Kweekopstelling garnalen

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Kweekopstelling garnalen

Bericht door Alrik »

Daar ben ik weer met een nieuw idee. Het is een hele lap tekst geworden dus hopelijk zijn er wel mensen die het willen lezen :mrgreen:
Het idee voor de plant/mos-kweek-installatie komt in de ijskast te liggen en wordt later misschien uitgevoerd.
Het nieuwe idee is bestaat uit het opzetten van een (voornamelijk) CR/CB kweekopstelling.

Na wat verslepen van meubilair en zeuren bij de vriendin heb ik de ruimte gevonden ongeveer 120cm aquarium aan de muur op te hangen, dat worden dus een paar beste beugels ;)
Het is de bedoeling deze 120cm te verdelen in 3 tot 4 bakken. Zo kan ik een kweekgroep houden in 1 bak en de nakweek die naar de verkoop gaat in een andere bak. De nakweek kan ik met het gebruik van meerdere bakken ook gelijk op gradatie uitzoeken of selecteren om mee door te kweken.
In de opstelling gebruik ik het liefst producten die op latere termijn nog steeds te verkrijgen zijn zodat ik de opstelling later verder zou kunnen uitbreiden zonder dat dit er gek uitziet.

Goed, dat was wel de rode lijn van het idee, nu over op de techniek:

Aquarium(s):
Zoals al gezegd kan ik ongeveer 120cm kwijt, het mag wat meer en wat minder wezen.
Via marktplaats heb ik reeds gereageerd op een set van 6 kweekbakken van 40x30x30, als dit doorgaat heb ik gelijk een mooi excuus om met de kweekopstelling ook de hoogte in te gaan en 2x120cm te benutten. ;)

Een andere optie is om aquariums op maat te laten maken.
Dit kost mij €17,50 per aquarium van 40x30x30
Of een groot aquarium met tussenschotten €120,- (gokje)

Filter en verwarming:
Door de verschillende mogelijkheden van de aquariums kom ik ook op verschillende mogelijkheden wat betreft het filter en verwarming uit. Grofweg is dit in te delen in 2 opties:

Optie 1:
1 grote bak met schotten verdelen in 3 kleinere bakken.
De aanzuiging van alle 3 de bakken laten samenkomen in hetzelfde buitenfilter (eheim 2211?)
Vervolgens het gefilterde water weer over alle 3 de bakken verdelen met een sproeiarm.

Voordelen:
- 1 pomp en 1 verwarming voor 3 bakken (zuiniger in energie).
- Bakken hebben dezelfde waardes, overzetten van de dieren kan dus zonder ze te laten wennen = minder stress.
- Minder en minder vaak onderhoud.
- Mogelijkheid over turf te filteren (pH verlagen).

Nadelen:
- 1 bak ziek, alle bakken ziek.
- Pomp/verwarming stuk, alle bakken verstoord.
- Een aparte bak met andere waardes is niet mogelijk (brakwaterkweek, quarantaine-bak).

Optie 2:
1 grote bak met schotten verdelen in 3 kleinere bakken of 3 losse bakken.
Elke bak voorzien van een afzonderlijke verwarming en filter, ook hiervoor zijn verschillende opties:
- Het bodemfilter.
- Het hangon filter of klein binnenfilter
- Een sponsfilter

Voordelen:
- Bij een stukke pomp of verwarming heeft maar 1 bak hier last van.
- Ziektes breiden zich minder makkelijk uit.
- Mogelijkheid 1 bak andere waardes te geven (brakwaterkweek, quarantaine-bak).

Nadelen:
- Meer stroomverbruik.
- Vaker en meer onderhoud.
- Bij overzetten van dieren moeten zij steeds weer wennen = meer stress.
- Kan niet over turf filteren.

De argumenten van het makkelijk overzetten en ziektes wegen voor mij het zwaarst.
Jammer genoeg zijn beide argumenten tegenhangers van elkaar wat de keuze niet makkelijker maakt.
Waar zouden jullie voor gaan en vooral waarom zouden jullie hiervoor kiezen?

Verlichting:
Een van de weinige dingen waar ik vrijwel helemaal uit ben. De bakken komen naast elkaar te staan en gaan hun verlichting delen. Als lampen ga ik 2x36W TL-D gebruiken, mocht dit niet genoeg zijn wordt het 3x36W TL-D.
Het idee van de lichtkap leidt ik af van de aquariumwinkels, het moet een hoge kap worden met schuifdeurtjes.

Bodem:
Valt niet echt onder het onderdeel techniek maar toch. Als bodem zal ik een pH verlagende bodem gaan gebruiken om dicht bij de ideale waterwaardes van de CR/CB garnaal te komen. Welke bodem dit precies gaat worden zie ik tegen die tijd wel, er is genoeg op de markt. De keuze voor een donkere bodem staat al wel vast.

Planten:
Net zoals de bodem valt het niet onder techniek maar ook hier heb ik al mijn ideeën. Aangezien het kweekbakken gaan worden moet ik de garnalen makkelijk kunnen uitvangen maar er moet ook genoeg schuilplaats voor het jongbroed zijn. Om dit te realiseren wil ik voornamelijk met Hemianthus callitrichoides, verschillende mossoorten en verwijderbare javavarens (bijvoorbeeld op een keramisch buisje gebonden) gaan werken.

Nou goed, zoals al gezegd een hele lap tekst maar dit was wel zo'n beetje het ruwe idee.
Ik hoor heel graag jullie mening, aanvullingen, commentaar, verbeteringen of wat dan ook

Mitchel
1000+
1000+

Re: Kweekopstelling garnalen

Bericht door Mitchel »

Dat zijn grote plannen.
Ik ben benieuwt.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

dbfreak
0-200
0-200

Bericht door dbfreak »

optie 1 klinkt wel leuk denk ik, optie 2 is makkelijker (niet minder goedkoop) te realiseren.

om toch overal het zelfde water te krijgen bij optie 2kun je elke week paar liter van aquarium laten wissel heb je overal de zelfde bacterien.

en als je optie 1 eenmaal goed hebt draaien zal daar weinig mee aan de hand zijn (denk ik) (ben namelijk geen garnalen kenner)
groetjes marco

rio 180 - verzamel

houtenbak 1200 liter in aanbouw

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

@ Mitchel
Haha, in mijn hoofd leek het allemaal niet zo groot.
Toen ik het eenmaal op papier had staan schrok ik ook een beetje van de grootte. ;)

@ Marco
Bedankt voor je reactie.
Optie 1 trekt mij ook het meest, de waterwaardes zullen in ieder geval stabieler uitpakken.

Vordering:
Ik heb nog geen reactie op mijn markplaats bod. Ik wacht deze nog even af voordat ik verder ga met de uitwerking. Ik zou al wel vast kunnen gaan kijken naar buitenfilters.

Welk filter denken jullie dat het meest geschikt is, of hoeveel liter per uur moet ik pompen bij 3 tot 4 bakken van 30 liter, (dus in totaal 90 tot 120 liter).

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Inmiddels heb ik een reactie gekregen op de advertentie van marktplaats, ik mag het hele zooitje voor €100,- komen ophalen. Het gaat daarbij om:
- 6 bakken van 40x30x30 (met een overloop op 21cm hoogte :|)
- 5 verwarmingselementen (tetra ht25)
- 2 luchtpompjes
- 6 luchtfilters

Op zich is dit een redelijke koop, MAAR...
- De overloop is vindt ik eigenlijk veel te laag.
- De tetra HT25 is voor aquaria tot 25 liter en dus te klein voor 36 liter (bruto) bakken.
- Door de plaatsing van de overloop komen de bakken met de korte kant tegen de muur waardoor ze meer uitsteken dan ik eigenlijk zou willen.
- Als ik de overloop gebruik om de bakken door te koppelen moet ik de bakken uit elkaar halen en opnieuw lijmen.

Wat denken jullie, is er wat van te maken of....?

Om ook meerdere opties te overwegen heb ik ook een offerte aangevraagd voor:
- 1 grote bak van 130x30cm, verdeeld in 4 kleinere bakken.
en een offerte voor:
- 4 losse bakken van 30x30x30cm

Wat zou in jullie ogen de beste optie zijn?

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

De knoop is inmiddels doorgehakt en heb gekozen voor vier losse 30x30x30 bakken.
Nu deze keuze is gemaakt kan ik dus weer verder met het uitwerken van het idee.
Het uitwerken heb ik even in verschillende hoofdstukken ingedeeld om het overzicht te behouden.
Desondanks is het weer een hele lap tekst geworden, hopelijk nemen mensen de tijd het te lezen, ik kan namelijk goed jullie advies gebruiken bij het maken van de volgende beslissingen.

Filtering:
Ik wil nog steeds alle bakken over één externe pomp filteren. Dit kan natuurlijk voor problemen zorgen wanneer de ene bak harder afpompt als de andere. Gelukkig heeft Niels (n.oldenzeel op het forum) het wiel al uitgevonden met zijn "3 op een rij". Na wat pm-etjes over en weer ben ik tot de volgende oplossingen gekomen (snelle paint schets).
Afbeelding
In de schets staan maar 2 bakken, dit is om de werking in beeld te kunnen brengen. In werkelijkheid zullen er 4 bakken via dit systeem gaan werken.

Filtering - optie 1:
Het water wordt in de meest linkerbak ingevoerd. Door het hevelprincipe verplaatst het van bak 1 naar 2. Het filter pompt vervolgens het water uit de meest rechterbak.

Voordelen:
- Meest voordelige oplossing.
- ............?

Nadelen:
- De stroming in de bak verloopt mogelijk niet ideaal.**
- Afval zakt in bak 1, 2 en 3 naar de bodem (wordt niet afgezogen door het filter).
- Schoon water in bak 1 >>> vervuild water in bak 4.
- ............?

** Edit:
Ook hiervoor had Niels een oplossing. Door met meerdere hevelbuisjes te gaan werken op verschillende niveaus in het aquarium kan ik zelf beslissen waar het water aangezogen wordt en in de tweede bak komt.

Filtering - optie 2:
Het water wordt met een sproeiarm gelijkmatig verdeeld over alle bakken. Elke bak wordt individueel afgezogen. Het afgezogen water komt vervolgens via koppelstukken samen in hetzelfde filter. Door een hevelarm tussen de bakken te plaatsen wordt gegarandeerd dat het waterniveau gelijk blijft.

Ondanks dat dit idee mijn voorkeur heeft trek ik mijn twijfel of de aanzuigkracht van het filter bij deze optie niet in het geding komt. Enerzijds moet hij het water nu op vier verschillende plekken wegtrekken. Anderzijds wordt het filter onder de bakken geplaatst en maakt dus ook gebruik van de hevelwerking. Hoe denken jullie hierover?

Voordelen:
- Stroming in elke bak zal beter verlopen.
- Minder ophoping van afval in de bodem van bak 1, 2 en 3.
- Alle bakken worden voorzien van hetzelfde schone water.
- ............?

Nadelen:
- Meer materiaal nodig om alles aan te sluiten, dus duurder.
- ............?

Filter
Wat betreft het filter heb ik natuurlijk ook meerdere opties. Aangezien ik met externe filters echt 0,0 ervaring heb hoop ik dat jullie mij hier in verder kunnen helpen. Welke van de volgende mogelijkheden zou ik volgens jullie het beste kunnen kiezen?
- Eheim 2213 (440 l/h)
- Tetra ex600 (600 l/h)
- Eheim eccopro 2034 (600 l/h)
- Eheim classic 150 (300 l/h, dit is de oude 2211)
- ............?

UV-C unit
Een van de nadelen bij het filteren van 4 bakken over 1 filter die ik zelf al had genoemd werd ook aangehaald door Niels. Namelijk 1 bak ziek >>> alle bakken ziek. Echter kwam Niels ook gelijk met een oplossing; het plaatsen van een UV-C unit. Het UV-licht zou de ziektekiemen moeten doden en zo verspreiding in de perken moeten houden.

Zou ik 100% zekerheid willen dat er geen ziektes verspreid worden zou ik tussen elke overgang een UV-unit moeten plaatsen. Echter zouden de kosten dan uit de pan lopen. UV-C leds valt ook nog niet onder de opties, deze hebben namelijk een stralingshoek van slechts 7° waardoor er erg veel leds nodig zouden zijn.

Het plaatsen van een UV-C unit direct na het filter zorgt er in ieder geval voor dat het gefilterde water verder wordt gezuiverd. Bij optie 2 zal dit het beste effect geven.

Verwarming:
Voor de verwarming van de kweekinstallatie heb ik ook twee verschillende opties.

Verwarming - optie 1:
Elke bak afzonderlijk verwarmen met een element. Ik zou dan voor elke bak een 50W verwarming nodig hebben.

Voordelen:
- Mocht 1 verwarmingselement uitvallen wordt dit enigszins opgevangen.
- ............?

Nadelen:
- Meer elementen nodig >>> hogere aanschafprijs
- Meer elementen nodig >>> hoger stroomverbruik
- ............?

Verwarming - optie 2:
Alle bakken verwarmen met 1 element. Ik zou dan 1 verwarming van 125W nodig hebben.
Het water zou vanaf het filter door een bredere buis komen te lopen waarin de verwarming is verwerkt en vervolgens door de sproeibuis verdeeld worden over alle bakken. Ook hiervan heb ik een snelle schets gemaakt.
Afbeelding

Ik vraag mij vooral af of het filter deze verbreding aankan en niet alle waterdruk wegvalt.
De buis waarin de verwarming is opgenomen zal in ieder geval afgesloten moeten worden.

Voordelen:
- Slechts 1 element nodig >>> goedkoper in aanschaf
- Slechts 1 element nodig >>> lager in stroomverbruik
- Geen verwarmingselement in de bakken zelf
- ............?

Nadelen:
- Bij uitval geen buffer, alles koelt af tot kamertemperatuur.
- ............?

Nou dit was het eerst weer even. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen aangezien ik met al het bovenstaande geen ervaring heb. :coffee:

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Ik heb het allemaal eens gelezen, leuke plannen :D

Je zou de verwarming ook vlak voor het filter kunnen plaatsen in je aanzuig gedeelte :P Als je hem na het filter plaatst zoals op tekening moet je tegen een waterkolom in drukken wat een extra belasting geeft voor je pomp.

Ik er voor kiezen 4 bakken te laten overlopen in een sump en deze te verwarmen. Dan kan je de bakken weer vullen via een opvoerpomp.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Bedankt voor je reactie Bert :D

Ik heb het idee van een bioloog cq sump ook al overwogen.
Dit principe heeft zo zijn voordelen maar ook zeker nadelen.

Voordelen:
- Totaal meer liters in de kweekstelling, dus stabielere waardes.
- Ruimte om een verwarmingselement te plaatsen
- Nog betere filtering als een extern filter.

Nadelen:
- Elke bak heeft zijn eigen overloop nodig.
- De overloop neemt ruimte in waardoor ik een kweekbak minder zou kunnen plaatsen.
- Als de overloop binnen de bak geplaatst wordt moet ik in glas boren wat ik juist wou voorkomen.
- Het bioloog zelf neemt ook veel ruimte in beslag.

Als ik deze tegen elkaar afweeg, gaat mijn voorkeur toch naar een extern filter waardoor ik met de verwarming blijf zitten. Of het filter echt zoveel last heeft van deze waterkolom trek ik mijn twijfel aan. Door deze namelijk helemaal af te sluiten (lucht en waterdicht) verliest het systeem niet zijn druk en zal het water even snel uit de sproeiarm moeten lopen. Theoretisch....
Daarentegen bevindt zich in de kolom natuurlijk wel meer water als zich in de normale buizen zouden bevinden. Meer water is meer gewicht wat zich waarschijnlijk uit in een hogere fictieve opvoerhoogte, hmmmmm... :roll:

Ik had het verwarmingselement liever na het filter geplaatst aangezien er dan schoon water langs stroomt, wat het onderhoudsinterval op zijn beurt weer naar beneden brengt. Nu ik het idee nogmaals heb doordacht kan ik de verwarming inderdaad beter voor het filter plaatsen. De aanzuigmond(en) wou ik toch al voorzien van een sponsfilter om het opzuigen van beestjes te voorkomen dus de vervuiling zal wel meevallen.

Bedankt Bert :lol:

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Ik heb nog eens wat lopen schetsen. Dit is hoe mijn ideale opstelling er in mijn hoofd uitziet.

Afbeelding

- In alle 4 de bakken bevindt zich een afzuigmond met spons ter behoeve van de kleine garnalen.
- De afzuigslangen van alle 4 de bakken komen samen in een compartiment voor de verwarming.
- Vanuit het verwarmingscompartiment gaat het water naar het filter.
- Het vervolgd zijn weg door het UV-C element.
- En wordt uiteindelijk door de sproeiarm over alle 4 de bakken verdeeld.
- De hevelarm tussen bak 1&2, 2&3 en 3&4 zorgt ervoor dat het waterniveau overal gelijk is.
* De afzuigslangen en slangen tussen de techniek in, worden allemaal voorzien van kraantjes.
* De hevelarm wordt inwendig voorzien van een stukje spons om overlopers te voorkomen.

Wat vinden jullie van dit voorlopige idee, hebben jullie nog commentaar, tips, aanvullingen, ...?

En als dit een goed idee is, welk filter zouden jullie kiezen:
- Eheim 2213 (440 l/h)
- Tetra ex600 (600 l/h)
- Eheim eccopro 2034 (600 l/h)
- Eheim classic 150 (300 l/h, dit is de oude 2211)
- ............?

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Ziet er goed uit :mrgreen:

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Bedenk wel dat een virus zich zo snel over je bakken verspreidt, dus daar ben je wel gevoelig voor zo. Ik zou er nog even over nadenken of je niet beter aparte filtering kan doen.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Denk je dat dit nog steeds het geval is met de toepassing van het UV-C filter?
De volledige inhoud van alle bakken wordt hier immers meerdere malen per uur langs gefilterd en zou dus theoretisch alle parasieten moeten doden..

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

En alle goede bacteriën :P

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Het gefilterde water zou er inderdaad steriel door worden.
Bacteriën huizen zich natuurlijk nog wel in de bodem, op planten en het glas.
Er zal dus nog steeds een goede bacterie-cultuur blijven bestaan :lol:

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ik denk dat dat wel verandering in de zaak brengt ja ;)
Klaar om info te spuiten en absorberen!