Hier ook eens een vraagje van mij. Ik heb vier grote appelslakken (ongeveer 5 tot 6 cm in diameter groot). 2,5 week geleden werd een tros eieren gelegd en die zijn nu uitgekomen. Er krioelen nu dus leuke baby-appeltjes door de bak. Maar mijn vier grote appelslakken zijn zo passief als maar zijn kan. De oudste deed het al vóór de eieren, maar de andere drie zijn sinds het uitkomen ervan ook nergens meer te bespeuren. Ze liggen op hun rug, en steken wel half uit het huisje, maar de voelsprieten zijn niet erg actief, beetje ingedraaid of hangen soms wat losjes. Ze zijn niet dood, want eens per dag rekken en strekken ze zich, maar ze gaan niet kruipen, ook niet als ik voedsel gooi in de bak. Ze liggen nu al een week allen op dezelfde plek. De waterwaarden zijn prima, nitraat is tegen de 40, altijd al geweest, maar wordt niet hoger en soms wel iets lager. Ook hard genoeg water, ph prima, dus weet niet goed waar het aan ligt. Of is dit normaal gedrag voor grote appelslakken?
Ik heb ze nu denk ik ongeveer 3 maanden, en de oudste 4 maanden. Ik kocht ze toen ze zo'n 2,5 cm in doorsnee waren. Hoe oud waren ze toen? Want misschien lopen ze al tegen het jaar inmiddels en gaan ze nu zo ongeveer dood? Weet iemand dit? Bij mijn temperatuur, 27 graden, worden de appelslakken in totaal een jaar had ik begrepen... Ben dus benieuwd hoe oud 2,5 cm oude appelslakken zijn... ? En of dit normaal gedrag is...? Blijft dit nu zo of gaan ze ooit nog wat 'doen'?
Alvast dank voor de reacties!
Sinds november 2012 is het kweken, verhandelen en officieel zelfs het houden van appelslakken in de hele EU verboden volgens besluitnummer 2012/697/EU