Blauw Alg
Blauw Alg
Ik heb helaas last van Blauw Alg vandaag heb ik mijn waardes gestest en wat blijkt mijn Nitraat is veel te hoog
Waardes:
pH 7,5-8
KH 4
NO2 0,05
NO3 30
Nu wil ik een soort van behandel plan opstellen ik dacht aan:
- veel water ververssen
- minder voeren
- planten toevoegen
Maar wat moet ik met mijn filter materiaal doen?
Plantenvoeding moet ik denk ik zo i zo achterwege laten. Toch?
Alvast bedankt
Waardes:
pH 7,5-8
KH 4
NO2 0,05
NO3 30
Nu wil ik een soort van behandel plan opstellen ik dacht aan:
- veel water ververssen
- minder voeren
- planten toevoegen
Maar wat moet ik met mijn filter materiaal doen?
Plantenvoeding moet ik denk ik zo i zo achterwege laten. Toch?
Alvast bedankt
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
Re: Blauw Alg
Blauwalg heeft niet zozeer met nitraat te maken maar met fosfaat ( po4)..het is een bacterie ( en geen alg) die zich voedt met PO4. De NO3 heeft er wel mee te maken in relatie tot de PO4.
Proberen zoveel mogelijk van de blauwalg afhevelen en idd water verversen, eventueel een PO4 en NO3 absorberend filtermateriaal in de filter stoppen.
Het is een vies, stinkend goedje dat ook gevaarlijk voor de mens is, dus best wel handschoenen dragen of zeer goed jouw handen wassen.
Je bent toch zeker dat het blauwalg is hé? heb je een foto?
Proberen zoveel mogelijk van de blauwalg afhevelen en idd water verversen, eventueel een PO4 en NO3 absorberend filtermateriaal in de filter stoppen.
Het is een vies, stinkend goedje dat ook gevaarlijk voor de mens is, dus best wel handschoenen dragen of zeer goed jouw handen wassen.
Het blijft een vervelende ´alg´, die blauwe. Bij een bak heb ik dagelijks ververst, van alles gedaan met fosfaatvangers (Phosvec vloeistof, Phosvec filtermateriaal), minder voeren, minder fel belichten, en het bleef komen. (Bak gewoon weggedaan uit frustratie). De andere bak kreeg blauwalg op een bepaald moment, en ik heb niks gedaan. Gewoon rustig afwachten, wel wat minder gevoerd en na een paar weken trok het gewoon weer weg. Ik weet dus niet welk advies het beste is, maar heel veel acties ondernemen verstoort ook ´de biologie´van de bak, en dat werkt ook niet... het is allemaal wat....
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Dankjulliewel voor jullie snelle reacties
Hoeveel % aan waterverversen andviseren jullie en wat moet ik doen met mijn filtermateriaalen extra goed schoonmaken of een gedeelte vervangen? (foto komt eraan)
Ik weet idd dat het de realatie is tussen nitraat en fosfaat. Ik heb nog niet van die absorberende filtermateriaal gehoord eens kijken wat dat is. (dankje voor de tip)Eska schreef:Blauwalg heeft niet zozeer met nitraat te maken maar met fosfaat ( po4)..het is een bacterie ( en geen alg) die zich voedt met PO4. De NO3 heeft er wel mee te maken in relatie tot de PO4.
Hoeveel % aan waterverversen andviseren jullie en wat moet ik doen met mijn filtermateriaalen extra goed schoonmaken of een gedeelte vervangen? (foto komt eraan)
Heb al blauw alg ervaring en kwam er toen ook niet vanaf met maar gewoon afwachten. Daarom wil ik nu wel echt actie ondernemen. Al snap ik wel wat je bedoeld.Patman schreef:Het blijft een vervelende ´alg´, die blauwe. Bij een bak heb ik dagelijks ververst, van alles gedaan met fosfaatvangers (Phosvec vloeistof, Phosvec filtermateriaal), minder voeren, minder fel belichten, en het bleef komen. (Bak gewoon weggedaan uit frustratie). De andere bak kreeg blauwalg op een bepaald moment, en ik heb niks gedaan. Gewoon rustig afwachten, wel wat minder gevoerd en na een paar weken trok het gewoon weer weg. Ik weet dus niet welk advies het beste is, maar heel veel acties ondernemen verstoort ook ´de biologie´van de bak, en dat werkt ook niet... het is allemaal wat....
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
Even snel een foto gemaakt

Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
Ja, dat is blauwalg ;-)
Deze zou ik zeker afhevelen als het lukt...
Deze zou ik zeker afhevelen als het lukt...
-
peterdenhaag53
- 1000+

Lastig om weg te krijgen dat blauwalg.
Proberen om zoveel mogelijk weg te halen.
Ik heb het een keer weggekregen met BlueExit van Easylife.
Proberen om zoveel mogelijk weg te halen.
Ik heb het een keer weggekregen met BlueExit van Easylife.
Dnakjewel ga eens kijken naar dat spul
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
Flinke waterwissel is intussen gedaan. Eens kijken wat dat opleverd. Ik heb zo goed als alle blaualg verwijderd.
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
Naast dat ik het heb vermeld in mijn eigen topic wil ik ook hier nog even vermelden dat de eerste dosis blue exit van easy-life er vandaag in is gegaan. 
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
De blauwalg was weg maar is nu helaas weer terug.
Mijn waardes zijn:
pH = 7,5
KH = 4
NO2 = 0,1!!
NO3 = 20
PO4 = 0
De NO3 is aan de hoge kant en de NO2 is ook te hoog. Dat betekent meer waterverversen. Ik vind het alleen raar dat dit volgens de redfield ratio berekening net ongunstige omstandigheden zijn voor blauwalg.
Kunnen jullie wat tips geven over hoe ik het nu het beste kan aanpakken?
Mijn waardes zijn:
pH = 7,5
KH = 4
NO2 = 0,1!!
NO3 = 20
PO4 = 0
De NO3 is aan de hoge kant en de NO2 is ook te hoog. Dat betekent meer waterverversen. Ik vind het alleen raar dat dit volgens de redfield ratio berekening net ongunstige omstandigheden zijn voor blauwalg.
Kunnen jullie wat tips geven over hoe ik het nu het beste kan aanpakken?
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
Moet je bij blauwalg niet verduisteren?
Ik heb het nu namelijk in de Nano die staat in te draaien en dus alleen plantjes bevat en ik heb de bak nu 5 dagen duister staan.
Ik heb het nu namelijk in de Nano die staat in te draaien en dus alleen plantjes bevat en ik heb de bak nu 5 dagen duister staan.
Dat kan je doen maar dat is niet goed voor de planten. Ik doe dat liever niet.
Ik ga gewoon meer verversen en de bodem stofzuigen.
Ik ga gewoon meer verversen en de bodem stofzuigen.
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
al eens aan barley straw extract gedacht?