Melanotaenia herbertaxelrodi vs Mastacembelici.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Melanotaenia herbertaxelrodi vs Mastacembelici.

Bericht door Vlekkie »

Gegroet iedereen! :lol:

Ik zou te weten willen komen of een Melanotaenia herbertaxelrodi veilig is bij een Mastacembelus armatus of een Mastcembelus erythrotaenia (in beide gevallen, max 60 cm lengte)? Of loopt de Melanotaenia het risico verorberd te worden, ondanks zijn relatief hoge lichaamsbouw? :?:

Misschien weet een van u wel het antwoord. :D

Hartelijk dank! :tums:
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Melanotaenia herbertaxelrodi vs Mastacembelici.

Bericht door Laurens »

Ik vrees dat dat tegen gaat vallen. Is het niet handig om een regenboog uit te zoeken die wat groter wordt? M. affinis, M. lacustris, M. trifasciata, M. splendida...
Dan nog kan ik niet garanderen dat het goed gaat :?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Ik dank je voor je reactie, beste Laurens! :tums:

Ik heb nochtans al contact gehad met iemand die de armatus heeft zitten en, volgens hem, kijkt hij niet naar visjes die groter zijn dan Guppen. Dit maakt de verleiding wel erg groot. :D

Ik vroeg dit omdat ik op zoek ben naar een schoolvisje om bij mijn Uaru's en Heros notatus te plaatsen. Zoals je weet, laten die vissen ook het gebruik van kleinere soorten toe (alhoewel, je hoeft nu ook niet te overdrijven). Dit schoolvisje MOET in de bovenste helft van je aquarium opereren en MOET bestand zijn tegen water van 30 graden. Meteen ook de reden waarom twee van je alternatieven jammer genoeg niet kunnen (M. lacustris (hetgeen het beste alternatief zou zijn) en M. splendida (beide soorten houden niet van warm water; tussen de 20 en de 25 graden)). Daarnaast hen ik de herbertaxelrodi gekozen omwille van zijn kleur, die, naar mijn smaak, goed gaat bij de Uaru en de Heros notatus. :roll:

Ik vrees namelijk dat ik mijn eerste keuze, de Hemiodopsis gracilis, niet zal kunnen vinden, als de tijd zover is. Terwijl de herbertaxelrodi - net als andere regenboogvissen - makkelijk te vinden is. ;)

Kent er iemand nog een schoolvisje dat 30 graden kan verdragen, in de bovenste helft van je aquarium opereert en van kleur niet vloekt bij een Uaru amphiacanthoides en een Heros notatus??? :mrgreen:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Heb je al eens proberen te zoeken in onze Database met het filter kun je bepaalde waterlagen selecteren.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Kevin schreef:Heb je al eens proberen te zoeken in onze Database met het filter kun je bepaalde waterlagen selecteren.
Hartelijk bedankt voor je tip, beste Kevin! :duim:

Maar, eh... Het lukt mij niet om iets op te zoeken in jullie databestand... :( Om te beginnen ken ik geen enkele Nederlandse naam. Ik ben eerder bekend met de Latijnse namen omdat ik, onder andere, meer informatie vindt (internationaal) over een een visje dan met de Nederlandse naam (enkel Nederlands taalgebied). Daarnaast heb ik geen idee tot welke familie ze behoren, laat staan de Nederlands naam ervan. :roll:

Ik heb het gisteren geprobeerd, tot vijfmaal toe, enkel om te merken dat de visjes die ik zoek niet blijken te bestaan. Terwijl ik er toch een aantal van ken... Afbeelding

Laurens schreef:Ik vrees dat dat tegen gaat vallen. Is het niet handig om een regenboog uit te zoeken die wat groter wordt? M. affinis, M. lacustris, M. trifasciata, M. splendida...
Dan nog kan ik niet garanderen dat het goed gaat :?
Ik heb er een nachtje over geslapen, heb me verder geinformeerd (zo blijkt de M. lacistrus toch in waters zijn teruggevonden van 30 graden) en lopen prakkizeren over je voorstel. En, ik ben tot de conclusie gekomen dat een blauw schoolvisje helemaal niet zal misstaan met het geel van de Uaru's en de Heros notatus en tegen een donker decor. Dus, je voorstel om de M lacistrus te nemen i.p.v. de M. herbertaxelrodi is zo gek nog niet, beste Laurens. :D

Bedankt voor deze tip, want ik was er zelf nooit opgekomen! :duim:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Hansopje
0-200
0-200

Bericht door Hansopje »

Melanotaenia lacustris zijn gevangen in Lake Kutubu en de Soro rivier op Nieuw Guinea. De watertemperatuur varieert tussen de 21 en 25 graden met een pH van 8,5-9,0. Het is het tweede grootste meer op het eiland en zo groot dat die temperatuur nooit 30 graden zal worden. Het is ook de enige vindplaats van lacustris, dus leeft de vis echt niet in waters van 30 graden. De vissen zijn wel sterk en houden het ook best wel even vol in die temperatuur, maar duidelijk moet zijn dat je ze geen recht aandoet om ze permanent in die warmte te houden. Ik zou het dus niet doen. Er zijn geen regenboogvissen die het lang goed doen bij die temperatuur.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Je kan toch op waterlaag zoeken en geen naam ingegeven?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Hansopje schreef:Melanotaenia lacustris zijn gevangen in Lake Kutubu en de Soro rivier op Nieuw Guinea. De watertemperatuur varieert tussen de 21 en 25 graden met een pH van 8,5-9,0. Het is het tweede grootste meer op het eiland en zo groot dat die temperatuur nooit 30 graden zal worden. Het is ook de enige vindplaats van lacustris, dus leeft de vis echt niet in waters van 30 graden. De vissen zijn wel sterk en houden het ook best wel even vol in die temperatuur, maar duidelijk moet zijn dat je ze geen recht aandoet om ze permanent in die warmte te houden. Ik zou het dus niet doen. Er zijn geen regenboogvissen die het lang goed doen bij die temperatuur.
Dan is de info die ik gelezen heb, blijkbaar verkeerd. Als mijn eerste opmerking inderdaad de juiste blijkt te zijn, moet ik op zoek naar een alternatief (ik heb een 16 cm schoolvisje op het oog, nl. de Hemiodopsis gracilis (of een familielid), en dat visje voldoet aan alle voorwaarden maar ik weet niet of het aangeboden wordt tegelijkertijd als ik m'n cichliden in de bak zet of binnen enkele maanden daarna). :lol:

T.a.v. de hoge temperatuur, wel geen enkel visje is 'gemaakt' om constant op 30 graden gehouden te worden. Toch weet ik dat het gebeurt in discusbakken, bijvoorbeeld. Nu, voor de Uaru is zo'n hoge temperatuur ook niet constant vereist. Alleen de eerste maanden, vertellen ze hier. ;)

Wat zou jij dan voorstellen als schoolvis (je kent de voorwaarden)?

Kevin schreef:Je kan toch op waterlaag zoeken en geen naam ingegeven?
Zal het nog eens proberen. Ben direct bij je terug.
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Kevin schreef:Je kan toch op waterlaag zoeken en geen naam ingegeven?
Dat werkt, inderdaad! :jippie: :banana1: :jippie:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Precies en zou kun je op alles afzonderlijk zoeken maar ook combinaties maken, heel handig en precies de reden waarom we hem zo gemaakt hebben.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Bedankt voor de tip, beste Kevin! :buiging: :tums: :buiging:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

peterdenhaag53
1000+
1000+

Bericht door peterdenhaag53 »

Ja, de database is een fijn iets hier.
Ik ben hem momenteel ook aan het gebruiken voor mijn toekomstige bewoners in de 150 cm.

Ben benieuwd Vlekkie naar jullie uiteindelijke bestand.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53