In 2008 is over dit onderwerp al een topic gemaakt, maar het is, denk ik, tijd voor een nieuw topic. Inmiddels zijn we 4 jaar verder, en in die tussentijd zijn er natuurlijk dingen veranderd.
Tegenwoordig zijn er veel meer soorten verlichting dan vroeger. Denk bijvoorbeeld maar aan ledverlichting.
Vandaar de vraag:
Welke verlichting gebruik jij, en waarom?
Idee van Bertus.
Welke verlichting en waarom?
Re: Welke verlichting en waarom?
Ik heb zelf een aquarium gekozen met de nieuwe T5 lampen. Deze technologie verhoogt de lichtsterkte invergelijk met de T8 verlichting met 150 procent, daarop zitten reflectoren voor meer licht opbrengst in de bak. Op advies van de dierenspeciaalzaak gebruik ik de lampen van JBL, de topic (4000K) voor de planten en aan de voorzijde de color voor het kleuren van de vissen. Mijn planten doen het hier zeer goed op, alleen heb ik het idee dat door de T5 welk door zijn lichtsterkte dieper in de bak komt mijn anubias en javamos naar geel verkleuren. Binnenkort haal ik mijn reflectoren eens weg om te kijken hoe mijn planten het gaan doen.
Wanneer mijn hoofd verlichting uit gaat gebruik ik led verlichting om de verduistering na te bootsen, dit is puur omdat ik het mooi vind. Mijn vissen zijn er inmiddels aan gewent en zoeken dan hun plekje weer op waar ze in het donker verblijven.
Wanneer mijn hoofd verlichting uit gaat gebruik ik led verlichting om de verduistering na te bootsen, dit is puur omdat ik het mooi vind. Mijn vissen zijn er inmiddels aan gewent en zoeken dan hun plekje weer op waar ze in het donker verblijven.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Gebruik tegenwoordig LED verlichting 3 witte smd strips en 3 RGB smd strips. die rgb gestuurd via een controller. dus kan zonsopkomst tot zonsondergang en maanlicht en alles simuleren 
en dat scheelt best, er zaten 2 TL's boven van 58W per stuk, nu 6 smd strips van 6W per stuk in.
en dat scheelt best, er zaten 2 TL's boven van 58W per stuk, nu 6 smd strips van 6W per stuk in.
Zelf heb ik hier 2 TL-lampen van Philips. Om precies te zijn, is het 1 TL-D Master Philips 830 en 1 TL-D Master Philips 840. Beiden zijn, zo uit mijn hoofd, 30 watt. De 830 zit achterin, de 840 voorin
Alles doet het er hier prima op, en vind zelf de kleurcombinatie ook erg mooi
Daar gaat alles om, toch? 
Alles doet het er hier prima op, en vind zelf de kleurcombinatie ook erg mooi
Jep 
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Haha jij hoeft zelf nog niet je rekening te betalenFabian schreef:Zelf heb ik hier 2 TL-lampen van Philips. Om precies te zijn, is het 1 TL-D Master Philips 830 en 1 TL-D Master Philips 840. Beiden zijn, zo uit mijn hoofd, 30 watt. De 830 zit achterin, de 840 voorin![]()
Alles doet het er hier prima op, en vind zelf de kleurcombinatie ook erg mooiDaar gaat alles om, toch?
Ik heb een Juwel daylight achter en een Juwel color voorin.
Dit geeft een mooi heldere kleur. niet gelig of zo,want daar houd ik niet van.
Waarom Juwel: Simpel...er zijn geen Philips t5 lampen voor een Juwel meterbak te krijgen en Dennerle etc werd erg prijzig met de bezorgkosten als ik ze zou moeten bestellen. Want te koop zijn die hier nergens.
Maar het werkt prima zo,dus ik ben tevreden.
Dit geeft een mooi heldere kleur. niet gelig of zo,want daar houd ik niet van.
Waarom Juwel: Simpel...er zijn geen Philips t5 lampen voor een Juwel meterbak te krijgen en Dennerle etc werd erg prijzig met de bezorgkosten als ik ze zou moeten bestellen. Want te koop zijn die hier nergens.
Maar het werkt prima zo,dus ik ben tevreden.
Het energieverbruik hier thuis is gedaald ten opzichte van vorig jaar, ondanks dat de meterbak in huis is gekomen...Stefan schreef:Haha jij hoeft zelf nog niet je rekening te betalenFabian schreef:Zelf heb ik hier 2 TL-lampen van Philips. Om precies te zijn, is het 1 TL-D Master Philips 830 en 1 TL-D Master Philips 840. Beiden zijn, zo uit mijn hoofd, 30 watt. De 830 zit achterin, de 840 voorin![]()
Alles doet het er hier prima op, en vind zelf de kleurcombinatie ook erg mooiDaar gaat alles om, toch?
![]()
Is de controller automarisch of met je deze met de hand bedienen, ik doel hier op de opkomst/ondergang simulatie.Stefan schreef:Gebruik tegenwoordig LED verlichting 3 witte smd strips en 3 RGB smd strips. die rgb gestuurd via een controller. dus kan zonsopkomst tot zonsondergang en maanlicht en alles simuleren
hahaha jeetje, dat kan ik niet zeggen toen die 160er er kwam....Fabian schreef:Het energieverbruik hier thuis is gedaald ten opzichte van vorig jaar, ondanks dat de meterbak in huis is gekomen...Stefan schreef:Haha jij hoeft zelf nog niet je rekening te betalenFabian schreef:Zelf heb ik hier 2 TL-lampen van Philips. Om precies te zijn, is het 1 TL-D Master Philips 830 en 1 TL-D Master Philips 840. Beiden zijn, zo uit mijn hoofd, 30 watt. De 830 zit achterin, de 840 voorin![]()
![]()
geheel automatisch. hij moet alleen snachts even gereset worden met een tijdschakellaar.... dan staat ie wel 1 hele minuut uit....omdat de timer in dat ding zelf niet zo nauwkeurig is dat ie precies 1 dag kan doen.kellyjack schreef:Is de controller automarisch of met je deze met de hand bedienen, ik doel hier op de opkomst/ondergang simulatie.Stefan schreef:Gebruik tegenwoordig LED verlichting 3 witte smd strips en 3 RGB smd strips. die rgb gestuurd via een controller. dus kan zonsopkomst tot zonsondergang en maanlicht en alles simuleren