Je moet bij deze vissen niet zozeer kijken naar het aantal liters dat je bak heeft. het karakter van de vis bepaald een groot gedeelte.
Een syno komt graag op de bodem en daar zullen je slakkenhuis bewoners minder blij van worden. Een tretocephalus gebruikt een groot teretorium en zal dit dan ook ten alle tijden op eisen.
Een leloupi is een redelijk vredelievende vis zolang hij niet in de paar tijd komt, hij zwemt relatief veel in de middenlaag van je aquarium en daar zitten doorgaan geen andere vissen als je het zou combineren met een juliodochromis soort die veel tussen de rotsen zitten.
Ik heb in het verleden de Dickfeldi gehad met regelmatig jongbroed
Om je een idee te geven, ze namen hier zowat de gehele rechter stapel rotsen in beslag.
In de linker stapel had ik een koppel
Altolamprologus compressiceps zitten.
In het open water een tretocephalus (man) en een harem Neolamprologus modestus en in de bovenlaag een stuk of 15 Cyprichromis leptosoma.
Dit alles was in een 160x60x60 aquarium en vond hem qua bestand lekker rustig. Ondanks dat de dickfeldi hun broedsel sterk verdedigde bleef er toch maar bar weinig van over, er werd echt jacht gemaakt op de jongen en truckjes uitgehaald om pa en ma van de jongen af te leiden.
Moet wel zeggen dat er vrij veel wildvang tussen zat en daar zie je doorgaans hun echte gedrag nog terug en kan het sneller leiden tot conflicten in je aquarium is mijn ervaring.