PH en KH probleem

Plaats reactie

Onderwerp auteur
waffel
0-200
0-200

PH en KH probleem

Bericht door waffel »

Beste liefhebbers,

Ik zit momenteel met volgende waterwaarden in mijn aquarium:

PH: tussen 7,5 en 8
KH: 3 (soms ook 2)
GH: 10
NO²: 0,0 mg/L

Ik zou nu graag mijn KH wat hoger krijgen, en mijn PH wat verlagen. Nu weet ik dat die twee waardes nauw aan elkaar gelegen zijn, en een grote invloed hebben op elkaar. Sera KH/PH plus of KH/PH minus toevoegen lijkt me gevaarlijk bij zo'n lage KH, daar het snel een stevige schommeling in de PH kan veroorzaken. En het kan dan misschien wel de KH verhogen, maar als ik het goed heb, gaat het ook automatisch de PH verhogen, wat ik nu net niet wil.

Als ik het goed begrepen heb, zou over turf filteren hier verbetering moeten geven. Maar het gaat ook maar om een klein Juwel aquarium van iets meer dan 60 liter, en dat heeft zo'n ingebouwde filter waar niet veel plaats is om iets in te stoppen. Er zitten twee sponzen in, een filterwatje, en een klein zakje met harsen om nitraten er uit te halen. (merk Prodac) En daar zit de filter vol mee. Kan ik nu zo'n spons verwijderen om daar dan turf in de plaats aan toe te voegen? Ik heb ook regenwater ter beschikking, maar ik ben niet zo zeker om dat te gaan gebruiken daar het afkomstig is van een zinken dakgoot, en de mogelijke kans op bacteriën in dit water. De waterwaardes van mijn regenwater zijn als volgt:

PH: 6,5
KH: 2

En mijn kraantjeswater heeft deze waardes:

PH: 8 - 8,5
KH: 5

Mijn vraag blijft dus hoe de PH te verlagen en de KH te verhogen? Alle tips om mijn gewenste waterwaardes te behalen zijn welkom!Alvast bedankt...

Mvg Ferre

Bertus
1000+
1000+

Re: PH en KH probleem

Bericht door Bertus »

Misschien heb je hier wat aan? http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... uaria.html

Wat ik wel raar vind zijn de verschillen tussen KH en GH. en de Kh in je bak die lager is als je kraan water.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
waffel
0-200
0-200

Bericht door waffel »

Hoi Bertus,

Om de PH te verlagen heb ik verleden week al eens Sera PK/KH minus toegevoegd. Dat heeft de PH lichtjes naar beneden gebracht, maar ook de KH. De PH stijgt nu heel langzaam weer naar tussen de 7,5 en 8, maar de KH blijft wel laag. Vind het ook wel een beetje raar eigenlijk...

Heb je link eens bekeken, en daar spreken ze ook over turf filteren. Maar ook over eikenextract toevoegen. Daar heb ik echter nog nooit over gehoord, misschien is er iemand die daar wat ervaring mee heeft? Maar als ik het goed gelezen heb, gaat daar ook de PH en de KH aan elkaar gekoppeld mee blijven. Blijft mijn vraag hoe ik de KH verhoog zonder de PH te verhogen, of nog liever de PH iets verlagen?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Waar test je je water trouwens mee? Het kan zijn dat de metingen niet kloppen ;)

Onderwerp auteur
waffel
0-200
0-200

Bericht door waffel »

Ik heb van Sera zo'n Aqua Test set kit gekocht.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Die zou goed moeten zijn, veel mensen gebruiken die. Je zou bij de dierenwinkel je water ook eens kunnen laten meten, kijken of er verschil in zit.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
waffel
0-200
0-200

Bericht door waffel »

Ben nu aan het filteren over turfgranulaat, en hierdoor is de ph heel lichtjes gezakt. Maar de kh blijft mijn inziens nog altijd aan de lage kant, nl rond de 3,5 á 4. Ik ben dus nog altijd op zoek naar een veilige manier om de kh te verhogen zonder dat mijn ph omhoog gaat...

Nog iemand een goed idee?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

3.5 - 4 is een prima waarde.
2 of lager kan trickie worden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie