Scalaren decor - ons dagboek
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Re: Scalaren decor - ons dagboek
Dat hopen wij ook, beste Bertus! 
Cichlids forever!
200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Dat gaat helemaal goed komen, daar heb ik alle vertrouwen in gezien jullie doorzettingsvermogen.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
-
peterdenhaag53
- 1000+

Bertus, die twee gaan net zolang door tot ze helemaal zeker zijn! Desnoods beginnen ze helemaal opnieuw
Respect heren voor jullie power.
Ben zo benieuwd naar jullie verdere voortgang.
Dit gaat heel erg mooi worden

-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

We danken je zeer voor je woorden van vertrouwen, beste Bertus!Bertus schreef:Dat gaat helemaal goed komen, daar heb ik alle vertrouwen in gezien jullie doorzettingsvermogen.
Maar, ik heb er - eerlijk gezegd - geen idee van hoe onze boom zal staan onder water, met een Phillips T8 840 lamp erboven en de Valisneria gigantea er links van. Al wat ik zie, is zijn glans die mij onnodig achterdochtig maakt.
Als onze boom inderdaad zijn glans verliest onder water, zal ik opgelucht zijn. Voor de rest hoop ik dat ie niet zal misstaan in ons decor maar zekerheid zal ik pas hebben als de bak vol is en de belichting erboven hangt...
Wel, beste Peter, ik hoop dat dit niet nodig zal zijn!peterdenhaag53 schreef:Bertus, die twee gaan net zolang door tot ze helemaal zeker zijn! Desnoods beginnen ze helemaal opnieuw![]()
Het zou trouwens onze andere plannen dit jaar aardig in de war doen lopen... We hebben nog twee decors te bouwen voor de zomer van 2013...
Maar, ergens heb je wel gelijk. Aangezien we graag met kleinschalige knutselprojecten bezig zijn en tijd te over hebben, maken we graag decors voor m'n aquaria die net iets verder gaan dan de gewone achterwanden (hoewel sommigen ervan toch ook knap zijn). De tijd die we er nu aan besteden, is niet verloren, maar betaalt zich terug over de volgende jaren, als we op ons 'gemakske' voor de aquaria zitten mijmeren.
Ach, een mens kan vele hindernissen overwinnen, eenmaal hij wil. Jij ook, beste Peter, daar ben ik zeker van.
Na de boom staan er ons nog twee zaken te doern: 1. het wortelgestel (maar zonder bovenbouw, hebbgen we besloten, omdat het anders zo goed als niet te plaatsen valt in de bak) en 2. de achterwand. Van beiden weten we wat we willen, dus moeten we hen enkel aanmaken. Hopelijk kan het decor geinstalleerd worden einde mei en einde juni kunnen m'n visjes dan worden overgezet...
Reuze bedankt voor je woorden van waardering, beste Fabian!Fabian schreef:Dit gaat heel erg mooi worden![]()
Laatst gewijzigd door Vlekkie op 29 apr 2012 05:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Vandaag stond het epoxyceren van de achterkant van onze kunstmatige boom op het programma.
Maar, zoals jullie zien, waren er een aantal delen nog met tegellijm behandeld, omdat je ze niet kon zien, langs de voorkant.

Deze delen dienden eerst met de airbrush bewerkt te worden.

Alvorens we met epoxy konden beginnen.

De achterkant van onze boom, na een eerste laag epoxy.

En, na 3 lagen epoxy.

Morgen doen we de zijkanten van onze eerste boom en dan zal hij af zijn.
Maar, zoals jullie zien, waren er een aantal delen nog met tegellijm behandeld, omdat je ze niet kon zien, langs de voorkant.

Deze delen dienden eerst met de airbrush bewerkt te worden.

Alvorens we met epoxy konden beginnen.

De achterkant van onze boom, na een eerste laag epoxy.

En, na 3 lagen epoxy.

Morgen doen we de zijkanten van onze eerste boom en dan zal hij af zijn.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Als hij te veel glans heeft zou je op de achterkant kunnen proberen hem op te schuren met een waterproof schuur papier met korrel 1000, dan heb je grote kans dat hij mat word zonder dat je krassen gaat zien. Is het niets dan is het jammer, het zit toch aan de achterkant 
-
peterdenhaag53
- 1000+

Ik denk dat die glans enorm mee zal vallen eenmaal onder water.
Heb heel wat glimmende epoxywanden gezien waar de bouwers zich ongerust over maakten...maar die zagen er onder water prima uit.
@Vlekkie. Jij noemt jullie activiteiten "kleinschalig"
In mijn ogen zijn ze (zeker op aquagebied) gerust grootschalig te noemen. En jullie werken ook met grote maten bakken!
En de mens is idd veerkrachtiger dan hij/zij soms zelf denkt.
Wederom succes en plezier verder.
Heb heel wat glimmende epoxywanden gezien waar de bouwers zich ongerust over maakten...maar die zagen er onder water prima uit.
@Vlekkie. Jij noemt jullie activiteiten "kleinschalig"
Kun je toch even proberen als die vriend van jullie er weer is even vragen of hij de boomstronk in een ander bak wil hangen zodat jullie zelf kunnen zien wat het doet onder water.
Goed idee 
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Reuze bedankt voor je tip, beste Bertus!Bertus schreef:Als hij te veel glans heeft zou je op de achterkant kunnen proberen hem op te schuren met een waterproof schuur papier met korrel 1000, dan heb je grote kans dat hij mat word zonder dat je krassen gaat zien. Is het niets dan is het jammer, het zit toch aan de achterkant
Omdat ons vorige decor ook zo glansde tot het onder water was, denk ik niet dat er enige problemen zullen zijn. Maar, je weet het nooit zeker...
Dat wil ik ook graag geloven, beste Peter!peterdenhaag53 schreef:Ik denk dat die glans enorm mee zal vallen eenmaal onder water.
@Vlekkie. Jij noemt jullie activiteiten "kleinschalig"In mijn ogen zijn ze (zeker op aquagebied) gerust grootschalig te noemen. En jullie werken ook met grote maten bakken!
Normaal gezien is dit ook de procedure. Maar, als je zoveel tijd in iets hebt gestoken en je ziet het hier allemaal staan glimmen, begin je toch te twijfelen... Dit is des mensen, denk ik dan.
Juist, op aquariumgebied kunnen wij onze plan trekken. Maar, als je dat vergelijkt met mensen die heel hun huis verbouwen, begrijp je wel wat ik wilde zeggen.
Tja, dit is onze kleinste bak. De grootste wordt het dubbele van deze bak.
Inderdaad! Maar, vaak moet er al iets danig mislopen eer hij die kracht ontdekt...
Bedankt voor je goede wensen, beste Peter!
Kevin schreef:Kun je toch even proberen als die vriend van jullie er weer is even vragen of hij de boomstronk in een ander bak wil hangen zodat jullie zelf kunnen zien wat het doet onder water.
Dat is inderdaad een goed idee, beste Kevin!Bertus schreef:Goed idee
Even de meetlat nemen en zien of het ook uitvoerbaar is.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Meten is weten maar er zal toch vast wel een deel onder water gestoken kunnen worden.
Jee, wat is die boom mooi geworden. Kwa kleuren vind ik het mooier dan met turf.
Sommige mensen strooien poedersuiker in de natte epoxie tegen het glimmen. Of dit werkt weet ik niet, nog niet zelf uitgeprobeert. Mocht het onder water toch te veel glimmen is dit mischien op de achterkant uit te proberen. Het vreemde van epoxie is dat het de ene keer onder water niet glimt en een andere keer wel. Ik vind dit een pracht project. Ben zeer nieuwsgierig naar het eind resultaat.
Sommige mensen strooien poedersuiker in de natte epoxie tegen het glimmen. Of dit werkt weet ik niet, nog niet zelf uitgeprobeert. Mocht het onder water toch te veel glimmen is dit mischien op de achterkant uit te proberen. Het vreemde van epoxie is dat het de ene keer onder water niet glimt en een andere keer wel. Ik vind dit een pracht project. Ben zeer nieuwsgierig naar het eind resultaat.
groetjes Agnes
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Door het decor dat we vorig jaar hebben gebouwd, valt dat nog maar af te wachten. Maar, beste Kevin, het is in elk geval de moeite om het te proberen. Ik zal het Erik zeker vragen, de volgende keer dat hij hier is. Dit kan echter nog een tijdje duren, want hij was hier vrijdag nog...Kevin schreef:Meten is weten maar er zal toch vast wel een deel onder water gestoken kunnen worden.
Reuze bedankt om je complimentjes, beste Agnes!agnes schreef:Jee, wat is die boom mooi geworden. Kwa kleuren vind ik het mooier dan met turf.
Ja, we hebben vorig jaar ook zand gestrooid op natte epoxy om het glimmen te breken. Maar, tegen dat we ongeveer doorkregen hoe je dat moest doen, was de helft van het decor al gedaan. Daar was het onvoldoende of niet gebeurt. Desondanks is het glimmen opgehouden, de moment dat het onder water stond. Dit is juist dezelfde epoxy (zelfde frabikant, zelfde soort van epoxy (want daar bestaan ook verschillen in)) als die we verleden jaar gebruikten, dus hopen we ook ditmaal op hetzelfde effect.
Al moet ik bekennen, beste Agnes, dat wat jij me vertelt me geen vertrouwen inboezemt...
Eens zien of we hier geen oplossing voor kunnen bedenken...
Laatst gewijzigd door Vlekkie op 30 apr 2012 00:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
-
Vlekkie
Onderwerp auteur - 1000+

Vandaag hebben we ons op de 4 zijkanten van onze boom geconcentreerd.
En, alle 4 met epoxy behandeld.

Met de Maestro, himself.

Morgen wordt aan de bovenkant nog hersteld wat er aan hersteld dient te worden (niet veel). Dan is hij af. En, op dinsdag beginnen we aan het uitbouwen van een wortelgestel (maar, hoe dat moet, weten we al).
En, alle 4 met epoxy behandeld.

Met de Maestro, himself.

Morgen wordt aan de bovenkant nog hersteld wat er aan hersteld dient te worden (niet veel). Dan is hij af. En, op dinsdag beginnen we aan het uitbouwen van een wortelgestel (maar, hoe dat moet, weten we al).
Cichlids forever!
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -