Starten van een ZA biotoop.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Starten van een ZA biotoop.

Bericht door Kevin »

Rody schreef:Het zand is op sommige plekken soms niet even luchtig waardoor de warmte op die plekken niet goed weg kan en daardoor je glas heet gaat maken wat uiteraard kan resulteren in glasbreuk van de bodem.
Filterzand is juist nog het meest luchtigste zand wat er verkrijgen is, aquariumzand dat gaat veel meer op elkaar zitten.
Rody schreef:Bodemverwarming is een heel mooi systeem om de natuur nog meer na te bootsen maar ik zou het icm zand niet aandurven ondanks dat het fenomeen nu ook weer niet elke keer voorkomt.
Hmm of in de natuur de warmte uit de bodem zou ik niet durven beweren, eerder van boven door de zon.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Limecat Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door Limecat »

Kevin schreef:
Rody schreef:Het zand is op sommige plekken soms niet even luchtig waardoor de warmte op die plekken niet goed weg kan en daardoor je glas heet gaat maken wat uiteraard kan resulteren in glasbreuk van de bodem.
Filterzand is juist nog het meest luchtigste zand wat er verkrijgen is, aquariumzand dat gaat veel meer op elkaar zitten.
Vandaar ook mijn keuze voor filterzand. Kans op inklinking van de bodem is een stuk minder. Ik neem ook niet de fijnste korrel grootte.
Kevin schreef:
Rody schreef:Bodemverwarming is een heel mooi systeem om de natuur nog meer na te bootsen maar ik zou het icm zand niet aandurven ondanks dat het fenomeen nu ook weer niet elke keer voorkomt.
Hmm of in de natuur de warmte uit de bodem zou ik niet durven beweren, eerder van boven door de zon.
Maar zonnestralen zijn naar mijn idee wel een stuk krachtiger dan TL licht. In de natuur neemt de bodem de warmte op van het zonlicht. En omdat de bodem daar ook een stuk dikker is kan deze warmte veel beter worden vastgehouden.
[center](_/)
((0_0)/)
("')('")[/center]

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Klopt dat filterzand het meest luchtige zand is wat er bestaat maar dat blijft altijd een risico gevalletje.
Als ik het al zou proberen zou het inderdaad met filterzand zijn, ander zand zou ik al helemaal niet durven.

In de natuur schijnt het zo te zijn dat gek genoeg een hoop warmte juist uit de grond komt, heb er een tijd geleden nog een artikel over zitten lezen.
Als ik die link nog ergens kan vinden gooi ik hem even op hier.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
Limecat Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door Limecat »

Ik zat anders te denken om een dunne plaat piepschuim (ong. 1 cm) op de bodem leggen en daar op één of andere manier de verwarmingskabel op vast te monteren. Daar bovenop het bodem materiaal.

Het piepschuim heeft dan hopelijk een voldoende isolerende werking zodat de glasplaat op de bodem niet op bepaalde plekken warmer wordt dan de rest.
[center](_/)
((0_0)/)
("')('")[/center]

Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Gaat dat piepschuim niet rotten? En komen er geen schadelijke stoffen vanaf?
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Onderwerp auteur
Limecat Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door Limecat »

Niet als deze voorzien is van een goede laag epoxyhars. Het zelfde als een achterwand maar dan zonder tegellijm.
[center](_/)
((0_0)/)
("')('")[/center]

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Dat is niet eens zo gek gedacht zeg, dan heb je dat risico wel zo goed als geëlimineerd denk ik.
Wat je ook kan doen is misschien zo'n rubber matje wat je normaal onder je bak legt in de bak kitten, heb ik in de zeebak ook gedaan om mijn stenen op te leggen.

Onderwerp auteur
Limecat Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door Limecat »

Als je zoiets bedoeld -> http://www.aquariumonderdelen.nl/aquarium-onderlegmat
Ik denk dat zo'n mat ook wel werkt ja. Goed dat je er over begint. Ik kan zo een mat in ieder geval tussen het meubel en het aquarium leggen.

Ow, en ik ben gisteren gebeld door Romberg. M'n aquarium is binnen! :D
Deze ga ik morgen ophalen. Kan niet wachten! :swingen:
[center](_/)
((0_0)/)
("')('")[/center]

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Bij een Juwel mag er volgens de handleiding niet zo'n mat tussen liggen, zou het ook niet doen dus zonde van je geld ook. ;)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Kevin schreef:Bij een Juwel mag er volgens de handleiding niet zo'n mat tussen liggen, zou het ook niet doen dus zonde van je geld ook. ;)
De onderste glasplaat is bij Juwel iets hoger gemonteerd en rust volledig op de zijwanden, heeft met warmteafvoer te maken heb ik me laten vertellen. Omdat hij volledig tussen het glas gemonteerd is zou de bodemplaat op een matje kunnen barsten omdat er niet genoeg warmte afgifte is.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Klopt helemaal, bij de Juwel mag het matje er niet onder liggen. Komt inderdaad door de bouw van de bodemplaat

Onderwerp auteur
Limecat Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door Limecat »

De winkelier vertelde mij dat ook ja. Heb afgelopen zaterdag m'n bak + meubel gehaald en staat al mooi op z'n plek. Zonder z'n matje natuurlijk. Ik heb de achterwand ook al op maat gesneden en wil ik er vanavond in gaan kitten.

Moet daarna de bak nog doorspoelen? Dus vullen met water, pomp aanzetten en zo een dagje laten draaien.
[center](_/)
((0_0)/)
("')('")[/center]

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Als je veel kit gebruikt heb zoals om de randen af te kitten zou ik het wel doen, heb je alleen wat dotten kit aan de achterkant dan is een dag of 4 luchten/drogen wel genoeg.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Limecat Zuid-Holland
0-200
0-200

Bericht door Limecat »

Gisteravond de achterwand erin gekit. Ik heb dat gedaan door een aantal dotten op de achterwand zetten en deze vervolgens stevig op de achterruit gedrukt en vervolgens een aantal zware boeken opgelegd.

Moet dit echt 4 dagen drogen? Volgens Romberg was een uur of 8 drogen voldoende. Dit vind ik zelf ook erg kort maar 24 uur is toch reëel? Ik wil het aquarium toch voor gebruik goed doorspoelen en het plan was om daar vanavond mee te beginnen.
[center](_/)
((0_0)/)
("')('")[/center]

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Het begrip dotten is relatief een breed begrip maar als je een niet al te dikke laag gebruik hebt dan is 24 uur wel genoeg ja. Dan moet er wel voldoende lucht achter de wand door kunnen om goed te drogen en dus te luchten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand