Rhinogobius wui, koppel een must?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Visje in het water
1000+
1000+

Bericht door Visje in het water »

Hallo allemaal,

Ik wil mij verdiepen in de Rhinogobius wui. Ik wil namelijk bekijken of deze geschikt is voor in het aankomende vissenbestand. Hiervoor ben ik op internet aan het lezen, maar heb daardoor juist wat vragen :oops:

* Is het een must dat je een koppel neemt? Of mogen het ook alleen twee vrouwtjes zijn.
* En hoe zie ik in de winkel of ik te maken heb met een vrouwtje?

* Ze eten kleine visjes en garnalen. Eten ze dan ook de grote volwassen garnalen? Of alleen de jongen van de volwassen garnalen?

Alle extra persoonlijke ervaringen, lees ik graag hoor. Des te beter kan ik mijn keuze maken! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan de gevraagde info. :vis:
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Platy
0-200
0-200

Re: Rhinogobius wui, koppel een must?

Bericht door Platy »

ik denk dat een koppeltje beter is, in mijn 150cm heb ik 3 vrouwen en 1 man, maar de vrouwen zijn agressiever tegen elkaar dan de man is.
als de vissen nog erg klein zijn is verschil niet heel duidelijk te zien(vooral in de winkel), maar als ze al op redelijk formaat zijn zijn de mannen duidleijk gekleurder.
ik heb ze nooit echt garnalen zien eten, maar merk wel dat sinds ik ze heb, ik minder garnalen heb.

Indomie
1000+
1000+

Bericht door Indomie »

Ik denk dat het aan het karakter van het beestje licht, k heb verhalen gehoord waar er niets van de garnalen werd gegeten en andere werden alleen de jonkies opgegeten. Maar die van mij hebben natuurlijk gewoon alles naar binnen gewerkt, groot of klein dat is hiero geen probleem :roll:

Onderwerp auteur
Visje in het water
1000+
1000+

Platy schreef:ik denk dat een koppeltje beter is, in mijn 150cm heb ik 3 vrouwen en 1 man, maar de vrouwen zijn agressiever tegen elkaar dan de man is.
als de vissen nog erg klein zijn is verschil niet heel duidelijk te zien(vooral in de winkel), maar als ze al op redelijk formaat zijn zijn de mannen duidleijk gekleurder.
ik heb ze nooit echt garnalen zien eten, maar merk wel dat sinds ik ze heb, ik minder garnalen heb.
De reden waarom ik geen koppel zou willen, is omdat ik geen agressie wil, tijdens/door paartijd.
Kan ik dan niet twee mannetjes nemen?

Bedankt voor je reactie. Ook over de garnalen.

Indomie schreef:Ik denk dat het aan het karakter van het beestje licht, k heb verhalen gehoord waar er niets van de garnalen werd gegeten en andere werden alleen de jonkies opgegeten. Maar die van mij hebben natuurlijk gewoon alles naar binnen gewerkt, groot of klein dat is hiero geen probleem :roll:
Ok, dus duidelijk ook wel verschil van karakter.
Whahha hoe je het schrijft.... bij jou weer net alle garnalen hahaha sorry hoor.... :oops: :mrgreen: :vis:

Onderwerp auteur
Visje in het water
1000+
1000+

We denken er serieus over om deze vissen toe te gaan voegen aan het gewenste toekomstige bestand van de Rio 400.

Als het niet anders kan, 1 mannetje en 2 vrouwtjes. Maar ...

Ik lees her en der dat ze slakken eten. Echter duidelijkheid is ver te zoeken. Weten jullie hier iets over?
Hebben ze het dan over poelslakjes enz? Of echt ook grote slakken als appelslakken enz?

:vis:

agnes
1000+
1000+

Bericht door agnes »

Mijn Rhyno,s laten de appelslakken met rust, ze hebben er totaal geen interesse in. Het geslachts verschil is goed te zien aan de keel van de visjes. De mannetjes hebben daar rode streepjes zitten, de vrouwtjes niet. Op de rugvinnetjes van de mannen kan een kleurtje zitten maar dit is bij jonge visjes moeilijk te zien. Ook is hun kleur afhankelijk van hun gemoeds toestand. De keeltjes van de vissen zijn het best te zien als ze tegen de ruit geplakt zitten. Dit is in de winkel lastig omdat ze daar weinig tegen de ruit zitten en de bakken vaak minder goed belicht zijn. Een uitgevangen Rhyno die in een doorzichtig bakje zit is als je er de tijd voor krijgt redelijk te bekijken. Ik heb zelf meer mannetjes dan vrouwen. Dit is niet ideaal. De vrouwtjes worden verstopperig omdat ze anders te weinig met rust gelaten worden. De mannen vechten niet echt met elkaar wel gaan ze stoer doen tegen elkaar waarbij ze hun keel opzetten en erg mooi van kleur worden. Dit is leuk om te zien. e staan er om bekend wel een garnaaltje te lusten. Gelukkig heeft bij mijn rhyno,s alleen het vrouwtje interesse in een garnaaltje en jongen tot nu toe de garnalen harder dan ze opgegeten worden. Ook heb ik er borarasjes bij zitten waar de rhyno,s niet naar omkijken. Dit is natuurlijk geen garantie dat andere rhyno,s er ook van af blijven.
groetjes Agnes

Onderwerp auteur
Visje in het water
1000+
1000+

Dank je wel voor je duidelijke uitleg!
Ok, te veel mannetjes omdat je het niet goed kon zien in de winkel?

Denk je dat een Endlergup gevaar loopt bij deze vissen? Dat is nl het enige kleine visje welke ik in die bak wil(de) doen.

Platy
0-200
0-200

Bericht door Platy »

bij mij worden de slakken ook met rust gelaten. ik dnek dat endlers geen probleem vormen(jongen wel).

Onderwerp auteur
Visje in het water
1000+
1000+

Ok, dank je wel.
Het wordt langzamerhand steeds duidelijk voor me. Fijn!

Het enige is dan nog... ze happen zand? en brengen dat ergens anders? Komt het er dan op neer dat je niet veel plantjes kan planten? En meer planten op hout moet zetten ofzo?

Dit alles om te weten te komen, waar dat a.s. aquarium dan aan moet voldoen. Dan kan ik daar rekening mee houden straks.

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Oh jee, de rhino's zijn steeds populairder aan het worden zie ik. Op zich een goed iets omdat het werkelijk schitterende dieren zijn........een grote maar.......(vrijwel) iedereen houd de dieren op een verkeerde temp. de dieren zitten van origine in water wat niet warmer is dan 17 à 18 graden, en dat is in de zomer.
Zoals de meeste mensen de dieren houden zitten ze jammer genoeg op 25 graden, niet zo heel best dus voor deze knapen.
Ik snap dat er nu een heleboel rea's gaan komen "het gaat hier prima hoor" maar ik blijf toch nog steeds van mening dat we de dieren nog steeds een onderkomen moet geven die zo dicht mogelijk bij de natuur ligt.

Dus de vraag is eigenlijk eerder, hoe warm word de bak? Ik neem aan 25 graden gezelschap ;)

Om je "echte" vraag te beantwoorden, ik zou persoonlijk voor de dames en een kerel gaan en anders een koppel maar zeker geen 2 mannen.
Ohja en garnalen zullen er in gaan als zoete koek :P
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
Visje in het water
1000+
1000+

:vis: Hartelijk dank voor je interessante reactie!
Dat is vreemd? Dan staat het overal verkeerd?! Mag ik vragen waar je die info vandaan hebt? Want ik kan alleen vinden tussen de 16 en 26 graden.

Als jij gelijk hebt, dan wil ik ze niet. Want wat je zegt is ook mijn mening... je wilt zoveel mogelijk de natuurlijke "eisen" voor het welzijn van het beestje navolgen.

Dank voor deze waarschuwing! Ook al is dit voor mij niet zo leuk nieuwtje, ik waardeer dit enorm. Maar dat wist je denk ik al ;) :vis: