watertemperatuur

Plaats reactie

Onderwerp auteur
adje
0-200
0-200

watertemperatuur

Bericht door adje »

Zou het verstandig zijn om 's nachts de verwarmingselement uit te zetten. En als het licht weer aan gaat, dat de verwarmingselement ook weer aan te zetten.
Ik denk dat in de natuur het water 's nachts ook een paar graden afkoelt.

Wat denken jullie er van.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: watertemperatuur

Bericht door Kevin »

Ik zeg niet doen, ik houd altijd aan "beter constant dan variabel" om stress te vermijden en allerlei ziektes mogelijk tot gevolg.

Ik denk ook dat je energie technisch duurder uit bent, omdat je verwarmings element 's ochtends behoorlijk moet branden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Cichlidenkwekers
0-200
0-200

Bericht door Cichlidenkwekers »

In de natuur valt het best wel mee omtrent de watertemperatuur wisselingen van nacht en dag.
Dus het lijkt me voor de vis niet verstandig!

rivfader

Bericht door rivfader »

in de natuur is zoveel water dat het never nooit af kan koelen in een nacht.... als het ineens een graad of 40 gaat schelen wel maar dat zal in een nacht op d plaatsen waar onze vissen vandaan komen niet gebeuren... misschin dat dan de bovenste waterlaag wat afkoeld een graadje ofzo... dus uitzetten zou ik iet doen... helemaal swinters niet omdat je bak dan al snel van de laten we zeggen 24 graden naar de 17 kan zakken in een nacht... het probleem wat je dan krijgt is dat dit teveel verschil is voor je vissen om het goed aan te kunnen zullen denk ik kapot aan gaan... niet voor iedere vis geld uiteraard hetzelfde maar houd het lekker op een vaste temperatuur! ;)
je zou evntueel een verschil kunnen maken in de zomer en winte dat geeft ook nog eens een verlaging op de stroomrekening :D

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Voor Subtropische vissen is het wel ideaal.. Mijn levendbarende bak bijvoorbeeld die koelt snachts af naar 16 graden en overdag kruipt die weer naar de 20 graden zonder problemen juist met een te warme tempratuur branden vissen gewoon op. Dit is ook vaak het trucje op vissen rap aan de kweek te krijgen.
Maar vissen uit de grotere rivieren en meren kunnen het minder vlug hebben dus voor de malawihouders niet doen :mrgreen:

rivfader

Bericht door rivfader »

dus ook de bakken uit bijvorobeeld zuidamerika mike? das wel ff handig om te weten en goed voor de stroom rekening gaat er gewoon een element op 4 graden koeler in voor altijd en een op de dagtemperatuur voor overdag... zou dit ook in de energiekosten besparen... je moet dn toch in een keer weer een flink stuk verwarmen en niet gewoon even op temperatuur houden... :O

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Zuid Amerika is een ruim begrip Leon. Maar denk maar aan uruguay en argentinie etc. de visjes waar Bas zo gek op is Die zullen er wel baat bij hebben maar cichliden uit het amazonegebied etc. die kunnen er niet tegen. Jou ipo's zijn van de brassiliensis groep volgens mij kunnen deze wel koeler zitten komen zelfs in Uruguay voor!.