heb toen een beetje een verbouwing gehouden en nu zwemmen ze weer rond
Eindelijk een aquarium.....